pellefant skrev:
Japp du förstår rätt. Jag bytte huvudbrytaren idag, samt ledarna från den till elmäteren, dom befintliga ledarna var endast åtdragen med en av två skruvar i mätaren, iofs så sitter dom ju där men ändå. Jag började åxå riva i elcentralen, värsta skatboet med 3 ledare på samma gänsäkring, 4-5 jordledare på samma skruv! Kulo i rör 1,5 meter i vägg, inbyggd kulo i köksskåp. tittade åxå lite på vinden där den förra händiga husägaren dragit belysning med gummikabel och en vidarematning ut till en bastu. vidarematningen slutande med en spänningsförande stickpropp som hängde under taket utomhus, tydligen hade han matat bastun med en skarvsladd baklänges!? Men han hade ju nödig kännedom?
Jag tror du blandar ihop regler lite grand. Att byta kontakterna faller under den fullt lagliga delen av hempuleri, och hänger ihop med begreppet "nödig känedom". Elcentralet är en del av den fasta anläggningen, ingår inte i den lagliga delen av hempuleri.

--- Mats ---

P
Mikael_L skrev:
[länk]
som leder till
[länk]
Och genom att uppfylla standarden SS 4364000 (Elinstallationsreglerna) + några andra standarder så följer man "garanterat" starkströmsföreskrifterna och därmed ellagen.

Men det finns dessutom föreskrifter över vem som får utföra elarbete.

Så jag tycker du kan slå ur skallen att det inte skulle finnas lag som reglerar detta. ;)
Ha ha ha, var står det att jag inte får installera nåt där., du nämner ju t.o.m själv elarbete, å är alltså inne på nåt helt annat.
Håll isär begreppen så folk förstår vad vi pratar om.

Exempel: Att bygga en bil är inte olagligt, inte ens att provköra den.., det går att få dispanser för det.

Att bygga elanläggningar/installationer är heller inte olagligt, däremot kan det bli en del problem att driftsätta.
Hur mycket beror på vad å hur det gjort.
Alltså.., det finns inga lagar på vad man får eller inte får göra med elmaterial, det är lögn å förbannad dikt om nån påstår nåt annat.
Olagligt blir det inte så länge det inte får nån ström på sig, vilket lätt kan avhjälpas med "behörig elektriker", nåt vi åxå vet vad det innebär... :D

Om nån nu fortsätter att hävda att "det står i lagen" så skit i det, gå via era egna kontakter, som försäkringsbolag å elfirmor...
Vad vissa påstår här, är iaf inget att fästa sig vid..

proppen skrev:
Ha ha ha, var står det att jag inte får installera nåt där., du nämner ju t.o.m själv elarbete, å är alltså inne på nåt helt annat.
Håll isär begreppen så folk förstår vad vi pratar om.

Exempel: Att bygga en bil är inte olagligt, inte ens att provköra den.., det går att få dispanser för det.

Att bygga elanläggningar/installationer är heller inte olagligt, däremot kan det bli en del problem att driftsätta.
Hur mycket beror på vad å hur det gjort.
Alltså.., det finns inga lagar på vad man får eller inte får göra med elmaterial, det är lögn å förbannad dikt om nån påstår nåt annat.
Olagligt blir det inte så länge det inte får nån ström på sig, vilket lätt kan avhjälpas med "behörig elektriker", nåt vi åxå vet vad det innebär... :D

Om nån nu fortsätter att hävda att "det står i lagen" så skit i det, gå via era egna kontakter, som försäkringsbolag å elfirmor...
Vad vissa påstår här, är iaf inget att fästa sig vid..
Hm...tycker att det framgår ganska tydligt vad du som lekman får och inte får göra:

http://www.elsak.se/Global/Föreskrifter/2007-2.pdf

Sen hur det går till i verkligheten är ju en annan sak...

Fast en poäng finns det ju i vad proppen säger: Det finns ingen lag som säger vad man får eller inte får göra med materielet så länge det inte är del av en elanläggning. Dvs, vem som helst kan spika upp hur mycket flexslang, dosor och dra kablar i dem hej vilt så länge det hela inte är anslutet till en strömkälla.

Proppen har fel. Det är olagligt att utföra elinstallationer om man inte är behörig (osv.).

Det är givetvis tillåtet att dra VPrör etc. om de inte är avsedda att användas i en elinstallation, ex. för larm. Men att försöka gå förbi förbudet med att säga att jag gör allt och låter sedan en behörig koppla in det, det funkar inte. Om installationen är avsedd för el så får man inte utföra oavsett hur lite spänning man sedan själv kopplar in.

Eller utryckt så här. En elinstallation är en elinstallation även innan du slår på strömmen. Och det är att göra en elinstallation som är förbjudet.

Självklart kan man försöka vrida runt argumentationen ifall någon skulle komma på den osannolika tanken att åtala för brottet, med att rören var avsedda för mitt larm, men när jag var färdig insåg jag att det passade mycket bättre för elen så jag ringde nisse elektriker för att koppla in, men den argumentationen blir ganska löjlig.

hempularen skrev:
Proppen har fel. Det är olagligt att utföra elinstallationer om man inte är behörig (osv.).

Det är givetvis tillåtet att dra VPrör etc. om de inte är avsedda att användas i en elinstallation, ex. för larm. .
Det är väl det här som byggvaruhusen hänger upp det faktum att det säljer elmaterial till höger och vänster; "vi tror ju att alla de som handlar centraler här antingen låter en elektriker installera dem eller bara tänker ha dem som leksak till ungarna, alt. julgransprydnad."

