299 234 läst ·
2 770 svar
299k läst
2,8k svar
Törs du verkligen hempula med din el?
Lycka till med att hitta den gräns som är den "rätta", oavsett vart man lägger ribban kommer några att tycka att den är för låg för just dom och några kommer att tycka att den ligger alldeles för högt.
Sedan är det en rent praktisk fråga, det är faktiskt betydligt svårare att rörlägga ett hus än dom flesta tror. Ett rör mellan två dosor är inga bekymmer, men när man måste förstå hela funktionen innan man lägger rören kan det bli lite besvärligare. Och glömmer man ett rör eller drar ett till fel dosa kan man få stora problem senare.
Sedan är det en rent praktisk fråga, det är faktiskt betydligt svårare att rörlägga ett hus än dom flesta tror. Ett rör mellan två dosor är inga bekymmer, men när man måste förstå hela funktionen innan man lägger rören kan det bli lite besvärligare. Och glömmer man ett rör eller drar ett till fel dosa kan man få stora problem senare.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 193 inlägg
Men herregud alltså... hur kan ni orka fortsätta diskutera vad man får och inte får göra?! Det finns en gräns satt! Deal with it! Elmont har rätt, ni kommer aldrig komma överens. Lägg ner tråden, det finns inget mer att diskutera.
//Patrik
//Patrik
Medlem
· Skåne
· 3 127 inlägg
Nja, det är enklare än så. Min fråga var inte var gränsen går, utan varför den skulle gå vid just VP-röret. Det intressanta här är att så länge gränsen inte har en tydlig definition, utan handlar om tyckande, är det fullt lagligt för en elinstallatör att tycka att han har gjort elinstallationen (han gjorde allt det som var på "rätt sida gränsen"). Enda sättet att säga att han inte fick det, är att hitta ett bevis för att gränsen gick tidigare än han tyckte.elmont skrev:Lycka till med att hitta den gräns som är den "rätta", oavsett vart man lägger ribban kommer några att tycka att den är för låg för just dom och några kommer att tycka att den ligger alldeles för högt.
Det innebär att man inte behöver vara överens med någon mer än sin elinstallatör om var gränsen går, såvida ingen kan hitta en definition som naglar fast att just precis här har man gått över gränsen. På samma sätt finns det säkert elinstallatörer som anser att gränsen går mycket tidigare, olikt sotaren har ju elbehöriga synen att de skall bygga skorstenen, inte bara inspektera och godkänna den. Vi har redan sett VP-röret som en gräns någon kan se. En extra bräda i ramverket, parallel med och på lämpligt avstånd från ursprungsramen, skulle kunna anses vara gränsen av någon annan.
Och så länge det inte finns en definition blir ju det också rätt, utan definition är ju den behörige allsmäktig i frågan. Men på samma sätt som han utan definitionen kan dra den redan vid byggandet av huset, kan en annan dra den långt, mycket mycket långt senare. Så frågan är vad som finns i form av deinfitioner?
--- Mats ----
Jag vet att elfacket (vinstdrivande jag vet, opartiska, nej!) tack vare en semestrande fackbas som anmälde till facket om ett bygge på en camping som han var gäst på där snickarna fällde in dosor och vp-rör i väggarna, efter fackets besök, vet ej om också elsäkerhetsverket var men där fick man vackert öppna väggarna och avsyna rördragningar i efterhand! VP rör ingår ju i skyddet av tråden och bör nog ses som del i installationen!
Men å andra sidan, en kabelstege sätts ofta i industrier av mekaniker! om mekaren har en ansvarig behörig i företaget så är ju detta "lagligt"
Om byggfirman som levererar stålstommar gör detta så tror ja inte att de är "lagligt" utan att även dom har en behörig installatör?!
Lite mera tankenötter att suga på!
Men å andra sidan, en kabelstege sätts ofta i industrier av mekaniker! om mekaren har en ansvarig behörig i företaget så är ju detta "lagligt"
Om byggfirman som levererar stålstommar gör detta så tror ja inte att de är "lagligt" utan att även dom har en behörig installatör?!
Lite mera tankenötter att suga på!
Medlem
· Skåne
· 3 127 inlägg
Det var många tankenötter du levererade. Passade på att markera en av dem, nämligen att i ett läge när man bestämt sig för att en elinstallation (antingen just den gränsen har ett fog eller ej) gjorts fel och måste göras rätt, så räcer det med att en elperson inspekterar arbetet, inte gör jobbet.mr.Ola skrev:
--- Mats ---
Hur då blandar ihop?Mats Bengtsson skrev:
Även om det är lagligt att byta kontakter/uttag så bör man ju ha kunskaper om hur man undviker att döda sej själv eller andra?
