302 073 läst ·
2 770 svar
302k läst
2,8k svar
Törs du verkligen hempula med din el?
Av dom 70 miljonerna står bränder i jordbruket för ca 50 milj. Av dessa är ca 12 miljoner elrelaterade.
Hur många av dessa tror du beror på hempulande bönder? Inte många skulle jag vilja påstå.
Jämförelsevis kostar vattenskador i hem 2 000 miljoner per år.
Hur många av dessa tror du beror på hempulande bönder? Inte många skulle jag vilja påstå.
Jämförelsevis kostar vattenskador i hem 2 000 miljoner per år.
Medlem
· Skåne
· 3 127 inlägg
Klara och tydliga siffror. Kan du skicka länken till statistiken. Den här typen av statistik kan ju knappast vara sådan att du har den i förtroende och den inte får lov att vara offentlig, tvärtom, detta är ju vad försäkringsbolagen vill göra känt.Elinstallatören skrev:
--- Mats ---
Moderator
· Stockholm
· 57 857 inlägg
Då inväntar jag med bävan nästa försäkringspremie. Med en så kraftig ökning av skador så måste ju rimligen brandförsäkringspremien öka kraftigt.Elinstallatören skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 857 inlägg
Kunde inte låta bli, enl. Brandskyddsföreningen så brann det i 25400 bostäder 2005. under 2007 så brann den i drygt 20 000 bostäder. Det finns ingen statistisk för 2008 eller 2009 publicerad ännu.
Så uppenbarligen minskar brandskadorna, vilket också var rubriken för statistiken.
Så uppenbarligen minskar brandskadorna, vilket också var rubriken för statistiken.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 234 inlägg
Ja, visst. Men det var ändå en storleksordning billigare och enklare än vad som krävs för att få spika in ett vp-rör. Och eftersom "köra buss" och "installera el" nu togs upp som jämförelse så kunde jag inte låta bli att hugga... När min fru jobbade på lastvagnar på nittiotalet så pratade de också körkort och då kom siffran 100000 kr upp som kostnad för företaget, men jag vet inte om de räknade med det de förlorade på att du inte jobbade när du var ute med lånelastbilen. Det var fö ännu enklare förr, jag vet att min farbror körde upp i en Volvo 142:a för lastbilskörkort. Den ansågs tung nog...electrocuted skrev:
E
Elinstallatören
Bannad
· jämtlands
· 899 inlägg
Elinstallatören
Bannad
- jämtlands
- 899 inlägg
det med körkort och behörighet var ett misstag att jämföra då det jämförs till löjligt låg nivå -tanken var mer att du inte FÅR köra buss enligt LAGEN *pkt'
nu kan ni vrida å vända på alla siffror hur ni vill
men jag tror iaf att förs.bol. vill dra in på utgifter
och vid brand som startats av el hänvisar de bara till vad lagen/föreskrifter säger
jag vill bara ert eget bästa i slutändan, jag raggar inte jobb då jag inte behöver det eller bor så jag kan/vill åka iväg å jobba
jag vet elens små marginaler men tror ni att ni så duktiga så får ni tro det
men det kan stå er välditväldit dyrt till slut
sen är det idag i en gråzon sen ansvaret lades om i början på 2000 talet
men jag ser lite längre fram än den här veckan
tänk er röran som det kommer bli sen då någon köpt ny fastighet å inga uppgifter om vem eller när det installerats, de besiktigar å måste få allt åtgärdat...............i många privata bostäder efter polacker/hempulare.................
mats:
jag har fått den här statistiken via en nära vän åhar lovat inte säga vilket bolag eller vem som lämnat ut det -vilket jag kommer respektera
du kan säkert ringa å fråga själv men jag har lovat..........
