Mikael_L skrev:
Är det inte såhär ...

Det är två olika lagbrott vi pratar om och därför blir det så förvirrat ibland.

Man kan göra sig skyldig till "olaga installationsarbete" eller vad det nu heter på juridiksvenska.
Det brotten begås direkt då arbete på en anläggning sker av någon annan än behörig elektriker eller någon anställd av denne.
Oavsett om jobbet utföres korrekt eller inte.

Sen kan själva anläggningen vara "olaglig", dvs inte uppfylla föreskrifterna.
Och detta kan den vara både ifall en behörig elektriker gjort arbetet såväl som en lekman.
(och föreskrifterna är jämställt med lag, används i domstol som lag)
.
.
.
Då pratar vi kanske om tre saker i så fall. Om vi håller oss till första breottet, och säger det brottet är begånget, (fallet från elektrikern). Och sedan säger att brottet görs inte ogjort för att kontroll görs (rimlig tanke). Så är ändå frågan hur anläggningen återigen anses ok. I fallet från elektrikern räckte besiktning. Varför skulle det inte räcka i andra fall?

--- Mats ---

proppen skrev:
Troligen går det som sagt att hitta massvis med produkter som kräver tillstånd i nån form, men vi behöver väl inte gå till ytterligheter som i sig redan är uppenbara faller under nån lag.
Vad skulle vara en "ytterlighet" med att förvara mer bensin än man får hemma? Skulle tro att det bryts mer mot det än mot hemmapulade elinstallationer.

Mikael_L
Tja, det kanske var fel även på utförandet, inte bara på den som utförde det ... ;)
Eller åtminståne misstanke därom.

Det kan också vara så att man från elsäk's sida såg det hopplösa att driva fallet genom domstol, men krävde av beställaren att det skulle göras om, som en näsbränna typ.
Och beställaren vågade inte heller ta strid.

Slutligen kanske det inte alls hänt, eller inte på det vis vi fått det beskrivet.

Slutligen#2, jag har kanske inte förstått laguppbyggnaden kring detta...

Mikael_L
lars_stefan_axelsson skrev:
Vad skulle vara en "ytterlighet" med att förvara mer bensin än man får hemma? Skulle tro att det bryts mer mot det än mot hemmapulade elinstallationer.
Ehh, hur bryter man mot hemmapulade installationer :confused:
Tar dit en elektriker som drar om? ;)

...kunde inte låta bli ... :p

Mikael_L skrev:
Ehh, hur bryter man mot hemmapulade installationer :confused:
Tar dit en elektriker som drar om? ;)
Ja, det är ju ett sätt. Inget bra sätt, men ett sätt. :)

Vad jag har kunnat läsa mig till så finns det inget som heter eller kan liknas med en "olaglig elinstallation". Det är ett brott att installera utan behörighet eller korrekt anställningsförhållande, men det gör inte att anläggningen på något sätt skulle bli "olaglig". Efter utförd installation är det enbart huruvida anläggningen är tillräckligt säker som avgör dess status, vilket är helt oberoende av det eventuella lagbrott som skedde när den installerades.

Således är hela diskussionen angående hur man får en anläggning "godkänd" i dagens system tämligen ointressant eftersom det inte finns någon anläggning som är mer godkänd än någon annan: Om någon hävdar att du har brustit i ditt ansvar som fastighetsägare för elsäkerheten så är det upp till dem att bevisa saken (dvs bevisa att anläggningen inte är säker, inte vem som har installerat den). Ett eltest kan dock naturligtvis vara bra ändå främst för ens egen (och familjens) skull om man är osäker. Ett annat tillfälle där det skulle kunna vara användbart är i en eventuell tvist med försäkringsbolag där de hävdar att anläggningen var osäker.

P
BobbyEwing skrev:
Vad jag har kunnat läsa mig till så finns det inget som heter eller kan liknas med en "olaglig elinstallation". Det är ett brott att installera utan behörighet eller korrekt anställningsförhållande, men det gör inte att anläggningen på något sätt skulle bli "olaglig". Efter utförd installation är det enbart huruvida anläggningen är tillräckligt säker som avgör dess status, vilket är helt oberoende av det eventuella lagbrott som skedde när den installerades.

Således är hela diskussionen angående hur man får en anläggning "godkänd" i dagens system tämligen ointressant eftersom det inte finns någon anläggning som är mer godkänd än någon annan: Om någon hävdar att du har brustit i ditt ansvar som fastighetsägare för elsäkerheten så är det upp till dem att bevisa saken (dvs bevisa att anläggningen inte är säker, inte vem som har installerat den). Ett eltest kan dock naturligtvis vara bra ändå främst för ens egen (och familjens) skull om man är osäker. Ett annat tillfälle där det skulle kunna vara användbart är i en eventuell tvist med försäkringsbolag där de hävdar att anläggningen var osäker.
Så otroligt bra formulerat! Jag blir rent avundsjuk på dig, men ger dig ändå högsta poäng..., trots att jag själv skulle vilja har skrivit ditt inlägg.