Vad jag vet så har jag inte nämnt något om att nuvarande eller tidigare ägare av det huset själv rotat i elcentralen, förmodligen så är det någon "byaelektriker" eller liknande som kompletterat centralen med fler och fler kablar allt eftersom behovet uppkommit.
Nu har du börjat haja det här med behörig- han/hon är allsmäktig!Mats Bengtsson skrev:Och så länge det inte finns en definition blir ju det också rätt, utan definition är ju den behörige allsmäktig i frågan. Men på samma sätt som han utan definitionen kan dra den redan vid byggandet av huset, kan en annan dra den långt, mycket mycket långt senare. Så frågan är vad som finns i form av deinfitioner?
--- Mats ----
Tror nog att denna avsyning var alternativet till något rättsligt hårdare alternativ och skall nog inte ses alltför vägledande inom elinstallationer, lagen säger ju faktiskt att behörigheten för elinstallationer skall finnas inom det egna företaget!
-Så, NU är även jag med i denna fantastiska diskussion!
Men dra en gräns om elektrikern som står på en plattform inte får fråga snickaren nedanför om han kan räcka upp en taakdosa utan att även denna har behörighet då han aktivt deltar i installationsarbetet! Hahaha!
Men detta är ju faktiskt inte längre hemmapul utan förvärvsarbete det handlar om och då tycker då jag att regler ska följas, vill inte åka me en onykter taxichaffis eller en blind chaufför då jag betalat för resan!
-Så, NU är även jag med i denna fantastiska diskussion!
Men dra en gräns om elektrikern som står på en plattform inte får fråga snickaren nedanför om han kan räcka upp en taakdosa utan att även denna har behörighet då han aktivt deltar i installationsarbetet! Hahaha!
Men detta är ju faktiskt inte längre hemmapul utan förvärvsarbete det handlar om och då tycker då jag att regler ska följas, vill inte åka me en onykter taxichaffis eller en blind chaufför då jag betalat för resan!
JAG törs verkligen inte hempula med elen! Som fastighetsskötare byter jag enbart ut vägguttag och brytare, bara det är jobbigt nog. Tur att man lärt sig att koppla jorden rätt...
Kom till proppskåpet i en lägenhet och proppen var borta. Såg även att insatsen, den innan proppen var borta. Tänkte lirka in insatsen med fingrarna, tur att man ibland lyckas efter före...
Kom till proppskåpet i en lägenhet och proppen var borta. Såg även att insatsen, den innan proppen var borta. Tänkte lirka in insatsen med fingrarna, tur att man ibland lyckas efter före...
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 752 inlägg
Vadå "på väg till"? Antingen är du behörig och då får du installera själv hemma, eller så är du det inte och då måste du stå i anställningsförhållande till en behörig elektriker. Eller menar du att din arbetsgivare skriver arbetsorder där det står "Åk till Claes, köp dig det du behöver och skruva själv upp det hemma, betala själv..."Patrik_Hed skrev:
Jag vidhåller. Skall vi vara hysteriska vad det gäller installation, så skall vi vara konsekvent hysteriska.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 752 inlägg
Det var väl för väl att hon inte kom och konkade på en normcentral.Mikael_L skrev:
Själv har jag kommit undan med något VP-rör och någon rulle eltape så långt. Vi får väl se. Skrattar bäst...
Det är inte fritt fram för vem som helst att byta brytare hemma, jag blir så jäkla trött. Det ställs av myndigheterna ett kunskapskrav som heter nödig kännedom, har man inte den nödiga kännedomen får man inte byta uttaget/brytaren.
mr.Ola jag tror inte att din historia är sann utan bara en skröna.
mr.Ola jag tror inte att din historia är sann utan bara en skröna.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 193 inlägg
På väg till att få jobba med elinstallationer under någons behörighet (under utbildning). Har tillräckliga teoretiska och praktiska kunskaper för att hemmapula en aning alltså.lars_stefan_axelsson skrev:Vadå "på väg till"? Antingen är du behörig och då får du installera själv hemma, eller så är du det inte och då måste du stå i anställningsförhållande till en behörig elektriker. Eller menar du att din arbetsgivare skriver arbetsorder där det står "Åk till Claes, köp dig det du behöver och skruva själv upp det hemma, betala själv..."![]()
Jag vidhåller. Skall vi vara hysteriska vad det gäller installation, så skall vi vara konsekvent hysteriska.![]()
//Patrik
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 752 inlägg
Renoverare
· Gävleborg
· 8 193 inlägg