Lite OT men igår var jag ner i en stridsbåt 90 och felsökte el och där hade det kopplats svart och röd som antingen plus eller minus i en enda villervalla och sen hade det tagits ut 12-voltsförbrukning från batterimellanbryggan. Det är så mycket NO-NO som det bara kan bli och kontentan av det hela blev ju att batterierna pajade genom att det ena kokade torrt och det andra inte fick full laddning. Tydligen hade dom inte hört talas om 24-12-voltsomvandlare.

Det är såna kopplingar som "Svenne-Banan" brukar lyckas med men jag trodde det var bättre klass på kronans grejer som ju både ska vara klassade och gjorda av fartygselektriker. Jaja, mycket ska man se innan öronen brinner av.

Vedeldarn skrev:
...Det är såna kopplingar som "Svenne-Banan" brukar lyckas med men jag trodde det var bättre klass på kronans grejer som ju både ska vara klassade och gjorda av fartygselektriker...
Ha, det är Svenne-Banan som är där och pular. Ursprungligt är de gjorda av fartygselektriker, men det tar inte många år innan hempulet kommer in. Jag har själv tjänstgjort i KA nere i dom maskinrummen. Det finns ingen hejd om vilka "finurliga" lösningar värnpliktiga hittar på. Jag var själv inte ett dugg bättre :cool:

E
intressant å läsa men saknar några som inte kommenterat mina inlägg
att de har fel å jag rätt är förståss otänkbart då jag bara hänvisar till föreskrifter :)
det verkar vara populärt att `dissa´ mina inlägg

jag har jobbat i flera olika län i sverige å då sett -dock inte fotat eller dokumenterat- exakt så men VET att nollan tex har haft olika färger
vanligast är dock vit eller svart
sen kan man hänvisa till vilka böcker man vill..................
idag är det annat som gäller, vilket verkar vara ointressant före många
men fas-er/nolla/jord det följs iaf idag å det är helbra.........:)

Men... det vet vi väl allihopa. Det finns ett otal trådar som behandlar fas- och nollfärgerna (vit och svart omväxlande, f.n. brun). Vart vill du med ditt resonemang?

Elinstallatören skrev:
intressant å läsa men saknar några som inte kommenterat mina inlägg
att de har fel å jag rätt är förståss otänkbart då jag bara hänvisar till föreskrifter :)
det verkar vara populärt att `dissa´ mina inlägg

jag har jobbat i flera olika län i sverige å då sett -dock inte fotat eller dokumenterat- exakt så men VET att nollan tex har haft olika färger
vanligast är dock vit eller svart
sen kan man hänvisa till vilka böcker man vill..................
idag är det annat som gäller, vilket verkar vara ointressant före många
men fas-er/nolla/jord det följs iaf idag å det är helbra.........:)
Men herrejistanes, läser du inte vad andra skriver? De skriver hur de gör idag. Och det kan du se, genom att bara läsa inläggen, att hur de gör idag "beror på", vilket är precis som innan. Då är det inte mycket lönt att du kommenterar att idag gör alla exakt likadant.

Det alla är överens om är att om de kommer till ett helt nytt hus där det enda som skall dras är jord kommer alla direkt att använda samma gul/grön standard. :D

--- Mats ---

E
ok
nu känner jag igen mig på forumet ;)

maxwell tex skrev ju nått om färger att det var standrardiserade för länge sen
vilket för mig å mina kollegor är obekant
det var mer ett lokalt uppgör i så fall
en skrev nått om blå som tändfas samt fas............

har jag missuppfattat då jag anser mig ha `rätt´ ge uttryck för mina åsikter i ämnet?

det var fler som prata om gamla färger som jag kommenterade..........
svart var ju fas förut idag är den brun tex
det utvecklas till en europeisk standard

Här är en fråga som kanske motiverar en egen tråd, men jag vet var det slutar och lägger den här i alla fall. Vad ska man göra då man säljer sitt hus med dess kompetent hempulade elinstallationer? Nu menar jag alltså inte inspacklade lampsladdar och sockerbitar invirade i platspåsar, utan jag menar hyfsat vettiga installationer med rätt material och metoder, men där en fackman ser att ett dårhushj.. jag menar amatör har varit framme, typ konstiga klammeravstånd, lätt krokigt klamrad EKK osv. Men allt så rätt kopplat som bara en deltagare i den här tråden skulle förmå.

Ska man: 1) göra ingenting och låtsas som det regnar. 2) Bekänna muntligen. 3) Bekänna skriftligen. 4) Ta ner installationerna. 5) Gå i kloster. 6) Något annat.