Hoppas bara att fler nu fattar, hur det ligger till med installationer som kan färdigställas för eldistribution, å en helt färdig (säker) elinstallation... :rolleyes:

Mikael_L
BobbyEwing skrev:
Vad jag har kunnat läsa mig till så finns det inget som heter eller kan liknas med en "olaglig elinstallation". Det är ett brott att installera utan behörighet eller korrekt anställningsförhållande, ...
Du motsäger dig själv ...
Eller så menar du kanske bara att det inte finns något namn på brottet ?!

"så finns det inget som heter eller kan liknas med en "olaglig elinstallation""
vs
"Det är ett brott att installera utan behörighet eller korrekt anställningsförhållande"

Tror han menar att en anläggning enbart kan ses på två sätt...
* Utförd enligt föreskrifterna
* Ej utförd enligt föreskrifterna

Det oavsett vem som utfört arbetena på anläggningen.
Har någon obehörig utfört arbeten som kräver behörighet så är det ett brott mot elinstallationsförordningen men det är ett brott som personen som utfört arbetena skall lagföras för, anläggningen i sig står utanför detta _OM_ den är utförd enligt föreskrifterna.

I alla fall som jag tolkat det hela.

/Kent

Mikael_L skrev:
Du motsäger dig själv ...
Eller så menar du kanske bara att det inte finns något namn på brottet ?!

"så finns det inget som heter eller kan liknas med en "olaglig elinstallation""
vs
"Det är ett brott att installera utan behörighet eller korrekt anställningsförhållande"
Det är egentligen samma påstående som låg inbäddat i min fråga till dig i morse efter din uppdelning. Om man skiljer på brottet, och anlägngingen, så är alla överens om att vissa saker får man inte göra. Efter det att det gjorts, finns det en skyldig. Men det innebär inte att anläggningen är olaglig, det innebär bara att någon gjort något olagligt.

Samma som historien från elektrikern, inget behövde göras om med anläggningen, man bara kontrollerade den. Samma som om någon köper ett hus, om förra ägaren olagligt gjorde något, men bra nog, så har du inte blivit ägare till något olagligt.

--- Mats ---

P
Nu börjar det bli begripligt å lite mer förståligt..., men det lär väl inte vara så värst länge :-) Synd bara att tråden blivit så lång, att ingen ändå orkar läsa ända hit.

Men det skulle ändå vara på sin plats nu, att reda ut vad som är en olaglig installation. OBS, jag har ännu inte nämt nåt om el.
Jag påstår då att det går bra att göra vad jag vill, med material som går att använda för distrubition av el.., vad som helst som inte anlutas till det befintliga elnätet, svagströmsinstallationer upp till en viss spänning å strömstyrka.
Eller bevattna mina krukväkter i stugan med hjälp av samma rör å dosor som går att använda till ex för eldistrubition i vårt fasta elnät.
Jag påstår även, att om jag nu gör en installation för svagström, men använder mig av regelverket för elinstallationer, som används av behörig elektriker som installerar för användning till vårt befintliga elnät.
Ja då kan jag i efterhand, få den besiktigad och godkänd för anslutning till elnätet, när den dagen kommer att möjlighet finns.
Detta om jag ska tro vad som sägs på EIO:s hemsida å deras Eltest.

Alltså.., utifrån det, så finns inget som hindrar att göra en egen installation, så länge den inte är ansluten till elnätet..., enkelt eller hur :-)

Nej och åter nej. Iom att du gör din installation och sedan vill få den inkopplad, så var det en elinstallation du gjorde.

Jag kan möjligen tänka mig att om du först gör din installation och sedan väntar5 år innan du ber om inkoppling eller vad preskriptionen kan var för brottet så skulle det gå.

P
hempularen skrev:
Nej och åter nej. Iom att du gör din installation och sedan vill få den inkopplad, så var det en elinstallation du gjorde.

Jag kan möjligen tänka mig att om du först gör din installation och sedan väntar5 år innan du ber om inkoppling eller vad preskriptionen kan var för brottet så skulle det gå.
Du kan inte bara svara nej, visa istället oss andra var det står att det är en olaglig installation för svagström.
Varför skulle jag behöva vänta 5 år, har jag använt svagström å plötsligt får möjlighet att ansluta mig till nätet, så är det ju självklart att jag gör det.
Det finns massvis med hus/byggnader som haft det så, det är väl inget konstigt med det..

Står så här starkströmsförordningen:

2 § I denna förordning avses med elektrisk starkströmsanläggning, en anläggning för sådan spänning, strömstyrka eller frekvens som kan vara farlig för person
eller egendom.

Allså, en anläggning som inte har sådan spänning, strömstyrka eller frekvens som kan vara farlig för person eller egendom., är inte olaglig att bygga själv.

Det står ju i klartext i "Starkströmsförordningen" svårare än så är det inte, så vad jag sen kommer överens med tillsammans med "min" elektriker är helt upp till oss..

Proppen,missade du mitt inlägg riktat till dig.

Proppen: det framgår uppenbarligen att du har fel, tyvärr får jag väl säga då jag står mer på din sida än vissa andras, men om du fortsätter tjata är det risk för att du blir ignorerad eller får en tillsägelse... precis som vissa andra tjôtmånsar råkat ut för.. så jag tror inte du kommer så mycket längre mer än att slitaget på tangentbordet ökar.
förvisso kan man tycka att det huserar en Dr. Jekyll& Mr. Hyde här på forumet, när Proppen gått kommer Elinstallatören så att säga..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.