302 073 läst ·
2 770 svar
302k läst
2,8k svar
Törs du verkligen hempula med din el?
Elinstallatören: Det är väl i många fall, åtminstone i mitt och flera andra jag känner, så att man inte alls väljer att avstå säkerhet till förmån för "lyxvaror", utan att man anser att säkerheten inte alls garanteras av att den som gör jobbet har en kollega med behörighet och att man hellre lägger de onödiga pengarna på just en bättre tvättmaskin eller ett finare kylskåp.
Poängen är att det inte alls alltid är ett val mellan säkerhet eller att fixa själv man gör, många av oss är faktiskt kapabla att utföra en mängd eljobb med god säkerhet. Då blir frågan istället en om juridisk moral: Tycker jag det är värt att betala x kronor extra utan något annat mervärde än att jag genom att göra det följer gällande regler? I mitt fall är svaret på det nej. Samtidigt är jag beredd att ta hjälp av hantverkare med andra saker som jag inte på något sätt är tvingad till, nu senast spackling och målning och jag är i full färd med att anlita hantverkare till badrummet.
Och det är just detta som är poängen i hela mitt resonemang i frågan: Jag anser att ett tjänsteföretag ska vara självbärande och kunna sälja tjänster som folk är beredda att betala för för att de anser att det är en bra tjänst som de har nytta av, inte för att lagar och förordningar tvingar dem.
Poängen är att det inte alls alltid är ett val mellan säkerhet eller att fixa själv man gör, många av oss är faktiskt kapabla att utföra en mängd eljobb med god säkerhet. Då blir frågan istället en om juridisk moral: Tycker jag det är värt att betala x kronor extra utan något annat mervärde än att jag genom att göra det följer gällande regler? I mitt fall är svaret på det nej. Samtidigt är jag beredd att ta hjälp av hantverkare med andra saker som jag inte på något sätt är tvingad till, nu senast spackling och målning och jag är i full färd med att anlita hantverkare till badrummet.
Och det är just detta som är poängen i hela mitt resonemang i frågan: Jag anser att ett tjänsteföretag ska vara självbärande och kunna sälja tjänster som folk är beredda att betala för för att de anser att det är en bra tjänst som de har nytta av, inte för att lagar och förordningar tvingar dem.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 594 inlägg
Fast här måste nog tom jag kommentera.BobbyEwing skrev:...
Lagar och förordningar behövs i många fall - och jag skulle inte vilja att hempuleri blir allmänt tillåtet för alla som vill utan certifieringar eller besiktningar.
Så även med ev. framtida regler om certifiering för amatörer alt. obligatoriska besiktningar så måste man ju "betala för lagar och förordningar" - eller så skiter man i det också - men troligtvis kommer färre skita i det om man spara pengar på det/får böättre kontroll...
/K
E
Elinstallatören
Bannad
· jämtlands
· 899 inlägg
Elinstallatören
Bannad
- jämtlands
- 899 inlägg
som det är idag så är det klart vad man får göra och inte göra
men då man lägger pengar på estetiska saker hellre än säkerhet saknas det inte pengar
det står i föreskrifterna oavsett hur otroligt duiktig man är själv och hur bra man gör jobbet
försäkringsbolagen hänvisar till vad som står i lagar/föreskrifter så slipper de ersätta
jag vet inte hur mkt tydligare än så det kan bli?
