hempularen skrev:
Fast det är lagligt om man har "nödig kännedom" som jag har för mig formuleringen är.

Om man får en stöt när man hållar på så hade man uppenbarligen inte nödig kännedom.
Det är rätt intressant hur lätt man kan likställa "misslyckas" med "brist på nödig kännedom", dessutom med tillägget "uppenbarligen".

Fungerar det likadant åt andra hållet? Det vill säga en behörig som får en stöt blir automatiskt av med sin licens? En inspektör som missar ett fel är "uppenbarligen olämplig för sådana uppdrag"? En fotbollsspelare som missar målet på en straff är... :D

--- Mats ---

hempularen skrev:
Om man får en stöt när man hållar på så hade man uppenbarligen inte nödig kännedom.
Jag tror att det handlar lite om erfarenhet också. Har man aldrig fått en stöt så är man mindre försiktig än om man har fått några riktiga rackabajare.

//Patrik

Mats.
Om man läser på tillverkarens beskrivning av användningområde ser man vad olika saker får användas till. Står det fast förläggning får den klamras och står det INTE fast förläggning får den inte klamras.

Om vi nu bortser från diverse paragrafer, kan någon förklara varför det är en risk med att klamra en anlutningskabel?

elmont skrev:
Mats.
Om man läser på tillverkarens beskrivning av användningområde ser man vad olika saker får användas till. Står det fast förläggning får den klamras och står det INTE fast förläggning får den inte klamras.
Det är jag med på, så långt överens, men det besvarar inte min fråga egentligen. Det jag ursprungligen reagerade på var ett påstående att om det var en anslutningssladd fick den inte klamras (vilket det inte finns regler om åtminstone för icke fasta anläggningar, och i min nuvarande tro, inte heller i fasta anläggningar, se fortsättningen). Sedan fick jag kommentaren på det att om det är en fast anläggning måste den klamras om den är av den typen, annars är det en anslutningssladd (och i det här fallet stickproppsförsedd) som inte får klamras.

På det ställde jag då frågan om en stickproppsförsedd anslutningssladd utan klamrar verkligen kan vara en del i en fast anläggning.

Nu säger du att om det står "inte fast förläggning" på sladden får den inte klamras (det tror jag på). Men min fråga kommer i retur:

Om det står "inte fast förläggning" på sladden, kan en stickproppsförsedd sådan sladd då verkligen användas som en del i en fast förläggning? Vilket är vad jag fortfarade tror svaret måste bli ett nej på. Vilket leder till att det inte finns regler mot att klamra (stickproppsförsedd) anslutningssladd.

--- Mats ---

Redigerat:
Det där har varit upp i mycket lång diskussion här tidigare. Såvitt jag förstår så anses en klamring vara en fast förläggning.

Rent praktiskt säkerhetsmässigt så handlar det om att en klamrad sladd anses kunna skadas lättare i samband med ex. påkörning av maskiner möbler som flyttas osv. En lös sladd anses inspekteras oftare iom att man hanterar den så att skador upptäcks snabbare än på en fast förlagd sladd.

Och enl. den tidigare tråden så var det folk som ringde elsäkerhetsverket och frågade, svaret var att man får inte klamra en anslutningssladd. Så det är tydligen deras tolkning av sina egna regler.

Står det: Användning
H03VV-F (SKK): Rund anslutningskabel för lätt drift i torra lokaler, t.ex. i kök och på kontor. För anslutning av lätt bärbara apparater som radioapparater, bords- och golvlampor, kontorsmaskiner, m.m. Olämplig för permanent utomhusanvändning, eller där risk för skador p.g.a. värme föreligger.

Får den inte klamras/sättas fast med klammer el dyl som man måste ha ett verktyg för att fästa/lossa kabeln med och användningsområdet är som ovan. Det innebär ej fast förläggning.
Får inte förläggas så att man måste använda verktyg för att fästa eller lossa kabeln.