den här statistiken är från försäkrings bolagens egen statistik från alla bolag
det har frågats flera ggr om vart jag har fått mina tankar ifrån å har visat i förekrifter kraftleverantörers å nu försäkrings bolagens avtal/siffror
då jag har god kontakt med många i branschen så är det lätt få ut inofficeilla siffror
sen varför bolagen -kraftlev, elsäk.ver., förs.bol.-själva inte lägger ut å visar vet jag tyvärr inte
nu kan ni vrida å vända på alla siffror hur ni vill
men jag tror iaf att förs.bol. vill dra in på utgifter
och vid brand som startats av el hänvisar de bara till vad lagen/föreskrifter säger
jag vill bara ert eget bästa i slutändan, jag raggar inte jobb då jag inte behöver det eller bor så jag kan/vill åka iväg å jobba
jag vet elens små marginaler men tror ni att ni så duktiga så får ni tro det
men det kan stå er välditväldit dyrt till slut
sen är det idag i en gråzon sen ansvaret lades om i början på 2000 talet
men jag ser lite längre fram än den här veckan
tänk er röran som det kommer bli sen då någon köpt ny fastighet å inga uppgifter om vem eller när det installerats, de besiktigar å måste få allt åtgärdat...............i många privata bostäder efter polacker/hempulare.................
mats:
jag har fått den här statistiken via en nära vän åhar lovat inte säga vilket bolag eller vem som lämnat ut det -vilket jag kommer respektera
du kan säkert ringa å fråga själv men jag har lovat..........
den här statistiken är från försäkrings bolagens egen statistik från alla bolag
det har frågats flera ggr om vart jag har fått mina tankar ifrån å har visat i förekrifter kraftleverantörers å nu försäkrings bolagens avtal/siffror
då jag har god kontakt med många i branschen så är det lätt få ut inofficeilla siffror
sen varför bolagen -kraftlev, elsäk.ver., förs.bol.-själva inte lägger ut å visar vet jag tyvärr inte
Redigerat:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 234 inlägg
Min far är både gammal åkare och elektriker. Jag skall fråga om den "löjligt låga nivån" nästa gång jag träffar honom. Vet dock att han fortfarande kopplar, men inte gärna kör tradare...Elinstallatören skrev:
E
Elinstallatören
Bannad
· jämtlands
· 899 inlägg
Elinstallatören
Bannad
- jämtlands
- 899 inlägg
lars:
låg nivå på hur diskussionen utvecklats i frågan på den jämförelse som jag ville belysa problemet
men fråga din Far om han anser det mindre olagligt installera el utan behörighet som att köra buss utan busskörkort -eller om lagen är `töjbar´ ?
låg nivå på hur diskussionen utvecklats i frågan på den jämförelse som jag ville belysa problemet
men fråga din Far om han anser det mindre olagligt installera el utan behörighet som att köra buss utan busskörkort -eller om lagen är `töjbar´ ?
Det var majbrasa i förtid här i byn:
http://svt.se/2.82111/1.1536003/en_villa_brinner_i_myresjo?lid=puff_1536003&lpos=lasMer
Branden började på övervåningen, men den eluppvärmda lillstugan på fastigheten används och fick sin el via en central på övervåningen i den nu hädangångna huvudbyggnaden. Vad tror ni dom kommer fram till? Oddsen är rätt låga på elorsak iaf tror jag. Enligt ägaren var dock inget hempulat.
http://svt.se/2.82111/1.1536003/en_villa_brinner_i_myresjo?lid=puff_1536003&lpos=lasMer
Branden började på övervåningen, men den eluppvärmda lillstugan på fastigheten används och fick sin el via en central på övervåningen i den nu hädangångna huvudbyggnaden. Vad tror ni dom kommer fram till? Oddsen är rätt låga på elorsak iaf tror jag. Enligt ägaren var dock inget hempulat.
Ja stackars ägare som betalt försäkringspremier i onödan alla år.snaggletooth skrev:
För nu får han inget ifrån f-bolaget.
För att få ersättning efter brand måste ju tyvärr huset helt sakna el, bara fotogenlyktor och vedspis...
Men har han haft en elektriker med ansvarsförsäkring så ersätts det ju ...
Eller vänta ... ! Gör det? det är ju också en försäkring ....
Iaf har någon uttolkat det så ...
...och skrivit det på min näsa...
... typ tusen ggr ...
