Nu är väl inte den där installationen olaglig?

Isf finns det två godtagbara alternativ:

Hempulare som gjort det, ville kanske göra bättre men kände till reglerna och gjorde bara det som en hempulare får göra...

En elektriker som gjort installationen på kundens begäran.

jo, om kabeln är en EKK är det olagligt, är det RKK så är det olämpligt då anslutningssladdar inte ska klamras.

E
Mikael:

Om jag satt å tittade på den kabelbiten på 1,5 m i fem timmar så räcker inte det.
Det är inte längden på tid som jag kan bedömma utan ANLÄGGNINGEN.
Det tar ca 15 sek per rum att ha en god översyn om hur den ser ut, sen får man granska mer om det ser i gränsläget om det är proffs.
Men lite förenklat så tror jag inte det är en behörig som installerat, som jag tror skulle monterat en brytare fast.
Men det kan vara om kunden ville ha det via stickpropp -ovanligt eller om den behörige inte ville ha ansvaret å gjort det svart.
Men man får inte ens fästa kabeln om man är hemmapulare.

Så en sån där tillkoppling skulle få mig att se över det andra i anläggningen lite mer noggrant.

Mikael_L
Elinstallatören skrev:
Mikael:

Om jag satt å tittade på den kabelbiten på 1,5 m i fem timmar så räcker inte det.
Det är inte längden på tid som jag kan bedömma utan ANLÄGGNINGEN.
Jodu, resten av anläggningen är helt orörd sen huset byggdes 1974. Jag tror absolut ingenting i huset är förändrat sen det var nybyggt, så hela huset är nog dags att K-märka.

Elcentralen är för övrigt lite cool, en gängsäkringcentral med propphuvar i en poppis brun 70-tals-kulör. :)

Men som sagt, just denna installation är en förändring av anläggningen, då dyr direktverkande eluppvärmning skulle ersättas av lite billigare värmepumpsdito.

Mikael_L
Nåväl, antagligen har många redan insett var jag har tänkt dra den här diskussionen.

Detta är alltså inte hempulat. Detta är totalt regelvidrigt och utfört av en elfirma.

Vad jag vill ha sagt är alltså:
Alla ni (elektriker?) som påstår att ni ser när något är hempulat, och ni ler säkert överseende över en del saker ni finner när ni gör jobb lite här och där, och visslar till er kollegan "kolla vilket jä**a hempul alltså !!!"
Men ni har troligen ingen aning om hur många av vansinnigheterna som egentligen är gjorda av era kollegor.
Jag har också fått till livs lite historier över hur min vän som är elektriker har fuskat sig igenom under åren som montör. "Aj då!, slut svart FK... OK svart tuschpenna på en blå, några dm, resten syns inte i röret" osv.

Det är också ett bevis på att behörighetssystemet inte alls fångar upp alla felaktigheter.

Men det är dock lika lite ett bevis för att fritt kopplande skulle vara bättre, antagligen inte. Det är säkert okänt bland betydligt fler procent av befolkningen att EKK till stickpropp = FEL, än motsvarande procent av elektrikerna, om jag säger så.

E
jo det förekommer fusk även bland oss företagare men vid fel får de stå för det med.
Men tro mig att jag kritiserar även kolleger som medvetet fuskar -bidrar till det- av lathet eller ekonomisk vinst.

Vore intressant att veta om han köpt luftvärme pumpen på ÖB eller en auktoriserad firma. VI är ju ansvarig för det vi kopplar in.
´Tex för utebelysning som de köpt på ett varuhus. Men sätter vi ett uttag å de själva sätter stickpropp å kopplar in det så står inte vi för kvaiteten/garantin/säkerheten på den armaturen som vi gör vid fast anslutning.

Mikael_L
Husägaren köpte värmepumpen av någon firma, jag vet inte vilken, som även stod för montaget av pumpen. När allt var klart monterat och installerat så skulle en elektriker komma för själva inkopplingen. Den elfirman hade mycket att göra så det tog väl en två veckor däremellan.

Om nu verkligen behörighetssystemet fungerade borde det räcka med att husägaren anmälde den där installationen till elsäkerhetsverket så ryker behörigheten för den firman ... eller...?

Undrar hur det gick för den AB-behörige som ansvarade för installationen i deralte's hus. Det där myresjöhuset som ledningarna till sockeldosorna blev klämda under parketten.
När han inte ens vid påpekande över felet, och att JFB bryter, iddes prestera mer än lite eltape och sen hoppas att det skulle klara sig över garantitiden ...