EKK light tex.
Användning
Fast förläggning, i rör, kanal, i eller under puts, samt upphängd i bärlina. Lämpad för inom- och utomhusbruk, dock ej i mark och vatten. UV-skyddad för utomhusbruk i Norden.
Och jag har inte skrivet - inte fast förläggning - skulle stå på sladden, så jag hoppas att du läst fel och inte "vrider" mitt inlägg.

Fast förläggning och fast anläggning är inte samma sak så det finns ingen direkt koppling

BobbyEwing.
Jag tror att du måste ställa den frågan till tillverkarna, det är ju dom som "bestämmer" vad och hur deras produkter ska/får användas.

elmont skrev:
Står det: Användning
H03VV-F (SKK): Rund anslutningskabel för lätt drift i torra lokaler, t.ex. i kök och på kontor. För anslutning av lätt bärbara apparater som radioapparater, bords- och golvlampor, kontorsmaskiner, m.m. Olämplig för permanent utomhusanvändning, eller där risk för skador p.g.a. värme föreligger.

Får den inte klamras/sättas fast med klammer el dyl som man måste ha ett verktyg för att fästa/lossa kabeln med och användningsområdet är som ovan. Det innebär ej fast förläggning.
Får inte förläggas så att man måste använda verktyg för att fästa eller lossa kabeln.

EKK light tex.
Användning
Fast förläggning, i rör, kanal, i eller under puts, samt upphängd i bärlina. Lämpad för inom- och utomhusbruk, dock ej i mark och vatten. UV-skyddad för utomhusbruk i Norden.
Och jag har inte skrivet - inte fast förläggning - skulle stå på sladden, så jag hoppas att du läst fel och inte "vrider" mitt inlägg.

Fast förläggning och fast anläggning är inte samma sak så det finns ingen direkt koppling

BobbyEwing.
Jag tror att du måste ställa den frågan till tillverkarna, det är ju dom som "bestämmer" vad och hur deras produkter ska/får användas.
Smpåfestligt, ja jag läste det som "inte fast förläggning", men ser nu att det är tänkt med "inte" som för sig. Slår ihop resten av svaret med hempularens inlägg.

--- Mats ---

hempularen skrev:
Det där har varit upp i mycket lång diskussion här tidigare. Såvitt jag förstår så anses en klamring vara en fast förläggning.

Rent praktiskt säkerhetsmässigt så handlar det om att en klamrad sladd anses kunna skadas lättare i samband med ex. påkörning av maskiner möbler som flyttas osv. En lös sladd anses inspekteras oftare iom att man hanterar den så att skador upptäcks snabbare än på en fast förlagd sladd.

Och enl. den tidigare tråden så var det folk som ringde elsäkerhetsverket och frågade, svaret var att man får inte klamra en anslutningssladd. Så det är tydligen deras tolkning av sina egna regler.
Det har varit uppe i mycket långa diskussioner. Och det du skriver på slutet är precis det som är den viktiga källan till att detta fortfarande tas upp felaktigt. Du skall läsa elmonts inlägg, för han har fått med den gällande texten rätt. Nyckeln ligger i att inte ha behovet av verktyg för att lossa anslutningssladden.

Regeln för att klamra en vanlig anslutingssladd som felaktigt citeras, precis som jag påstod i första inlägget är alltid antingen från fast anlägngning (även om några ännu värre försöker använda tillfällig anläggning som är något helt annat), eller lika felaktigt hänvisas till elsäkerhetsverket.

När vi pratar om privatpersoner är de ansvariga under de skrivna offentliga lagar och regler som finns. Regler som endast finns om någon ringer till elsäkerhetsverket och frågar är inga regler som finns och gäller privatpersoner. De regler som gäller privatpersoner är tryckta offentliga regler. Inga sådana regler tar upp klamring av anslutningssladd, i alla fall har ingen, med eller utan elsäkerhetsverkets hjälp hittills hittat en sådan regel.

