302 082 läst ·
2 770 svar
302k läst
2,8k svar
Törs du verkligen hempula med din el?
Klippt från EIO:
"När eltestet är utfört får du ett protokoll som visar eventuella anmärkningar på din elanläggning. Du får även en dekal som placeras på centralen när alla eventuella
fel är åtgärdade. Protokollet är värdefullt, inte minst om bostaden ska säljas. Bara EIO elinstallatörer kan göra EIO Eltest.
Eltestet kan endast utföras av medlemmar i Elektriska Installatörsorganisationen EIO."
Vem som helst får inte under eio´s flagg göra deras eltest. Jag beställde material igår. Såg att om man inte är medlem så kostar det 55 000:- att få utfärda eltest under EIO.
"När eltestet är utfört får du ett protokoll som visar eventuella anmärkningar på din elanläggning. Du får även en dekal som placeras på centralen när alla eventuella
fel är åtgärdade. Protokollet är värdefullt, inte minst om bostaden ska säljas. Bara EIO elinstallatörer kan göra EIO Eltest.
Eltestet kan endast utföras av medlemmar i Elektriska Installatörsorganisationen EIO."
Vem som helst får inte under eio´s flagg göra deras eltest. Jag beställde material igår. Såg att om man inte är medlem så kostar det 55 000:- att få utfärda eltest under EIO.
det är ju inget som säger att det måste vara eios eltest. även ej eioanslutna elfirmor kan ju göra en kontroll av elinstallationen. det är ju ett krav att en nyinstallation är testad och godkänd, och det finns inget krav på medlemsskap i eio för det, även om det propageras för det i en tråd:http://www.byggahus.se/forum/el/111515-checklista-foer-el-naer-du-koeper-hus.html
Tanken är nog att EIOs medlemmar ska få lite mer jobb (valuta för medlemskostnaden), det är helt enkelt ett sätt att ragga jobb. Kvalitén på "testen" beror mer på vem som utför den än vilken intresseorganisation företaget tillhör.
M
magentis
Bannad
· Västernorrland
· 478 inlägg
magentis
Bannad
- Västernorrland
- 478 inlägg
Jag vet vad jag skulle göra. D.v.s inget alls, det är ju lika bra som nån certifierade "lysmask" gjort det.. Å andra sidan så har jag tillgång till folk som kan godkänna installationerna, så jag drar först, å frågar sensvartöra skrev:Här är en fråga som kanske motiverar en egen tråd, men jag vet var det slutar och lägger den här i alla fall. Vad ska man göra då man säljer sitt hus med dess kompetent hempulade elinstallationer? Nu menar jag alltså inte inspacklade lampsladdar och sockerbitar invirade i platspåsar, utan jag menar hyfsat vettiga installationer med rätt material och metoder, men där en fackman ser att ett dårhushj.. jag menar amatör har varit framme, typ konstiga klammeravstånd, lätt krokigt klamrad EKK osv. Men allt så rätt kopplat som bara en deltagare i den här tråden skulle förmå.
Ska man: 1) göra ingenting och låtsas som det regnar. 2) Bekänna muntligen. 3) Bekänna skriftligen. 4) Ta ner installationerna. 5) Gå i kloster. 6) Något annat.
Mitt "kan själv" har nog aldrig gått ur kroppen sen småbarns-stadiet, så det ska mycket till innan jag tar in hjälp utifrån.
Eller rättare sagt, latmasken brukar få sista ordet, om nåt behöver renoveras eller repareras, å det känns tråkigt eller jobbigt att göra det själv.
Men fråga "storebror" om lov, det står väldigt långt ner på min prioriteringslista.., då tar jag heller konsekvenserna av det jag gjort..
magentis
Tja, man kan ju eltesta på lite olika sätt..
1. Ring en EIO Elektriker som kommer hem en timme och gör en okulärbesiktning av hur EKLKn är klammrad, om det finns JFB, jordade uttag, och huruvida det är minst tre olika färger på FKn i var och en av tre eller fyra icke övertapetserade dosor.
