M
Apropå bränder.., oftast vintertid... Det är bara att läsa tidningen, för att se var ökningen av bränder troligast ligger...
Säkert har flertalet av er som läser, redan svaret klart.., eldning med flis å pellets eller hur :-)

magentis

Enl. statisitken som jag hittade så kostade bränderna i bostäder totalt ca 1 miljard, mycket möjligt att det bara var under 100 milj. på just elfel.

M
hempularen skrev:
Enl. statisitken som jag hittade så kostade bränderna i bostäder totalt ca 1 miljard, mycket möjligt att det bara var under 100 milj. på just elfel.
Det verkar mer rimligt, och bevisar samtidigt, hur liten del som beror på elfel, allså ca 6-7%!! Allt enligt de siffror som "Elinstallatören" försett oss med.
Vi kan därmed avfärda, att just elfelen skulle vara det stora problemet för försäkringsbolagen, å att dom bör rikta sina blickar åt annat håll..

magentis

Beppo77 skrev:
Fast OM du kör buss utan körkort och kör ihjäl någon så täcker försäkringen detta......Du kan till och med ta ett par stadiga supar och försäkringsbolagen måste i alla fall betala! Sjukt!
Nja, de betalar väl i den omedelbara situationen för att hålla tredje man skadeslös. Men sen kräver de dig på beloppet.

E
jag vet att vissa irreterar sig på mig.......eller rätt många faktiskt

men ni kan väl inte på allvar mena att jag bara pläderat vad som står i lagar/föreskrifter utan det är svar på frågor/påståenden att jag inte har belägg -att jag fantiserar eller ljuger m.m.m.m.m.m

vill ni inte jag svarar eller att jag ska strunta i det å låta en del tro det är ok att koppla själva?

min avsikt är att jag vill återge vad som jag -å många med mig- tror att detr kommer att bli senare i branschen att det uppkommer problem vid ev. person/brandskador sen om det `bara´ är 6 st per år så är det illa nog
då nån läst i ett forum om hur man skall göra för att få det `fackmanna´ mässit utfört för att `trolla med trollspöt´ å få ersättning iaf
som jag tror att det kommer att bli -att ersättning INTE kommer att betalas ut
jag är hemskt lessen om jag i det fallet har rätt

jag har inget emot forumet om det är enklare saker -ansluta armaturer, priser på mtrl eller jobb, enklare saker men när jag läser å ser att många inte ens vet vilken typ av kabel som de skall montera
om de egentligen förstår vilken risk de tar, det är väl därför det står under lagen vad man för å inte får göra
starkström= strömmar med fara för person och egendom
vi pratar inte 12v glöd lampa nu eller ett uttag/brytare utan hela övervåningar garage m.m.

å det fallet i Valdermarsvik som jag verkligen förstod hur illa det egentligen är
att folk inte FÖRSTÅR vad de får å kan göra............å vilka risker det har

jag tror att många iefterhand ångrar bittert de tusen lappar de sparat..............

Redigerat:
1. jag tror de allra flesta som kopplar el också vet att det är olagligt
2. jag tror inte du kan ändra någons beteende eller inställning
3. jag tror att det du skriver läses av färre och färre (inte orkade jag läsa allt du skrev ovan)
4. rent allmänt fungerar detta forum bra, nån ställer en fråga och får vänliga svar, samt om personen inte verkar behärska det han ska ge sig in på så är det befogat med ett vänligt men bestämt råd att anlita fackman. de flesta inser då sina begränsningar.

M
Problemet "Elinstallatören", är att man med lagar inte åstadkommer nånting.., mer än möjligen att bättra på inkomsterna hos försäkringsbolagen.
Det räcker gott med ett regelverk att följa, utan att omvandla det till en massa lagar.
Följs regelverket, så bör det kunna vara fritt fram att styra å ställa med sin privata egendom. För hur än det är, så blir det ändå jag som ägare, som kommer att få stå för kostnaderna, om det händer nåt.

Eller har du nån statistik på hur många elektriker/elinstallations-företag som fällts för vållande till skada på djur, person eller egendom? Å i så fall, vad å hur har dessa skador klassats, t.e.x försumlighet, vårdslöshet, felaktigt utförda installationer, felaktigt avändande av material eller utrustning m.m.
Skulle även vilja veta, vilka fel som uppenbart utförsts av obehörig, för att se hur en ev lagstiftning hade gjort för skillnad..

magentis.

E
electrocuted:
1. tror inte jag
2. jag hoppas
3. tråkit för den som ej orkar
4. tveksamt

E
magentis:
tyvärr så står det inte i statistiken av preocenten pulare/firmor, vilket även jag skulle vilja veta.
när en kopplat hemma -utan behörighet- och gjort ett helt korrekt installation och säljer till en ny fast.äg. och en brand upptår och försäkr.bol. pekar på lagar/föreskrifter och inte ersätter fastigheten
tror du att nån _säljare/köpare- skulle tycka det var trevligt?
bara för att hempularen inte brytt sig i vad lagen/föreskrifter säger?

sen det du skrev om den låga procenten
sen så är det olyckligt för de som det händer för

sen kan man vrida/vända statistik hur man vill

Det finns inte en chans i helsk+tta att något sådan skulle kunna hända.