Den regel som finns är att anslutningssladd inte får klamras så att det behövs vekrtyg för att ta loss den (vilket hade gjort den till en kabel i fast anläggning). Kablar som är godkända för fast anläggning är allesammans antingen klamringsbara, eller avsedda att gå inne i rör.

En anslutningssladd klamrad så verktyg inte behövs är helt och hållet och hundra procent tillåtet för vilken privatperson som helst att sätta fast med den sortens klammer.

Vad jag dessutom tror, men det är jag inte hundra på, är att en anslutningssladd (av den icke fast förläggningsbara sorten), försedd med stickpropp, inte kan utgöra en del i en fast anläggning, då den inte kan vara fast förlagd.

--- Mats ---

Mats Bengtsson skrev:
Vad jag dessutom tror, men det är jag inte hundra på, är att en anslutningssladd (av den icke fast förläggningsbara sorten), försedd med stickpropp, inte kan utgöra en del i en fast anläggning, då den inte kan vara fast förlagd.
Det kan de göra i vissa fall, som ett exempel kan man tänka sig fast installerad pump i en anläggning där en handske, CEE-don, används både som arbetsfrånskiljning och omkoppling till alternativt nät (viktig-oviktig last, reservkraft mm). Men i de allra flesta fall har du helt rätt, och fast installerad utrustning ska anslutas fast.

I ovanstående exempel givetvis ingen klamring av sladden, gud förbjude!
Begreppet "sladd" har ju numera även upptagits i nomenklaturen definierad i senaste elinstallationsreglerna.

GK100 skrev:
Det kan de göra i vissa fall, som ett exempel kan man tänka sig fast installerad pump i en anläggning där en handske, CEE-don, används både som arbetsfrånskiljning och omkoppling till alternativt nät (viktig-oviktig last, reservkraft mm). Men i de allra flesta fall har du helt rätt, och fast installerad utrustning ska anslutas fast.

I ovanstående exempel givetvis ingen klamring av sladden, gud förbjude!
Begreppet "sladd" har ju numera även upptagits i nomenklaturen definierad i senaste elinstallationsreglerna.
Bra exempel, tack.

--- Mats ---

E
jag kan säga att det förekommer mer å mer att de installeras gummikabel till tex cirkulations pump. De vill kunna elda samt köra cirkpumpen att få runt varmvattnet till elementen samt för en del styrdon.
Å jag klamrar inte fast kabel men fäster gummi kabeln så den inte hänger lös, vilket jag anser farligare än att fästa den.

Elinstallatören skrev:
jag kan säga att det förekommer mer å mer att de installeras gummikabel till tex cirkulations pump. De vill kunna elda samt köra cirkpumpen att få runt varmvattnet till elementen samt för en del styrdon.
Å jag klamrar inte fast kabel men fäster gummi kabeln så den inte hänger lös, vilket jag anser farligare än att fästa den.
Men här har du väl inte stickpropp?

--- Mats ---

E
jo det är stickpropp på dem

Mats Bengtsson skrev:
Förstår jag dig rätt att du talar om kontakterna och den fullt lagliga delen av hempuleri?

--- Mats ---
Japp du förstår rätt. Jag bytte huvudbrytaren idag, samt ledarna från den till elmäteren, dom befintliga ledarna var endast åtdragen med en av två skruvar i mätaren, iofs så sitter dom ju där men ändå. Jag började åxå riva i elcentralen, värsta skatboet med 3 ledare på samma gänsäkring, 4-5 jordledare på samma skruv! Kulo i rör 1,5 meter i vägg, inbyggd kulo i köksskåp. tittade åxå lite på vinden där den förra händiga husägaren dragit belysning med gummikabel och en vidarematning ut till en bastu. vidarematningen slutande med en spänningsförande stickpropp som hängde under taket utomhus, tydligen hade han matat bastun med en skarvsladd baklänges!? Men han hade ju nödig kännedom?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.