302 082 läst ·
2 770 svar
302k läst
2,8k svar
Törs du verkligen hempula med din el?
Moderator
· Stockholm
· 57 860 inlägg
Som sagt inte jkust kuhlo elleer EKRK som den moderna varianten heter. Men det är tillåtet att dra lös kabel i vägg, åtminstonde EKLK (tror ärve n EKK, men är osäker).
Om man skall göra det så är det en massa villkor som skall uppfyllas, bla. dragavlstning i alla dosor. I princip så är dte ingen nämvärd vinst med det, om reglerna skall uppfyllas, och framtidsäkerheten är ju borta.
Om man skall göra det så är det en massa villkor som skall uppfyllas, bla. dragavlstning i alla dosor. I princip så är dte ingen nämvärd vinst med det, om reglerna skall uppfyllas, och framtidsäkerheten är ju borta.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 216 inlägg
Ja, EKK och FKK är också tillåtet.hempularen skrev:Som sagt inte jkust kuhlo elleer EKRK som den moderna varianten heter. Men det är tillåtet att dra lös kabel i vägg, åtminstonde EKLK (tror ärve n EKK, men är osäker).
//Patrik
ja ALLA anläggningar ska kontrolleras regelbundet, dock vil elsäkverket inte precisera vad regelbundet är för villorsnaggletooth skrev:
regelbundet= varje år, vart 10onde år,vart 50onde år, varje gång huset brunnit ner?!
regelbundet kan ju vara vad som helst, som han som berättade om när han mönstrade och fyllde i att han drack sprit regelbundet, när han kom in till läkaren sade denne att: "jag ser att du har alkoholproblem"
-vad menar du med det?
-ja du dricker ju regelbundet
-ja det gör jag, men jag har inga alkoholproblem
-hur ofta dricker du då?
-en gång om året
-men då är det ju inte regelbundet
-jo det är i högsta grad regelbundet, varje nyårsafton på tolvslaget dricker jag ett glas champange
(efter dividerande så stog det i pappren:dricker regelbundet, 1 glas per år)
Medlem
· Skåne
· 3 127 inlägg
Innan de kommer till regelbundenhet för villor måste de ju rimligen komma till kraven på ett sådant sätt att besiktningens resultat inte blir beroende på vem som gör den.pellefant skrev:ja ALLA anläggningar ska kontrolleras regelbundet, dock vil elsäkverket inte precisera vad regelbundet är för villor
regelbundet= varje år, vart 10onde år,vart 50onde år, varje gång huset brunnit ner?!
regelbundet kan ju vara vad som helst, som han som berättade om när han mönstrade och fyllde i att han drack sprit regelbundet, när han kom in till läkaren sade denne att: "jag ser att du har alkoholproblem"
-vad menar du med det?
-ja du dricker ju regelbundet
-ja det gör jag, men jag har inga alkoholproblem
-hur ofta dricker du då?
-en gång om året
-men då är det ju inte regelbundet
-jo det är i högsta grad regelbundet, varje nyårsafton på tolvslaget dricker jag ett glas champange
(efter dividerande så stog det i pappren:dricker regelbundet, 1 glas per år)
--- Mats ---
E
Elinstallatören
Bannad
· jämtlands
· 899 inlägg
Elinstallatören
Bannad
- jämtlands
- 899 inlägg
jag har varit med om besiktningar å blivit ombedd göra det åxå
å det är ofta så att kunden tror jag `tar över ´ ansvaret
men så är det inte -utan jag lämnar bara över, skriftligen det jag har att anmärka på
sen om det räcker med behörighet vet jag inte, men det borde vara det lägsta kravet iaf
å det är ofta så att kunden tror jag `tar över ´ ansvaret
men så är det inte -utan jag lämnar bara över, skriftligen det jag har att anmärka på
sen om det räcker med behörighet vet jag inte, men det borde vara det lägsta kravet iaf
Medlem
· Skåne
· 3 127 inlägg
Jo, jag förstod från tidigare att du varit med på besiktningar. Men om man läser dina inlägg om standards, och jämför med andras inlägg om standards, och vad du skriver om ditt agerande hos kunder med blandad standard jämfört med andras agerande hos kunder med blandad standard, så förstår man bättre mitt påstående.Elinstallatören skrev:
Rimligen måste de först komma till kraven på ett sådant sätt att besiktningens resultat inte blir beroende på vem som gör den.