jag får INTE köra buss utan buss kort -en enkel jämförelse- hur bra jag än kan
accepterar Ni inte hur det står i lagar/föreskrifter får Ni agera politiskt för att ändra det
men då man lägger pengar på estetiska saker hellre än säkerhet saknas det inte pengar
det står i föreskrifterna oavsett hur otroligt duiktig man är själv och hur bra man gör jobbet
försäkringsbolagen hänvisar till vad som står i lagar/föreskrifter så slipper de ersätta
accepterar Ni inte hur det står i lagar/föreskrifter får Ni agera politiskt för att ändra det
M
magentis
Bannad
· Västernorrland
· 478 inlägg
magentis
Bannad
- Västernorrland
- 478 inlägg
Vissa lagar har kommit till genom påtryckningar, å är i vissa fall bara påfund av byråkrater. Å skulle vi lantisar å glesbyggsbor följa allt jävla trams som "Storebror" hittar på nere i Stockholm, då hade vi varit utrotade mycket snabbare är vad som nu sker. Ärligt talat, så ger jag blanka fan i vilka föreskrifter som finns, då ibland det praktiska å sunda förnuftet måste få råda. Ja måste, när "Storebror inte begriper att vi lever under helt andra betingelser, än de som fattat besluten, å inte behöver lösa saker själva, som vi. Får jag en läcka, ett elfel, eller vad det nu kan vara, så lagar/fixar/bygger jag det omedelbart, om jag kan. Inte fan börjar jag rota i lagar å paragrafer å ser allt förstöras..., nä, sånt finns inte ens i min tankevärld..
magentis
magentis
Fast OM du kör buss utan körkort och kör ihjäl någon så täcker försäkringen detta......Du kan till och med ta ett par stadiga supar och försäkringsbolagen måste i alla fall betala! Sjukt!Elinstallatören skrev:som det är idag så är det klart vad man får göra och inte göra
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 234 inlägg
Det går relativt sett så fort och enkelt att ta lastbil/busskörkort att Pripps på den gamla goda tiden bjöd på det till Chalmersstudenter om man förband sig att köra för dem i två somrar. Med full betalning i paritet med de andra chaufförerna skall sägas, alltså inget dåligt sommarjobb. (Jag ångrar fortfarande lite att jag inte hoppade på det utan jobbade som elektriker istället. Lite lök på laxen bara...) Utbildningen gjorde man på ledig tid under året innan.Elinstallatören skrev:
Fast jag spenderade flera år på min icke-lediga tid på Chalmers med att lära mig relevant teori (och nästan ett år som industrielektriker) så får jag ändå inte spika upp ett vp-rör utan flera års "erfarenhet", och då med icke jämförbar lön dessutom.
När det bli lika lätt och enkelt att ta "körkort" för elinstallationer som för lastbil då skall jag sluta "gnälla" med en endaste gång. Lovar.
Medlem
· älvsborg
· 2 399 inlägg
jag håller faktiskt med dig lite där, på sätt och vis lever vi lantisar lite mer avslappnat, man gör det man känner för och bryr sig inte om "di där i fjållträsk"magentis skrev:Vissa lagar har kommit till genom påtryckningar, å är i vissa fall bara påfund av byråkrater. Å skulle vi lantisar å glesbyggsbor följa allt jävla trams som "Storebror" hittar på nere i Stockholm, då hade vi varit utrotade mycket snabbare är vad som nu sker. Ärligt talat, så ger jag blanka fan i vilka föreskrifter som finns, då ibland det praktiska å sunda förnuftet måste få råda. Ja måste, när "Storebror inte begriper att vi lever under helt andra betingelser, än de som fattat besluten, å inte behöver lösa saker själva, som vi. Får jag en läcka, ett elfel, eller vad det nu kan vara, så lagar/fixar/bygger jag det omedelbart, om jag kan. Inte fan börjar jag rota i lagar å paragrafer å ser allt förstöras..., nä, sånt finns inte ens i min tankevärld..
magentis
Medlem
· älvsborg
· 2 399 inlägg
det är inte sådär jättebilligt eller enkelt att ta lastbilskort nuförtiden som det var förr.lars_stefan_axelsson skrev:
jag ville skaffa mig CE kort för sådär 3-4 år sen, och gick till en körskola, men då fick jag reda på att man FÖRST måste ta C, och därefter göra om teori och uppkörning för CE:eek:
men för helvete får jag köra med släp så får jag väl kroka av och köra utan, utbrast jag i stor ilska
jag skulle gärna vilja ta varenda körkort, AB-beh., kylmontörslicens, flygcert, svetslicens- you name it, men det går liksom inte med en vanlig knegarlön, även om viljan, kunskapen och motivationen finns där, och inte lär det bli bättre i framtiden heller då de som nu bestämmer inte gärna vill lägga för mycket pengar i AMS-åtgärder, annars kunde man ju ha hoppats på att bli av med jobbet och få en möjlighet att skaffa lite fina papper..
