Den om att facket såg till att väggarna blev öppnade?! Läste om det i elektrikern för något år sen!

Mats Bengtsson skrev:
Det är ingen tvekan om att man inte får göra elinstallationen. Men kan vi inte diskutera gränsen en aning ändå? Om man sätter upp ett ramverk till en gipsvägg så är det utan tvekan så att man har börjat på något som kan bli en elinstallation (det är troligt att ett rör kommer att dras mot ramen om det skall vara el nära), så det finns saker som används i en elinstallation som inte är en elinstallation för det. Trådarna i VP-röret är väl lika säkert en elinstallation så där är gränsen passerad.

Men VP-röret? Vad är det som gör att just vid VP-röret så har man passerat gränsen för en elinstallation?

--- Mats ---
VP röret är en del av isolationen i anläggningen, därför är det en elinstallation, Röret sitter där för sina elektriska egenskaper som isolator, precis som kopplingsdosan och apparatdosan. FK trådarna som skall gå i röret har inte tillräcklig isolation, de behöver en förstärkning av sin isolation i form av röret eller dosan. Det är anledningen till att gränsen dras just där. Inte för att just VP rörsdragning i praktiken skulle vara så himla riskabel.

Ni kan vara lugna för när det bara gäller att byta ett vägguttag eller en strömbrytare så säger lagen att detta är ok så länge man har såkallad nödig kännedom dvs att man vet vad man håller på med.Dock får man inte kompletera en fst intallation eller kkoppla i en central,så ni som vet vad ni håller på med koppla på annars så rekomenderar jag er anddra låt bli för det är inte värt det Hz som vi har i vårat elnät stämmer nämligen överens med vårt hjärtas frekvens och det betyder att får man ström i sig så kan hjärtat stanna och om det inte stannar så får du i alla fall ett ärr på dit hjärta är det värt det? Det vore synd att dö för tidigt med tanke på hur länge man sedan ska vara DÖD.; )

Nu har jag som moderator tillåtit påståenden (motsagda) om att det är tillåtet för vem som helst att göra elinstalklationer.

Det är inte bra när folk här gör tvärsäkra uttalanden i stil med att man får sätta jordade uttag utan ansluten jord (exempel) eller "vem som helst får göra elinstallationer". Denna typ av felaktiga tvärsäkra påståenden kan bli farliga om någon skulle tro på det.

Jag kommer inte att tillåta den typen av inlägg i den här eller andra trådar i fortsättningen.

Jag är medveten om de som gör uttalandena anser sig ha rätt, och alla vi andra har fel, men då får man nog argumentera för sin ståndpunkt i lite mer ödmjuka tongångar som inte riskerar att misstolkas som en absolut sanning.

läs själv reglerna på elsäkerhetverket

Du kommer att få fullt upp me å vakta inlägg hemmis! :) Det är ett kärt ämne det här med el och behörigheter!

Man får däremot aldrig sätta upp et vägguttag som ser ut att vara ett jordat uttag om det inte är anslutet till jord detta kan medföra fara helt rätt

I just den här tråden tillåter vi diskusioner om behörighet, i andra trådar så är dte OK att påpoeka (snällt) i ETT inlägg att det frågan gäller är behörighetskrävande.

I just den här tråden tillåter vi överhuvudtaget lite mer "övertramp" överhuvudtaget än i andra trådar. Men gränsen går vi farliga felaktiga påståenden.

Har för mig att det där med "nödvändig kännedom" är ändrat till något annat, kan ha fel men kan kolla upp det nån dag, annars så står det i samma elsäk-fs som de övriga behörighetskraven. Ändringen var tack vare för mycket övertro på sin egen kompetens iaf! God natt! :)

Kanske ändrat till lite modernare språk, "nödig kännedom" låter som ett toalettbesök.