Att den tidigare ägaren inte har papper på en korrekt utförd installation betyder inte ett smack. Det säger ju sig själv.

tio_Pepe skrev:
Nja, de betalar väl i den omedelbara situationen för att hålla tredje man skadeslös. Men sen kräver de dig på beloppet.
Jag har inte hört talas om något fall där rattfyllots egen bil inte blivit ersatt. Men om den inte blir det, så borde ju inte bolagen behöva betala ut ersättningar där föraren kört för fort eller vårdslöst. Och där vet jag att minst en person jag känner till har kraschat sin bil, blivit fälld för vårdslöshet i trafik och ändå fått ersättning för sin kraschade bil!

Elinstallatören skrev:
magentis:
tyvärr så står det inte i statistiken av preocenten pulare/firmor, vilket även jag skulle vilja veta.
när en kopplat hemma -utan behörighet- och gjort ett helt korrekt installation och säljer till en ny fast.äg. och en brand upptår och försäkr.bol. pekar på lagar/föreskrifter och inte ersätter fastigheten

Då skulle jag tro att närmare 100% av alla villaförsäkringar i sverige är totalt meningslösa. Jag kollade på skoj upp med 30 av mina arbetskamrater på lunchen om de har kvitton/papper på alla elinstallationer i sina hus. INTE EN ENDA HADE DET!

M
Elinstallatören skrev:
magentis:

Visst är det tråkigt när olyckor händer.., oavsett vad å hur. Vad jag vill ha fram, är att när det lagstiftas, så gör lagstiftarna det lätt för sig, när man bara rakt av förbjuder.
Vad jag vet, så finns det inga andra än laglydiga som följer lagar, alla vi andra bryter titt som tätt mot nån lag..., medvetet eller omedvetet.., för det är fan-i-mig inte så lätt att hålla isär lagligt resp olagligt.

Därför anser jag att regelverk många ggr ger ett mycket bättre resultat. Då skulle många hemmapulare våga kolla upp å få råd hos myndigheter, å säkert även hos försäkringsbolagen, å inte behöva fundera över vad som är lagligt/olagligt. I förlängningen så är jag helt övertygad om, att det skull minska el-olyckorna å även de felaktiga installationerna.

Tyvärr vill inte hantverkarna höra talas om så´t här. Dom har pissat in sina revir, å tänker inte frivilligt lämna ifrån sig nåt. Snarare så gör dom allt för att utöka reviret, vilket sannolikt gör att allt fler olyckor å felaktiga installationer kommar att utföras..

Idioterna som skiter i allt, vad än det är, dom är inte så mycket att göra åt, utan vi andra får helt enkelt räkna med att dom finns. Å förhopningsvis kunna parera deras dumheter, när vi råkar ut för dom.

magentis.

Beppo77 skrev:
Då skulle jag tro att närmare 100% av alla villaförsäkringar i sverige är totalt meningslösa. Jag kollade på skoj upp med 30 av mina arbetskamrater på lunchen om de har kvitton/papper på alla elinstallationer i sina hus. INTE EN ENDA HADE DET!

Det är lite svårt att följa, men det finns en risk att Ni pratar om olika saker. Du pratar här om hur det är nu, och andra pratar här om hur reglerna fungerar nu,och hur statistiken ser ut nu.

Elinstallatören skriver:
...min avsikt är att jag vill återge vad som jag -å många med mig- tror att detr kommer att bli senare i branschen att det uppkommer problem vid ev. person/brandskador sen om det `bara´ är 6 st per år så är det illa nog
då nån läst i ett forum om hur man skall göra för att få det `fackmanna´ mässit utfört för att `trolla med trollspöt´ å få ersättning iaf
som jag tror att det kommer att bli -att ersättning INTE kommer att betalas ut...
Så det finns en möjlighet att Ni inte är oense alls, men att Elinstallatören argumenterar för att i framtiden har du fel och det som gäller nu kommer det inte att gälla sedan, och att om man i framtiden inte har papper från förförre ägaren (som i och för sig fixade elen under forntiden) så kommer ingen försäkring att gälla för att man retroaktivt i framtiden har förändrat reglerna för vad man fick/måste göra i forntiden.

Kan också förklara varför brandskyddsföreningen redovisar en minskning av bränderna med 20%, samtidigt som elinstallatören genom sedvanliga hemliga källor som inte får återges, inte kan tabelleras, och endast kan citeras av elinstallatören, vet att det är 300%. De 300% ingår inte i de bränder och uppgifter som andra känner till nu, men kommer att ingå i de uppgifter som finns i framtiden. :D

--- Mats ---

E
beppo:

det är ju det som är så j-a tråkit
ingen tror de behövs men det kommer att framgå senare hur det kommer att bli
sen är det en övergångs peroid nu med gamla installationer-det vet jag
det är därför jag tänkte att det borde framgå för fast.äg. vad som gäller idag...
du ska veta att tom de i förs.bol. tycker det är trålkit det inte gåttt fram till deras kunder, inte ens min organisation EIO tar tag idet -vilket jag kritiserar de för
å jag är HEMSKT populär i alla läger angående i den här frågan.;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.