2. Rota igenom HELA elinstallationen själv. Lär känna varje decimeter kabel. Bo i huset i fem år. Känn efter om det kittlar i duschen. Notera om JFBn tjuvbryter när det det spöregnat i tre dygn följt av en skarp nattfrost.
Min elanläggning är inte perfekt, men den elektriker som hittar ett allvarligt elfel som jag själv inte känner till skulle jag bra gärna vilja träffa. Jag bjuder på fika!
Därmed INTE sagt att ett ElO eltest inte är en bra idé för gemene man, och speciellt för blivande köpare.
1. Ring en EIO Elektriker som kommer hem en timme och gör en okulärbesiktning av hur EKLKn är klammrad, om det finns JFB, jordade uttag, och huruvida det är minst tre olika färger på FKn i var och en av tre eller fyra icke övertapetserade dosor.
2. Rota igenom HELA elinstallationen själv. Lär känna varje decimeter kabel. Bo i huset i fem år. Känn efter om det kittlar i duschen. Notera om JFBn tjuvbryter när det det spöregnat i tre dygn följt av en skarp nattfrost.
Min elanläggning är inte perfekt, men den elektriker som hittar ett allvarligt elfel som jag själv inte känner till skulle jag bra gärna vilja träffa. Jag bjuder på fika!
Därmed INTE sagt att ett ElO eltest inte är en bra idé för gemene man, och speciellt för blivande köpare.
Medlem
· Skåne
· 3 127 inlägg
Precis som emd alla kommersiella produkter så kan det vara en bra idé för en given köpare i en given situation. På samma sätt som en ny bil kan vara en bra idé. Det viktiga är att inse att det är en kommersiell produkt, vars utfall beror på vem som utför den. Det är ingenting som har eller är värdigt att ha någon typ av myndighetsstämpel och utgöra ett krav.mycke_nu skrev:Tja, man kan ju eltesta på lite olika sätt..
Om hempuleri någpon gång i framtiden blir så dåligt gjort att det kan visas i statistiken att det leder till ökade elolyckor i hemmet, då kommer vi säkert att få någon typ av standardiserat regelverk som både beskriver hur en installation skall se ut, och gör en besiktning mindre godtycklig. Mer troligt driven av ett försäkringsbolag än ett skråväsendes intresseorganisation, och med tiden kanske övertagen av enmyndighet.
--- Mats ---
Om någon av en händelse har missat så har vi i dag ett regelverk som beskriver hur en elinstallation ska vara utförd. Och om besiktningar är godtyckliga beror det i första hand på besiktaren, sedan beror det på vad besiktaren och den som vill ha tjänsten har kommit överens om. Det är inte "reglerna som är "problemet" utan människorna som ska "utnytja" reglerna och bekosta det hela.
Skulle nån mot förmodan vara villig att betala mig skulle jag med glädje besiktiga vilken anläggning som helst och i detalj redogöra för vad och hur ev. fel bör åtgärdas.
Men det är nått konstigt när det gäller el, folk bygger hus som kostar flera miljoner men tycker att det är hutlöst om elinstallationen kostar över 100 000:-.
Samma dag beställer dom en marmor skiva till köket för 50 000:-, frys med ismaskin för 20 000:-, klinkers på garage golv för 30 000:- osv.
Skulle nån mot förmodan vara villig att betala mig skulle jag med glädje besiktiga vilken anläggning som helst och i detalj redogöra för vad och hur ev. fel bör åtgärdas.
Men det är nått konstigt när det gäller el, folk bygger hus som kostar flera miljoner men tycker att det är hutlöst om elinstallationen kostar över 100 000:-.
Samma dag beställer dom en marmor skiva till köket för 50 000:-, frys med ismaskin för 20 000:-, klinkers på garage golv för 30 000:- osv.