E
jag hörde förra veckan det blivit nedsättningar i pris vid försäljning då det inte var `rätt´ installerat, om det syntes å papper saknades eller bara var dålit eller `bara´ saknades papper vet jag inte
orkade inte lägga mig i så
men tydligen har det börjat ge sänkningar i pris....

vad Du kan göra är väl att be nån etablerad göra en elbesiktning
inte ta över ansvar utan mer hur elanläggningen är utförd å ev. brister

det är rakare å ärligare att göra så -tror jag- än att `inte förstå´
som köpare känns det nog tryggare om Du bryr Dig så.........

det fallet jag hörde om innebar en sänkning men inget åtgärdats -än.;)
mäklaren eller köparen hade iaf begärt en elbesiktning
kanske kan var bra att veta om de fel som är uppenbara lixom...

Mikael_L
Elinstallatören skrev:
vad Du kan göra är väl att be nån etablerad göra en elbesiktning
inte ta över ansvar utan mer hur elanläggningen är utförd å ev. brister
En sidofråga, hur går det till när en behörig elektriker "tar över ansvaret" ?
Hur gör man rent praktiskt?

Ingen förutom den nyblivne fastighetsägaren kan ta över ansvaret.

Civilrättsligt kan man möjligen hävda dolda fel på elinstallationen och begära kompensation av säljaren i efterhand, men gentemot tredje man skulle jag tro att man har fullt rättsligt ansvar.

En elektriker kan givetvis inspektera en anläggning och skriva ett protokoll som visar att denna
befinner sig i ett gott skick vilket torde hjälpa avsevärt om husägaren skulle bli ställd till ansvar för någon form av elolycka.

För större anläggningar är regelbundna inspektioner för övrigt ett krav i Starkströmsföreskrifterna.

Mer eller mindre ska alla anläggningar kontrolleras regelbundet enligt föreskrifterna, men det är försäkringsbolagen som genom Elektriska Nämnden ser till att vissa försäkringstagare tvingas att utföra s.k. revisionsbesiktningar med jämna intervall.

E
det är fastighets ägaren som ansvarar för elinstallationen
vid eventuell brand så kan han få kräva den som installerat
eller om han får via hemförsäkringen -en del iaf

men en besiktning kan vara bra för den nye köparen med
få veta vilka fel som finns å då kan åtgärda dem

Mikael L:
du ringer antigen en elfirma om han vill eller vet nån som brukar besiktiga
det kan vara nån konsultfirma med som kan å vill göra det
men hör med en firma i närheten som säkert kan rekomendera nån.....

Redigerat:
svartöra skrev:
...lätt krokigt klamrad EKK osv...
Det skulle vara förbehållet amatörer menar du ? :)

Det beror på situationen vad jag personligen, skulle göra.
Om jag skulle köpa huset så skulle jag fråga säljaren rakt ut om hur elanläggningen ser ut, och sedan göra en elbesiktning som del av överlåtelsebesiktningen.

Om jag redan hade köpt och skulle bo i huset så skulle jag antingen göra en elbesiktning, bara för att se så det inte finns några fel - eftersom det du nämde var ju att allt det där var ok - men det kan ju finnas ngt annat som inte är lika lättupptäckt. Eller, om jag var rätt säker på att det var ok - inte göra ngt alls.

Om jag skulle sälja huset så skulle jag upplysa köparen om det fanns ngt knas som man inte kunde se - men "snett klammrad EKK" är ju snarare legio än ngt konstigt så det hade jag nog knappt själv tänkt på - iaf om inte huset är nytt. Dessutom är det ju synligt så köapren ser själv hur det ser ut och kan buda därefter...

/K

klaskarlsson skrev:
Det skulle vara förbehållet amatörer menar du ? :)

... men "snett klammrad EKK" är ju snarare legio än ngt konstigt ...

/K
För att citera elektrikern som senast var i min källare och bytte mätare: "Det var väldigt tätt och snyggt klammrad EKK du har till den lampan där borta, det har du gjort själv va? :-)"

Om moderatorn tillåter så har jag en liten fundering, egentligen inte bara om hempuleri.

FÅR man, och då menar jag inte vad som är praxis utan vad som är tillåtet, dra kuhlo inuti en vägg i Sverige ?

I Usa tex har jag sett att man gör så
Inte för att jag skulle komma på tanken att göra så - isf lägger jag den utvändigt, men jag slogs bara av denna fundering :)
/K

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.