--- Mats ---
E
Elinstallatören
Bannad
· jämtlands
· 899 inlägg
Elinstallatören
Bannad
- jämtlands
- 899 inlägg
ja men de jag började besiktiga med tyckte det inte varsvårt alls
då det står -iaf då- klart vad som gäller å inte......
idag är det mer flexibelt men det är rätt mkt som man inte kan undvika utan måste följa
men jag vet åxå att det är lite olika på besiktningsmän -konstit nog
en del kör stenhårt efter boken å en del tolkar lite mildare/ser inte petitesser( tycker de att det är)
du får gärna utveckla det du skriver om mitt beeteende hos kunder å `standards´
tycker du mina `standars´ är annorlunda?
då det står -iaf då- klart vad som gäller å inte......
idag är det mer flexibelt men det är rätt mkt som man inte kan undvika utan måste följa
men jag vet åxå att det är lite olika på besiktningsmän -konstit nog
en del kör stenhårt efter boken å en del tolkar lite mildare/ser inte petitesser( tycker de att det är)
du får gärna utveckla det du skriver om mitt beeteende hos kunder å `standards´
tycker du mina `standars´ är annorlunda?
det är väl samma om man besiktigar bilen, ibland "ser" dom genom fingrarna å ibland inte. allmänna byggnader besiktigas ju redan nu så jag ser inte problemet med att vanliga hus inte skulle kunna besiktigas, eio har ju en besiktningslista tex.
Medlem
· Skåne
· 3 127 inlägg
För att kunna "se genom fingrarna" skall man veta vad som är att "inte se genom fingrarna". Var hämtar jag EIOs besiktningslista?pellefant skrev:
--- Mats ---
EIO har iaf ett självtest till att börja med:
http://www.eio-eltest.se/sjalvtest.html
http://www.eio-eltest.se/sjalvtest.html
Det roliga med det testet var att just punkten "har du gjort installationer i din elanläggning" är det som ger flest poäng och ger automatiskt rekomendationen att man nog behöver göra ett eltest 
Medlem
· Skåne
· 3 127 inlägg
Jag försökte hitta den, om den finns utlagd så är den svårfunnen. Det enda som finns är självtesten.pellefant skrev:
Så jämförelsen med bilbesiktningen är att det finns en test, din bil kommer att testas mot det testet. Vad som kommer att testas, hur det kommer att dokumenteras, vad reglerna är för de testade punkterna, det vet du inte före testen. Efter testen vet du eventuellt fortfarande inte vad reglerna var, bara vad resultatet blev med den besiktningsman som valde att titta på vissa av dina saker. Så bilfirman som fixar din bil före besiktningen kommer att rekommendera allt från att det är rätt ok, till att klamrarna sitter antingen för glest eller snett, till att du skall byta till en splitter ny mercedes för endast årets mercedes har det bästa uppfyllandet av årets säkerhetsregler.
Det gör att min gamla kommentar
blir för slapphänt och borde bli något i stil med:
"För att kunna "se genom vissa fingrar för en viss sak från ett visst håll på ett visst avstånd" skall man veta vad som är att "inte se genom vissa fingrar när man tittar på en viss sak från ett visst håll på ett visst avstånd".
--- Mats ---
Jag håller med Mats. EIO är en vinstdrivande branchorganisation. Det är säkert inget fel på deras test men det ligger definitivt inte i deras intresse att offentliggöra det och därmed ge var och en möjlighet att själva göra en bedömning av sin el (förutsatt att sakkunskapen finns).
Om elsäkerhetsverket gav it "ElSekTest(tm)" offentligt så vore det något helt annat.
Om elsäkerhetsverket gav it "ElSekTest(tm)" offentligt så vore det något helt annat.