299 234 läst ·
2 770 svar
299k läst
2,8k svar
Törs du verkligen hempula med din el?
E
Elinstallatören
Bannad
· jämtlands
· 899 inlägg
Elinstallatören
Bannad
- jämtlands
- 899 inlägg
snickarboden:
Det är väl så med alla brott man begår, det går bra tills man blir ertappad.
Man kan vara världens bästa elektriker men enlig lag så får man inte koppla starkström själv. Det är inte svårare än så.
Sen det med försäkringsfrågor så får vi se hur det kommer se ut om några år.
Jag intresserar mig för hela mitt jobb, vad allt det innefattar.
Så försäkringsfrågor hänger med på det, då de enligt min uppfattning kommer att värderas om vid ev brand.
Det är väl så med alla brott man begår, det går bra tills man blir ertappad.
Man kan vara världens bästa elektriker men enlig lag så får man inte koppla starkström själv. Det är inte svårare än så.
Sen det med försäkringsfrågor så får vi se hur det kommer se ut om några år.
Jag intresserar mig för hela mitt jobb, vad allt det innefattar.
Så försäkringsfrågor hänger med på det, då de enligt min uppfattning kommer att värderas om vid ev brand.
E
Elinstallatören
Bannad
· jämtlands
· 899 inlägg
Elinstallatören
Bannad
- jämtlands
- 899 inlägg
Iskra:
Menar du att det med ettårs montör osv har upphört?
Certifikatet är iså fall att lärlingstiden är över , som betyg i skolan typ.
Men det har ingenting med vad du får å inte får göra -förutom att jobba själv under behörig i firman.
Menar du att det med ettårs montör osv har upphört?
Certifikatet är iså fall att lärlingstiden är över , som betyg i skolan typ.
Men det har ingenting med vad du får å inte får göra -förutom att jobba själv under behörig i firman.
Det är förresten lite mer än ett halvår, 1600 timmar.
Det där med förstaårsmontör osv. finns kvar. Jag uttryckte mig klumpigt: man har rätt till full månadslön (det man under lärlingstiden bara fick en viss procentandel av) efter att lärlingstiden är slut. Man får dock inte fullt ackord förrän efter tre år, och då är man i mer korrekt bemärkelse fullbetald.
Kan tilläggas att även minimigränsen för månadslön stiger med åren. Om man ligger på minimigränsen eller inte beror dock på hur man har förhandlat.
Det där med förstaårsmontör osv. finns kvar. Jag uttryckte mig klumpigt: man har rätt till full månadslön (det man under lärlingstiden bara fick en viss procentandel av) efter att lärlingstiden är slut. Man får dock inte fullt ackord förrän efter tre år, och då är man i mer korrekt bemärkelse fullbetald.
Kan tilläggas att även minimigränsen för månadslön stiger med åren. Om man ligger på minimigränsen eller inte beror dock på hur man har förhandlat.
Redigerat:
Vem menar du gör sig skyldig till det? De flesta i denna tråden diskuterar i en saklig ton och använder goda argument för sin sak. Att du sedan kanske inte håller med betyder inte att de av motsatt åsikt skriker eller inte har tänkt igenom sin argumentation.elmont skrev:Att föra en lobbyverksamhet genom att komma med ej underbyggda påståenden och direkt felaktiga påståenden samt att "skrika" att allt är skit, utan att komma med nått alternativ som är väl genomtänkt och underbyggt kommer troligtvis enbart att mötas samma typ av reaktioner från den som har motsatt uppfattning. En sådan "debatt" kommer aldrig att leda framåt utan leder bara till djupare "skyttegravar".