E
Elinstallatören
Bannad
· jämtlands
· 899 inlägg
Elinstallatören
Bannad
- jämtlands
- 899 inlägg
tråkit det är dagis nivå på frågan å inte om ämnet att hempula
inte HUR utan om man TÖRS hempula
som borde vara en diskusion om regler/lagar/föreskrifter/vad man vågar göra
eller vad man bör anlita för.......angående elinstallationer, inte vatten elller bussar eller brand startat av guds vrede........
vilka riker man har OM man gör det själv
på nåttvis har det blivit mitt fel att det står som det gör i föreskrifter m.m.
medans jag pratar med folk ibranschen och ser åt vilket håll det är på väg m.m.- se tidigare inlägg
men fortsätt kasta spadar å sand på mig ni som gör det..
inte HUR utan om man TÖRS hempula
som borde vara en diskusion om regler/lagar/föreskrifter/vad man vågar göra
eller vad man bör anlita för.......angående elinstallationer, inte vatten elller bussar eller brand startat av guds vrede........
vilka riker man har OM man gör det själv
på nåttvis har det blivit mitt fel att det står som det gör i föreskrifter m.m.
medans jag pratar med folk ibranschen och ser åt vilket håll det är på väg m.m.- se tidigare inlägg
men fortsätt kasta spadar å sand på mig ni som gör det..
Hörrudu Elinstallatören, 130 inlägg har du gjort i den här tråden.
Hur många är det där du inte skriver antingen att f-bol inte ersätter eller att det är mot lagen? 10?, 20? 50? ...
Jag skulle också kunna skriva 100 inlägg där jag tycker att alla borde hempula fritt för att śamtidigt påstå att i många länder, där medborgarna får koppla fritt, så är det färre elolyckor!
Vad skulle alla dessa inlägg, med upprepat budskap, ge dig? och de andra forummedlemmarna?
Jag tycker det är lite tråkigt, för jag är säker på att du har mycken annan kunskap, som du väldigt värdefullt skulle kunna delge forumets läsare.
Och sen kan du väl ca 1 ggn /år upprepa din åsikt om lagen, f-bolag och ersättningar och att det är svårt att konkurera med svartjobbare och alla de där, dina, hjärtefrågorna. Bara så att nyblivna forummedlemmar inte missar det. Men att som nu, skriva om detta varenda vecka, ger åtminstånde mig ögonskav.
För övrigt ...
Den här tråden startar med "de senaste 10 åren har 63 människor dött i elolyckor..."
Tycker du verkligen att utebliven ersättning från f-bolagen är det största problemet ...
Hur många är det där du inte skriver antingen att f-bol inte ersätter eller att det är mot lagen? 10?, 20? 50? ...
Jag skulle också kunna skriva 100 inlägg där jag tycker att alla borde hempula fritt för att śamtidigt påstå att i många länder, där medborgarna får koppla fritt, så är det färre elolyckor!
Vad skulle alla dessa inlägg, med upprepat budskap, ge dig? och de andra forummedlemmarna?
Jag tycker det är lite tråkigt, för jag är säker på att du har mycken annan kunskap, som du väldigt värdefullt skulle kunna delge forumets läsare.
Och sen kan du väl ca 1 ggn /år upprepa din åsikt om lagen, f-bolag och ersättningar och att det är svårt att konkurera med svartjobbare och alla de där, dina, hjärtefrågorna. Bara så att nyblivna forummedlemmar inte missar det. Men att som nu, skriva om detta varenda vecka, ger åtminstånde mig ögonskav.
För övrigt ...
Den här tråden startar med "de senaste 10 åren har 63 människor dött i elolyckor..."
Tycker du verkligen att utebliven ersättning från f-bolagen är det största problemet ...
M
magentis
Bannad
· Västernorrland
· 478 inlägg
magentis
Bannad
- Västernorrland
- 478 inlägg
Är det verkligen så ynka lite!? Det är ju inte mer än kostnaden för att bygga 30-40 villor av normal standard, eller 3-4 mindre hyreshus.Elinstallatören skrev:statistik sen 2005-2008 enl förs.bol. själva är:
är att den största brand orsaken är El -utom 2007 då uppvärmning var högre
kostnaden för bolagen ligger elen högst -mellan 60-70 000 000:- per år !!
uppvärmningen var på andra plats 2007 på 50 000 000;- men övriga år
så har tre poster legat vid 30 000 000:- sen de resten vid 10 000 000 :-
posterna är: Heta Arbeten, Anlagd brand, Barns lek, El, Åska, Uppvärmning, Uppv. gnista, Inomgård utr., Fordon, Gräs/skräp eld, Panna/Tork
Undrar om bolagen är intreserade av att skära ned utgifter?..............
Ja då ser vi att kostnaden för försäkringbolagen vad gäller elfel är väldigt låg, i förhållande till de premier vi betalar in..En rejäl premiesänkning beträffande brandförsäkringen, vore alltså på sin plats.
magentis