Om en behörighet inte återkallas vid ett sånt fall så gör det nog aldrig det ... :(

E
Det brukar varnas först, vid mindre brott.
Men det är bara kalla på en besiktningsman från el.säk.ver.
så far de ut å tittar.
De som är oseriösa skall bort.

I kväll var jag och tittade på ett jobb, en som skulle ha dragit nytt allt i köket. Han hade tidigare slagit av strömmen och kopplat bort uttag mm och skulle tejpa dom, då fick han sej en kyss när han tog i fas och nolla samtidigt med en hand på respektive ledare. Huvudbrytaren av äldre modell bröt inte en av faserna. Där ser man att folk törs hempula själv och slarva med spänningslöshetskontrollen.
- "lampan i taket slocknade ju" var hans kommentar...

pellefant skrev:
I kväll var jag och tittade på ett jobb, en som skulle ha dragit nytt allt i köket. Han hade tidigare slagit av strömmen och kopplat bort uttag mm och skulle tejpa dom, då fick han sej en kyss när han tog i fas och nolla samtidigt med en hand på respektive ledare. Huvudbrytaren av äldre modell bröt inte en av faserna. Där ser man att folk törs hempula själv och slarva med spänningslöshetskontrollen.
- "lampan i taket slocknade ju" var hans kommentar...
Förstår jag dig rätt att du talar om kontakterna och den fullt lagliga delen av hempuleri?

--- Mats ---

electrocuted skrev:
jo, om kabeln är en EKK är det olagligt, är det RKK så är det olämpligt då anslutningssladdar inte ska klamras.
Den här dyker upp med jämna mellanrum "anslutningssladdar skall inte klamras". Beviset för det brukar antingen vara ett utdrag ur regelverket för fast anläggning, eller en berättelse att man träffat någon från elsäkerhetsverket som berättat att det är så.

Men regelverket för fast anläggning beskriver bara reglerna för den fasta anlägngingen, så de är inte användbara för att få fram reglerna för anslutningssladd. Reglerna för allmänheten definieras bara av skrivna giltiga förordningar, så berättelser från folk som sedan inte kan verifieras i gällande texter är heller inte giltiga.

Känner du till en paragraf någonstans som gör att detta påstående om att inte klamra anslutningssladd har någon som helst grundad befogenhet, eller har du också bara hört och trott på ryktet?

--- Mats ---

Mikael_L
Mats Bengtsson skrev:
Den här dyker upp med jämna mellanrum "anslutningssladdar skall inte klamras". Beviset för det brukar antingen vara ett utdrag ur regelverket för fast anläggning,
Ja det är enklare än man kan tro, och du sätter fingret på det i andra meningen.

En värmepump, VVB, cirkulationspump osv är en fast anläggning, så där drar man EKK och klamrar eller så dras det anslutningssladd som ej klamras.

En TV, julstjärna, lampa på fönsterbänken etc är inte en fast anläggning och omfattas då inte av det regelverket.

electrocuted skrev:
Fy vilket råttbo det hade varit överallt om man inte klammrar anslutningskablarna hemma :(

Lösa 1.5-3m långa sladdar överallt...undrar om det verkligen hade varit mer säkert.

/K

Mats Bengtsson skrev:
Förstår jag dig rätt att du talar om kontakterna och den fullt lagliga delen av hempuleri?

--- Mats ---
Fast det är lagligt om man har "nödig kännedom" som jag har för mig formuleringen är.

Om man får en stöt när man hållar på så hade man uppenbarligen inte nödig kännedom.

Mikael_L skrev:
Ja det är enklare än man kan tro, och du sätter fingret på det i andra meningen.

En värmepump, VVB, cirkulationspump osv är en fast anläggning, så där drar man EKK och klamrar eller så dras det anslutningssladd som ej klamras.

En TV, julstjärna, lampa på fönsterbänken etc är inte en fast anläggning och omfattas då inte av det regelverket.
Ok, så om vi förutsätter att vi vet mer än det som syns på bilden, nämligen tillägget att stickproppen är kopplad till en anslutningssladd som i sin tur är kopplad i en fast anläggning, då kan jag hålla med om att det finns regler mot klamring.

Nu uppstår då två delfrågor, jag börjar med den första:

1. Är det tillåtet att använda vanlig anslutningssladd i en fast anläggning? I annat fall är ju regelverket ändå inte användbart?

--- Mats ---

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.