Medlem
· Skåne
· 3 127 inlägg
En besiktning där resultatet utöver den valda besiktigaren dessutom beror på vad köpare och besiktningman kommit överens om skall ses för vad den är. En partsinlaga. Jag kan hålla med om att det ä rmänniskorna som utnyttjar reglerna som är problemet, men hävdar att det beror på att det inte finns regler tydliga och klara nog för att utgöra underlag för en opartisk upprepningsbar besiktning möjlig.elmont skrev:Om någon av en händelse har missat så har vi i dag ett regelverk som beskriver hur en elinstallation ska vara utförd. Och om besiktningar är godtyckliga beror det i första hand på besiktaren, sedan beror det på vad besiktaren och den som vill ha tjänsten har kommit överens om. Det är inte "reglerna som är "problemet" utan människorna som ska "utnytja" reglerna och bekosta det hela.
Det hutlösa med elinstallationen handlar väl till en hel del om vad man får för pengarna. Köper jag en frys med ismaskin för 20.000 vet jag att jag har mycket svårt att med egna verktyg på rimlig tid bygga en frys med ismaskin för mindre kostnad. Jag vet också att om jag inte köper frysen alls, kommer min möjlgihet att sköta hushållet att bli begräsad och jobbig.
Om däremot någon tar 20000 SEK hemma hos mig för att ha dragit om kablar (vit tråd från husbygget utbytt till brun, samt ett par svarta från förra renoveringen också utbytta till brun, samt mina svarta från husbygget utbytta till blå, under tiden som han övertygar mig om att blyrör klädda med tjärpapp inte är något som helst riskmoment, risken ligger i färgerna på tråden), och fakturan specificerar kabel 380 SEK, arbete 19620 SEK, då ser jag att priset för elarbetet vida överstiger vad jag behövt lägga för att göra samma sak, samt inte i mina ögon motsvarar nyttan.
--- Mats ----
Under exakt samma premisser besiktigar folk sina villor och bostadrsätter varenda dag i vårt avlånga land. Det är överlåtelsebesiktningar hit och jordabalksbesiktningar dit. Det är bra besiktningsmän ibland och ibland är dom usla. Ibland blir det noggrant, ibland är det bråttom för en till ska hinnas med samma dag.Mats Bengtsson skrev:
Ibland är protokollen bra, ibland har dom grova missar, eller intetsägande då dom "riskar" allt.
Och som kund har du ingen chans att veta i förväg om du kommer vinna eller förlora i lotteriet när du ska välja någon från gula sidorna.
Men ändå köper väldigt många denna tjänst !
Varför är du så kritisk mot elbesiktingar?
(Om överlåtelse och jordabalksbesiktningar har jag både läst på forumet och hört av bekanta om en del hårresande exempel på hur det inte borde gått till.
Om elbesiktningar har jag ännu inte hört eller läst om ett enda fall där besiktningen har varit helt åt fanders. Men det beror sannolikt på att de besiktningarna fortfarande är så ovanliga.)
Jag tycker fö att elbesiktningar borde bli vanligare, ungefär lika naturligt att undersöka elsystemet vid husköp som det övriga huset.
Enligt mitt tidigare devis, bättre att angripa de dåliga elanläggningarna direkt än att reglera vem som får utföra det.
För faran med el ligger i dåligt utförande, inte beroende på vilka papper den som gjorde det har.
Enligt mitt tidigare devis, bättre att angripa de dåliga elanläggningarna direkt än att reglera vem som får utföra det.
För faran med el ligger i dåligt utförande, inte beroende på vilka papper den som gjorde det har.
kanske för att dom elektriker som tar på sej besiktningar har kunskap och yrkesheder och därför blir det en fullgod besiktning...Mikael_L skrev:Under exakt samma premisser besiktigar folk sina villor och bostadrsätter varenda dag i vårt avlånga land. Det är överlåtelsebesiktningar hit och jordabalksbesiktningar dit. Det är bra besiktningsmän ibland och ibland är dom usla. Ibland blir det noggrant, ibland är det bråttom för en till ska hinnas med samma dag.