Detta har ju diskuterats tidigare. Alla har inte tid eller möjlighet att engagera sig politiskt och ta sig till riksdagen, vilket krävs för att man ska kunna förändra lagar från insidan. Det finns andra sätt att förändra lagar och tro det eller ej, att bryta dem är ett sätt: Om tillräckligt många inte följer en lag som de anser är onödig och om det dessutom visar sig att denna mängd lagbrott inte får några allvarliga konsekvenser så visar det tydligt på att den lagen är omotiverad. Att diskutera saken i ett publikt forum är ett annat utmärkt sätt att väcka opinion.Elinstallatören skrev:
Mitt inlägg gäller inte i sin helhet en specifik person utan är i "valda" delar riktat till ett flertal . Det är fler än en som gör "uttalanden" som förespeglas vara "sanningar" men ytterst lite fakta redovisas. Så var och en bör ta åt sig sin del, oavsett vilka åsikter man har. Och vad det gäller min inställning till dagens behörighetssystemet tror jag att du kanske har fått en felaktig uppfattning, men jag vet att många "vanliga" människor som helt saknar kunskap skulle "koppla" hej vilt om det bara skulle bli "lagligt". Jag är även övertygad om att olyckorna skulle öka, för jag ser rätt ofta "smarta" lösningar som får håret att resa sig. Så visa mig ett bättre system så kommer jag att ställa mig bakom. Men jag tror att man inte kan få en förbättring bara genom att tala om att nått är dåligt, utan det krävs nog ett "förslag" som är betydligt bättre innan man kan få gehör.
E
Elinstallatören
Bannad
· jämtlands
· 899 inlägg
Elinstallatören
Bannad
- jämtlands
- 899 inlägg
bobby:
Tror du inte det finns annat sätt än att ta sig till riksdan?
Man kanske kan prata med de som sitter i riksdan tex..
Du verkar ju ha tid att sitta här tex, lägg den tiden på att jobba med frågan i stället, seriöst . Att väcka opinion är ett sätt ....
Ok ,men om nog många bränner brännvin hemma så blir det fritt å lagligt?
Kom igen nu,
tror du på det själv?
Tror du inte det finns annat sätt än att ta sig till riksdan?
Man kanske kan prata med de som sitter i riksdan tex..
Du verkar ju ha tid att sitta här tex, lägg den tiden på att jobba med frågan i stället, seriöst . Att väcka opinion är ett sätt ....
Ok ,men om nog många bränner brännvin hemma så blir det fritt å lagligt?
Kom igen nu,
Medlem
· Skåne
· 3 127 inlägg
Om du skulle ha rätt i att galna kopplingar skulle öka till den grad att det var farligare, skulle det innebära att i de europeiska länder där detta är mer tillråtet skulle den typen av olyckor vara fler än här. Med den enorma frenesi försepråkarna för behörighetssystemet för fram sina argument hade detta varit utkablat för länge sedan om så var fallet.elmont skrev:Mitt inlägg gäller inte i sin helhet en specifik person utan är i "valda" delar riktat till ett flertal . Det är fler än en som gör "uttalanden" som förespeglas vara "sanningar" men ytterst lite fakta redovisas. Så var och en bör ta åt sig sin del, oavsett vilka åsikter man har. Och vad det gäller min inställning till dagens behörighetssystemet tror jag att du kanske har fått en felaktig uppfattning, men jag vet att många "vanliga" människor som helt saknar kunskap skulle "koppla" hej vilt om det bara skulle bli "lagligt". Jag är även övertygad om att olyckorna skulle öka, för jag ser rätt ofta "smarta" lösningar som får håret att resa sig. Så visa mig ett bättre system så kommer jag att ställa mig bakom. Men jag tror att man inte kan få en förbättring bara genom att tala om att nått är dåligt, utan det krävs nog ett "förslag" som är betydligt bättre innan man kan få gehör.
Så de enda argument du har är "du tror att" och "visa att det inte är så". De är inte särksilt väl underbyggda, och då är du ändå en av dem som har tillgång till mer information än allmänheten.
--- Mats ---
Vilka lagar pratar ni om? Vad jag vet finns bara ett regelverk, ingen lag stiftad av regering och riksdag. Lagen som ev finns, hänvisar möjligen till behörig elektriker i vissa fall, men då är vi helt plötsligt inne på installationer i drift..
Så upplys oss andra gärna om vilka lagar ni pratar om, t.ex vad heter lagen, å var i Sveriges Rikes Lag, kan vi hitta den.
Vad jag vet finns heller ingen åtalad, eller någon som anklagats för att ha brutit mot nån lag..