mr.Ola skrev:
Tror nog att denna avsyning var alternativet till något rättsligt hårdare alternativ och skall nog inte ses alltför vägledande inom elinstallationer, lagen säger ju faktiskt att behörigheten för elinstallationer skall finnas inom det egna företaget!
-Så, NU är även jag med i denna fantastiska diskussion! ;)
Men dra en gräns om elektrikern som står på en plattform inte får fråga snickaren nedanför om han kan räcka upp en taakdosa utan att även denna har behörighet då han aktivt deltar i installationsarbetet! Hahaha!
Men detta är ju faktiskt inte längre hemmapul utan förvärvsarbete det handlar om och då tycker då jag att regler ska följas, vill inte åka me en onykter taxichaffis eller en blind chaufför då jag betalat för resan!
Välkommen. Även om avsyningen var alternativet till ett rättsligt hårdare alternativ, eller kanske ännu värre, med tanke på att detta redan hade lyfts som felaktigt hanterat, är ju slutsatsen att alla inblandade ansåg att en besiktning i efterhand är tilräcklig.

---- Mats ---

hempularen skrev:
VP röret är en del av isolationen i anläggningen, därför är det en elinstallation, Röret sitter där för sina elektriska egenskaper som isolator, precis som kopplingsdosan och apparatdosan. FK trådarna som skall gå i röret har inte tillräcklig isolation, de behöver en förstärkning av sin isolation i form av röret eller dosan. Det är anledningen till att gränsen dras just där. Inte för att just VP rörsdragning i praktiken skulle vara så himla riskabel.
Det låter som en logiskt bra förklaring på varför gränsen skulle kunna sättas där. Men, finns det någonting någonstans skrivet som stödjer det, eller är det upp till den som sköter elen att göra den bedömningen (och därmed vilket är det intressanta, att göra bedömningen att gränsen går på en annan plats)?

--- Mats ---

Jag vet att det är en tolkning som elsäkerhetsverket gör. Jag tror iofs inte att du nöjer dig med det som bevis, men i avsaknad av rättsfall (så vitt jag vet) så får man kanske vara nöjd med en tolkning av lagen som görs av den myndighet som skapat lagen.

Det finns alltid lite odokumenterad gränsdragning i lagar. Tar du ex att framföra ett motorfordon: Framför du ett motorfordon om du sitter vid ratten, eller måste du ha motorn startad, eller måste motorn gå och en växel ligga i så att bilen rör sig?

Svaret är att i rattfyllerifall så anses du (enl. rättsfall) framföra bilen om du sitter bakom ratten och har startat motorn, även om avsikten bara var att få igång värmen i bilen. Då uppkommer det intressanta gränsfalllet, om en rattfull sitter bakom ratten på en bil som rullar men just har fått soppatorsk innan vittnet ser framfarten, kör han bilen i så fall (den rullar alltså med avstängd motor).

Två polis patruller gick bet på den frågan och valde att låte en rattfyllerist gå fri. Det var jag som var vittnet.

Redigerat:
hempularen skrev:
Jag vet att det är en tolkning som elsäkerhetsverket gör. Jag tror iofs inte att du nöjer dig med det som bevis, men i avsaknad av rättsfall (så vitt jag vet) så får man kanske vara nöjd med en tolkning av lagen som görs av den myndighet som skapat lagen.
.
.
.
Detta är lite annorlunda, detta är den del av regelverket som skall gälla för den som jobbar med det, därför har elsäkerhetsverket en tung roll som tolkare (vilket de inte har gentemot allmänheten, där gäller bara skrivna regler och elsäkerhetsverket skapar inga lagar, de bara föreslår dem). Så för mig räcker det i detta fallet som berör de som har det som jobb, att elsäkerhetsverket gör den tolkningen. Har de någonstans dokumenterat sin tolkning?

--- Mats ---

Elbojen skrev:
Hz som vi har i vårat elnät stämmer nämligen överens med vårt hjärtas frekvens och det betyder att får man ström i sig så kan hjärtat stanna och om det inte stannar så får du i alla fall ett ärr på dit hjärta är det värt det? Det vore synd att dö för tidigt med tanke på hur länge man sedan ska vara DÖD.; )
Menar du att vår hjärtfrekvens är 50 Hz? Vet inte hur det är med dig, men mitt hjärta slår definitivt inte 50 slag i sekunden..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.