Ibland är protokollen bra, ibland har dom grova missar, eller intetsägande då dom "riskar" allt.
Och som kund har du ingen chans att veta i förväg om du kommer vinna eller förlora i lotteriet när du ska välja någon från gula sidorna.
Men ändå köper väldigt många denna tjänst !
Varför är du så kritisk mot elbesiktingar?
(Om överlåtelse och jordabalksbesiktningar har jag både läst på forumet och hört av bekanta om en del hårresande exempel på hur det inte borde gått till.
Om elbesiktningar har jag ännu inte hört eller läst om ett enda fall där besiktningen har varit helt åt fanders. Men det beror sannolikt på att de besiktningarna fortfarande är så ovanliga.)
Medlem
· Skåne
· 3 127 inlägg
Bra fråga, och uppenbarligne inte något jag fått fram, så jag försöker. Jag anser det vanliga är att en besiktning är beroende av vem som utför den, och att tendensen kommer att vara för besiktningsmannen att favorera köparen av tjänsten, och i ännu högre grad köparen av tjänsten om köparen är en regelbunden köpare, det vill säga presumptiv storkund. Endast ett oberoende mellan köpare och utförare, samt ett strikt regelverk kan förhindra det beroendet, och det har med sig andra negativa effekter, så besiktningar skall normalt ses som partsinlagor utförda mot ersättning, där utföraren tjänar pengar från köparen.Mikael_L skrev:
Att inom ramen för den insikten säga, som du gör, det är ett lotteri om man kommer att få en bra eller dålig, noggran eller stressad, dokumenterande eller intetsägande, ... det är också en insikt som jag tror man måste ha kring kommersiella besiktningar i allmänhet.
Med det i bakgrunden är jag inte negativ till privat köpta elbesiktningar som sådana. Det viktiga är att se dem för vad de är. De är partsinlagor och de är av varierande kvalitet och de är utförda av en leverantör till en köpare.
Det jag tror vi aboslut skall undvika är att utöka skråväsendet, hellre minska det till en nivå som stämmer med övriga euripeiska länder. Så när diskussionen börjar röra sig om någon typ av "offentlighetsstämpel", eller någon typ av obligatorisk regelbundenhet, det är då jag reagerar.
Vi skall inte ge offentlig stämpel eller krav på köp till privat kommersiell verksamhet som utför besiktningar enligt en plan som inte är helt offentlig, och gentemot ett regelverk som är så luddigt att en besiktning kan få olika utfall (på samma sätt som alla åsikter som vädrats i detta forum kring färg på ledarna i nydragningar i gamla hus), och där den kommersiella uföraren får ekonomisk ersättning av beställaren.
--- Mats ---
E
Elinstallatören
Bannad
· jämtlands
· 899 inlägg
Elinstallatören
Bannad
- jämtlands
- 899 inlägg
elmont:
håller med Dig fullt å fast
de klagar på elen som går på 20 000:- sen köps det saker som är rätt estetiskt
för summor som är mkt högre än vad en i `normal´ klass är
säkerheten är tydligen lägre värt än en tvätttmaskin som `tänjker själv´ ......*L*
likaså en elrenovering av köket görs svart -med allt vad det kan innebära- för att spara 10-15 000:- å riskera missta ersättningar i miljon klass....................;?
håller med Dig fullt å fast
de klagar på elen som går på 20 000:- sen köps det saker som är rätt estetiskt
för summor som är mkt högre än vad en i `normal´ klass är
säkerheten är tydligen lägre värt än en tvätttmaskin som `tänjker själv´ ......*L*
likaså en elrenovering av köket görs svart -med allt vad det kan innebära- för att spara 10-15 000:- å riskera missta ersättningar i miljon klass....................;?