Buss fick vi betala själva, några tusenlappar kostade det allt!lars_stefan_axelsson skrev:
Sen har jag inte haft användning för mycket av det, förutom BE-delen (som ingår i C*DE). Funderade på att skaffa CE innan det blerv nya regler, men det får vara.
Ja, jag törs.
Redigerat:
M
magentis
Bannad
· Västernorrland
· 478 inlägg
magentis
Bannad
- Västernorrland
- 478 inlägg
Som tur är, så har det faktiskt blivit mycket bättre de senaste åren. Men det var inte länge sedan det ta-mig-fan skulle va bygglov till allt. T.ex så skulle ett rent nybygge i byn ha rött tegeltak.., för det hade alla andra, påstod "Storebror". Jo jo, undrar när "Storbror" senast varit utanför stadsmurarna eg. För sanningen var den, att det fanns ett enda rött tegeltak i hela byn, om man inte skulle räkna med min fallfärdiga vedbod, som hade 1-kupigt, med åren nästan svart rött tegel. Alla andra tak var pannplåt, aluminium, eller svart plåtak!!electrocuted skrev:
Tack o lov, så är allt sånt fjant borta, å finns numera bara inom de tätbebyggda områdena. Å visst gör vi lite som vi vill, inte för att det är så speciellt lustfyllt att bryta mot div lagar å förordningar, utan för att byn ska fungera helt enkelt.
Fast det kan jag väl erkänna, att ibland känns det oerhört skönt, att kunna gå bakom ryggen på mydigheterna
magentis
Medlem
· älvsborg
· 2 399 inlägg
Det blir genast en mycket mer filosofisk och politisk fråga om man ska gå in på det, men min åsikt är att varje människas grundläggande rättigheter inkluderar att få göra vad hon vill med sin kropp och sin egendom och varje ingrepp mot dessa rättigheter måste vara väldigt väl motiverat för att vara försvarbart och ingreppet bör vara så litet som möjligt. Jag tror att många i Sverige är så uppfödda sedan barnsben med att "storebror" ska skydda oss på alla möjliga sätt att vi är livrädda och tror att allt skulle bli kaos utan regler att följa, skatter att betala och byråkrati att tampas med. Vi blir i det närmaste förvånade om det finns något vi får göra helt utan att det styrs av regler. Thoreau sammanfattade det hela på ett bra sätt: "The government is best which governs least".klaskarlsson skrev:Fast här måste nog tom jag kommentera.
Lagar och förordningar behövs i många fall - och jag skulle inte vilja att hempuleri blir allmänt tillåtet för alla som vill utan certifieringar eller besiktningar.
Så även med ev. framtida regler om certifiering för amatörer alt. obligatoriska besiktningar så måste man ju "betala för lagar och förordningar" - eller så skiter man i det också - men troligtvis kommer färre skita i det om man spara pengar på det/får böättre kontroll...