Ang installationer av material som kan användas för eldistribution finns inga lagar, inte ens ett regelverk, som hindrar nån från att utföra/använda det.
Däremot finns det ett regelverk som måste följas, om installationen senare ska användas för distribution av el.
Men det är inte så svårt att uppfylla dom kraven.
De flesta elektriker är behjälpliga med råd å anvisningar, så det brukar inte vara svårt att lösa ev probelm i samförstånd med dom.
Efterbesiktning utför ju varenda elfirma, mot rimlig ersättning, står t.o.m på EIO:s hemsida (EIO eltest) så problemet med att vad ni här kallar "hempula" är ju mer eller mindre obefintligt.
Om nån fortfarande ifrågasätter vad som gäller, kolla med ert försäkringsbolag. Dom har inga andra krav, än att en elinstallation ska vara riktigt utfört. Eller som det brukar heta, "hantverksmässigt utfört" eller ibland, "enligt gällande regler".., ja ni förstår säkert innebörden.
Att sen vissa intressebevakande grupper driver på, för att få till en lagstiftning, är en annan sak, men knappast nåt vi vanliga "hempulare" behöver fästa nån vikt vid idag
proppen.
Så upplys oss andra gärna om vilka lagar ni pratar om, t.ex vad heter lagen, å var i Sveriges Rikes Lag, kan vi hitta den.
Vad jag vet finns heller ingen åtalad, eller någon som anklagats för att ha brutit mot nån lag..
Ang installationer av material som kan användas för eldistribution finns inga lagar, inte ens ett regelverk, som hindrar nån från att utföra/använda det.
Däremot finns det ett regelverk som måste följas, om installationen senare ska användas för distribution av el.
Men det är inte så svårt att uppfylla dom kraven.
De flesta elektriker är behjälpliga med råd å anvisningar, så det brukar inte vara svårt att lösa ev probelm i samförstånd med dom.
Efterbesiktning utför ju varenda elfirma, mot rimlig ersättning, står t.o.m på EIO:s hemsida (EIO eltest) så problemet med att vad ni här kallar "hempula" är ju mer eller mindre obefintligt.
Om nån fortfarande ifrågasätter vad som gäller, kolla med ert försäkringsbolag. Dom har inga andra krav, än att en elinstallation ska vara riktigt utfört. Eller som det brukar heta, "hantverksmässigt utfört" eller ibland, "enligt gällande regler".., ja ni förstår säkert innebörden.
Att sen vissa intressebevakande grupper driver på, för att få till en lagstiftning, är en annan sak, men knappast nåt vi vanliga "hempulare" behöver fästa nån vikt vid idag
proppen.
Vad säger du då om Elinstallatörsförordning (1990:806)?
Jag undrar lite vad du menar med "i drift"? Om anläggningen inte är avsedd för att sättas i drift så kan du nog koppla hur du vill, men om den ska användas med starkström så faller den under elinstallationsförordningen.
Vad gäller elbesiktning så har det inte med saken att göra. Det är inte tillåtet att låta en elektriker godkänna en hemmapulad installation. Den som gör installationen måste vara behörig elektriker eller anställd av en behörig elektriker.
Jag undrar lite vad du menar med "i drift"? Om anläggningen inte är avsedd för att sättas i drift så kan du nog koppla hur du vill, men om den ska användas med starkström så faller den under elinstallationsförordningen.
Vad gäller elbesiktning så har det inte med saken att göra. Det är inte tillåtet att låta en elektriker godkänna en hemmapulad installation. Den som gör installationen måste vara behörig elektriker eller anställd av en behörig elektriker.
Med andra ord inte så konstigt jag inte hört om "certifiering" då.
Det begreppet fanns inte på 80-90-talet då jag låg under elektrikerförbundet. Nåja, strunt samma, tack för informationen, jag hade inte en aning om detta.
/Kent
Det begreppet fanns inte på 80-90-talet då jag låg under elektrikerförbundet. Nåja, strunt samma, tack för informationen, jag hade inte en aning om detta.