Nu är det ganska klart var jag själv står i frågan om behörihetshysterin, men i konsekvensens namn måste man ändå tycka att om vi skall ha det oerhört strikta behörighetssystem vi har så kan man ju inte hålla på att sälja material till kreti och pleti som inte rimligtvis lagligen kan användas av andra än behöriga. Försök köpa vapen och ammunition utan licens. Det borde ju rimligtvis vara på samma sätt med elcentraler, osv. (Jag kan tänka mig ett undantag för VP-rör och dosor).

P
Det här är en tramstråd där man försöker ta i från "Svensson" rättighetererna att göra vad som helst i sitt eget hem.
Naturligtsvis är det FEL, alla har rätt att göra vad som helst med det dom äger, påstå nåt nåt annat är LÖGN.
Det fins en grundlag LÄS DEN, den råder över alla andra laga, så lägg ner tjafsat om att ingen utan behörighet ska få sätta upp installationsmaterial..

Nu lägger jag ner det har, men kommar ni att påstå att jag fel, då möts vi domstol.., var så säker.

Jag vet jag har rätt, hur säkra är ni..

proppen skrev:
Det här är en tramstråd där man försöker ta i från "Svensson" rättighetererna att göra vad som helst i sitt eget hem.
Naturligtsvis är det FEL, alla har rätt att göra vad som helst med det dom äger, påstå nåt nåt annat är LÖGN.
Det fins en grundlag LÄS DEN, den råder över alla andra laga, så lägg ner tjafsat om att ingen utan behörighet ska få sätta upp installationsmaterial..

Nu lägger jag ner det har, men kommar ni att påstå att jag fel, då möts vi domstol.., var så säker.

Så du påstår alltså att det är fullt lagligt att bygga en hembränningsapparat och köra den för eget bruk inom hemmets fyra väggar? He He, tror nog att lagens långa arm inte riktigt delar den uppfattningen.

Mikael_L
proppen skrev:

Det är du som tramsar !!!

I grundlagen står det inte heller att man inte får köra för fort, det står inte heller att man inte får stjäla, döda eller sälja knark där.

lars_stefan_axelsson skrev:
Det är väl det här som byggvaruhusen hänger upp det faktum att det säljer elmaterial till höger och vänster; "vi tror ju att alla de som handlar centraler här antingen låter en elektriker installera dem eller bara tänker ha dem som leksak till ungarna, alt. julgransprydnad."

Nu är det ganska klart var jag själv står i frågan om behörihetshysterin, men i konsekvensens namn måste man ändå tycka att om vi skall ha det oerhört strikta behörighetssystem vi har så kan man ju inte hålla på att sälja material till kreti och pleti som inte rimligtvis lagligen kan användas av andra än behöriga. Försök köpa vapen och ammunition utan licens. Det borde ju rimligtvis vara på samma sätt med elcentraler, osv. (Jag kan tänka mig ett undantag för VP-rör och dosor).
Kan hålla med dig till viss del, men vill ändå inte hålla med dig. För sådana som mig som är på väg till behörighet och som inte har någon elgrossist att gå till så är det jättebra att kunna köpa bra elmaterial på t.ex. Clas Ohlson.

//Patrik

Ett råd till dig proppen, Bättre att tiga och tas för en idiot än tala och undanröja varje tvivel

elmont skrev:
Ett råd till dig proppen, Bättre att tiga och tas för en idiot än tala och undanröja varje tvivel
:D

//Patrik

Mikael_L
lars_stefan_axelsson skrev:
Det är väl det här som byggvaruhusen hänger upp det faktum att det säljer elmaterial till höger och vänster; "vi tror ju att alla de som handlar centraler här antingen låter en elektriker installera dem eller bara tänker ha dem som leksak till ungarna, alt.....
Hehe. Dottern var med till CO en dag. Så kom hon springandes med en ED-WA kopplingsdosa och "bara ville ha" ... :)
Jag lyckades styra över till en apparatdosa istället, men nu har det lekts med en hel del med den i badet. :D

Mikael_L>VA??? Den uppfyller knappast IP 65 *S*

/Kent

hempularen skrev:

Det är givetvis tillåtet att dra VPrör etc. om de inte är avsedda att användas i en elinstallation, ex. för larm. Men att försöka gå förbi förbudet med att säga att jag gör allt och låter sedan en behörig koppla in det, det funkar inte. Om installationen är avsedd för el så får man inte utföra oavsett hur lite spänning man sedan själv kopplar in.

Eller utryckt så här. En elinstallation är en elinstallation även innan du slår på strömmen. Och det är att göra en elinstallation som är förbjudet.

Självklart kan man försöka vrida runt argumentationen ifall någon skulle komma på den osannolika tanken att åtala för brottet, med att rören var avsedda för mitt larm, men när jag var färdig insåg jag att det passade mycket bättre för elen så jag ringde nisse elektriker för att koppla in, men den argumentationen blir ganska löjlig.
Det är ingen tvekan om att man inte får göra elinstallationen. Men kan vi inte diskutera gränsen en aning ändå? Om man sätter upp ett ramverk till en gipsvägg så är det utan tvekan så att man har börjat på något som kan bli en elinstallation (det är troligt att ett rör kommer att dras mot ramen om det skall vara el nära), så det finns saker som används i en elinstallation som inte är en elinstallation för det. Trådarna i VP-röret är väl lika säkert en elinstallation så där är gränsen passerad.

Men VP-röret? Vad är det som gör att just vid VP-röret så har man passerat gränsen för en elinstallation?

--- Mats ---

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.