/K
Jo detta har du sagt ett par gånger nu och det enda alla debattörer är överens om är att det du påstår angående försäkringar inte alls är en absolut och bekräftad sanning. Men återigen så upprepar du exakt det som jag vände mig emot just när du säger "då man lägger pengar på estetiska saker hellre än säkerhet..", så jag får väl återupprepa mig utifall det blir mer tydligt då: Det handlar inte om att prioritera estetik (eller funktionalitet) framför säkerhet, det handlar om att prioritera estetisk och funktion framför att slaviskt följa regelverket. Hoppas du förstår skillnaden.Elinstallatören skrev:som det är idag så är det klart vad man får göra och inte göra
Att sedan bara hänvisa till vad lagar och förordningar säger och mer eller mindre säga "tough shit", engagera dig politiskt är ett både uttjatat och dåligt argument. För det första så är det få som har möjlighet att ägna en så stor del av sitt liv åt politik som det krävs för att komma till riksdagen och ens ha en teoretisk möjlighet att vara med vid lagstiftandet, speciellt när det bara handlar om en fråga. Att diskutera, sprida sina idéer och genom att helt enkelt vägra acceptera uppenbart dåliga lagar och regler är faktiskt att engagera sig politiskt också. För det andra så är det inte så självklart att vad lagboken säger är det naturligt "rätta" sättet att agera på. Det finns flera filosofer med många goda argument för att man inte bara har en moralisk rätt att bryta mot dåliga lagar, utan att det är ens skyldighet att göra det. Att slaviskt följa alla regler och lagar är inte definitionen av att vara en bra människa, ibland är det de mest plikttrogna och laglydiga som möjliggör de största orättvisorna att existera.
Hursomhelst så känns det definitivt som att denna diskussion inte kommer längre och att samma argument återupprepas gång på gång. Svaret på ursprungsämnet är Ja av så många skäl att jag inte ids återupprepa dem här. Med det så tror jag att jag är färdig med denna tråd.
M
magentis
Bannad
· Västernorrland
· 478 inlägg
magentis
Bannad
- Västernorrland
- 478 inlägg
Man ska följa lagen, har vi fått höra sen barnsben, för lagen är det som är rätt å riktigt...
Jag bara undrar, hur kan det då komma sig, att inte ett enda land, har samma lagar som ett annat?
Personligen tycker jag Oscar Wilde hade väldigt rätt när han sa: "Lagar är till för idioter, vi andra går på sunt förnuft".. Trots det, så inser även jag att det behövs lagar, som styr oss i en del avseenden.
magentis
Jag bara undrar, hur kan det då komma sig, att inte ett enda land, har samma lagar som ett annat?
Personligen tycker jag Oscar Wilde hade väldigt rätt när han sa: "Lagar är till för idioter, vi andra går på sunt förnuft".. Trots det, så inser även jag att det behövs lagar, som styr oss i en del avseenden.
magentis
E
Elinstallatören
Bannad
· jämtlands
· 899 inlägg
Elinstallatören
Bannad
- jämtlands
- 899 inlägg
statistik sen 2005-2008 enl förs.bol. själva är:
är att den största brand orsaken är El -utom 2007 då uppvärmning var högre
kostnaden för bolagen ligger elen högst -mellan 60-70 000 000:- per år !!
uppvärmningen var på andra plats 2007 på 50 000 000;- men övriga år
så har tre poster legat vid 30 000 000:- sen de resten vid 10 000 000 :-
posterna är: Heta Arbeten, Anlagd brand, Barns lek, El, Åska, Uppvärmning, Uppv. gnista, Inomgård utr., Fordon, Gräs/skräp eld, Panna/Tork
Undrar om bolagen är intreserade av att skära ned utgifter?..............
är att den största brand orsaken är El -utom 2007 då uppvärmning var högre
kostnaden för bolagen ligger elen högst -mellan 60-70 000 000:- per år !!
uppvärmningen var på andra plats 2007 på 50 000 000;- men övriga år
så har tre poster legat vid 30 000 000:- sen de resten vid 10 000 000 :-
posterna är: Heta Arbeten, Anlagd brand, Barns lek, El, Åska, Uppvärmning, Uppv. gnista, Inomgård utr., Fordon, Gräs/skräp eld, Panna/Tork
Undrar om bolagen är intreserade av att skära ned utgifter?..............