/Kent
Redigerat:
http://www.notisum.se/rnp/SLS/fakta/a9970857.htmproppen skrev:Vilka lagar pratar ni om? Vad jag vet finns bara ett regelverk, ingen lag stiftad av regering och riksdag. Lagen som ev finns, hänvisar möjligen till behörig elektriker i vissa fall, men då är vi helt plötsligt inne på installationer i drift..
som leder till
http://www.elsak.se/sv/Lag-och-ratt/Foreskrifter/Starkstromsforeskrifter/
Och genom att uppfylla standarden SS 4364000 (Elinstallationsreglerna) + några andra standarder så följer man "garanterat" starkströmsföreskrifterna och därmed ellagen.
Men det finns dessutom föreskrifter över vem som får utföra elarbete.
Så jag tycker du kan slå ur skallen att det inte skulle finnas lag som reglerar detta.
Du har nu påstått detta och liknande saker ett flertal gånger nu.Mats Bengtsson skrev:
Jag tycker det börjar vara dags att du visar lite på att så är fallet.
T.ex. att det är friare i andra länder, att elolyckor inte är vanligare osv.
Jag tycker det känns som att den här delen av din argumentation bygger på en av dig påhittad verklighet, att du helt enkelt chansar att det är på det här viset.
Jag kan hålla med dig i mycket av det du skrivit, men just detta ställer jag mig skeptisk till, till dess det är "bevisat".
elinstallatören>Jo, det fungerar tills något händer men jag är inte så himla orolig för att något skulle hända här, milt sagt. Klart som attan du kan anmäla mig men bevisa det du...
För att det skall bevisas så krävs det en husrannsakan och en sån lär du knappast kunna få till stånd för det brottet *ler lite*
Låt mig säga att jag litar mer på saker jag har kontroll på än vad andra hittat på, oavsett om de har behörighet eller ej.Det blir lätt så efter "några" år...
/Kent
För att det skall bevisas så krävs det en husrannsakan och en sån lär du knappast kunna få till stånd för det brottet *ler lite*
Låt mig säga att jag litar mer på saker jag har kontroll på än vad andra hittat på, oavsett om de har behörighet eller ej.Det blir lätt så efter "några" år...
/Kent
E
Elinstallatören
Bannad
· jämtlands
· 899 inlägg
Elinstallatören
Bannad
- jämtlands
- 899 inlägg
snickarboden:
Jag vet hur små marginalerna är
Min erfarenhet då jag jobbar via försäkringsbolag är att de bland de första frågorna kollar vem som installerat.
Innan man vet vad branden har startats av.
Men det blir nog bra för dig iaf oavsett vad-...
Jag vet hur små marginalerna är
Min erfarenhet då jag jobbar via försäkringsbolag är att de bland de första frågorna kollar vem som installerat.
Innan man vet vad branden har startats av.
Men det blir nog bra för dig iaf oavsett vad-...
Mats du är en av dom som kommer med påståenden som om du vill ha någon trovärdighet kvar bör "bevisa" kan du inte det är dina påståenden inget annat än strunt.
Och proppen läs på innan du uttalar dig annars sällar du dig bara till skaran av personer som kommer med desinformation, och det gynnar knappast någon.
Och Mats efter nästan ett helt liv med div. kontakter med "den lille hemelektrikern" så kanske uttrycket att jag tror inte är det rätta utan det skulle kanske vara, jag vet. Och jag argumenterar INTE för det ena eller andra utan för att behålla det vi har tills nån kan visa mig nått som är bättre, och då nöjer jag mig inte med att dom gör annorlunda på något annat ställe. För jag har arbetat på några andra ställen och INTE sett att deras "system" på nått vis överglänst vårt "system"
Och proppen läs på innan du uttalar dig annars sällar du dig bara till skaran av personer som kommer med desinformation, och det gynnar knappast någon.
Och Mats efter nästan ett helt liv med div. kontakter med "den lille hemelektrikern" så kanske uttrycket att jag tror inte är det rätta utan det skulle kanske vara, jag vet. Och jag argumenterar INTE för det ena eller andra utan för att behålla det vi har tills nån kan visa mig nått som är bättre, och då nöjer jag mig inte med att dom gör annorlunda på något annat ställe. För jag har arbetat på några andra ställen och INTE sett att deras "system" på nått vis överglänst vårt "system"