302 082 läst ·
2 770 svar
302k läst
2,8k svar
Törs du verkligen hempula med din el?
Mitt mantra på jobbet (iofs kontorsråtta men det behövs där med) - Assumption is the mother of all fuckups!lars_stefan_axelsson skrev:
tur att andra törs!
continue skrev:Jaha. ohm mätte elementen och det visade sig att ett var trasigt. Läckte oändligt till jord. Ang kretskort så var det på helt andra ställe, kyl,frys,värmepump och 1 element hade fått smaka på 400V i samband med bortkoppling av jfb.
Inget billigt misstag men vad gör man???? Hans kompis jobbade på Telia och visste vad han sysslade med.....eller?? Trodde han iallafall..
Självbyggare
· Stockholm
· 8 594 inlägg
Du kan ha rätt - särskilt om elektrikern vet att det är blandel.lars_stefan_axelsson skrev:
Men som sagt - varför inte följa en modern standard när det finns en ?
Känns iaf bättre än att följa den gamla - eller ?
Och kan man begära att alla instalaltioner som görs måste göras med de gamla färgerna - vilket ju bla utesluter användandet av fördragna flexirör osv
/K
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 236 inlägg
Det vill jag egentligen inte säga så starkt. Jag tycker det "beror på". Klart att man inte skall dra röd skyddsjord ny. Men vad man skall låta styra, dvs dra om en liten bit gammalt när man gör mycket nytt för att få enhetliga färger, låta allt vara som det är med nya färger i det nya och gamla i det gamla, alt. dra allt i den gamla färgen det är inte självklart. Jag har själv tillämpat alla tre varianterna beroende på när/var/hur. Särskilt om det inte är trivialt att dra om det gamla. Jag har t ex en dosa med blå nolla in och blå tändtråd ut (gammal fasledare i EKLK som sitter uppe under nock på utsidan av huset), det fick naturligtvis vara så. Jag har likaledes en annan dosa med svart nolla in och svart fas ut. "Risk för förväxling..."klaskarlsson skrev:Du kan ha rätt - särskilt om elektrikern vet att det är blandel.
Men som sagt - varför inte följa en modern standard när det finns en ?
Känns iaf bättre än att följa den gamla - eller ?
Och kan man begära att alla instalaltioner som görs måste göras med de gamla färgerna - vilket ju bla utesluter användandet av fördragna flexirör osv
/K
Där det skiter sig mest är väl dock med brun/svart i lite nyare, skall brun vara obruten fas och svart tändtråd (som är det nyaste) eller tvärtom... Jag har försökt vara lite konsekvent i samma rum i alla fall, men inte lyckats fullt ut.
Så det är som det sagts tidigare här. Lita ALDRIG på färgerna. De kan på sin höjd ge en fingervisning.
Det är klart att man inte kan lita på färgerna; det blir lite som om en amatör desarmerar en bomb: "Öhh, klipp röd kabel."
Eftersom jag är uppväxt i ett 1910-talshus och ägare till ett 30-talshus, så håller jag bara med föregående talare: mät alltid och arbeta aldrig under spänning.
Eftersom jag är uppväxt i ett 1910-talshus och ägare till ett 30-talshus, så håller jag bara med föregående talare: mät alltid och arbeta aldrig under spänning.
Medlem
· älvsborg
· 2 399 inlägg
märktejp är bra, då kan man t.ex. märka om en blå tråd i EKRK med vit märktejp om man vill ha den som tändtråd.lars_stefan_axelsson skrev:Det vill jag egentligen inte säga så starkt. Jag tycker det "beror på". Klart att man inte skall dra röd skyddsjord ny. Men vad man skall låta styra, dvs dra om en liten bit gammalt när man gör mycket nytt för att få enhetliga färger, låta allt vara som det är med nya färger i det nya och gamla i det gamla, alt. dra allt i den gamla färgen det är inte självklart. Jag har själv tillämpat alla tre varianterna beroende på när/var/hur. Särskilt om det inte är trivialt att dra om det gamla. Jag har t ex en dosa med blå nolla in och blå tändtråd ut (gammal fasledare i EKLK som sitter uppe under nock på utsidan av huset), det fick naturligtvis vara så. Jag har likaledes en annan dosa med svart nolla in och svart fas ut. "Risk för förväxling..."
Där det skiter sig mest är väl dock med brun/svart i lite nyare, skall brun vara obruten fas och svart tändtråd (som är det nyaste) eller tvärtom... Jag har försökt vara lite konsekvent i samma rum i alla fall, men inte lyckats fullt ut.
Så det är som det sagts tidigare här. Lita ALDRIG på färgerna. De kan på sin höjd ge en fingervisning.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 236 inlägg
Ja, precis, så får det ju vara, jag försöker alltid göra den blå sträckan så kort som möjligt. Här går det dock från svart FK tändtråd till blå fas i dosa, nollan tillbaka från lampan är svart och jorden röd (60-tal). (Jag kan inte svära på de andra färgerna än blå, och jag är inte hemma så jag kan inte titta efter.)Mikael_L skrev:
E
Elinstallatören
Bannad
· jämtlands
· 899 inlägg
Elinstallatören
Bannad
- jämtlands
- 899 inlägg
det var ingen standard förut så varje motör använde den färg han gillade
idag är det annat
den installation som har grön/gul tändtråd tex
jag river ur å gör om -i samråd med fast.äg. annars gör jag ingenting där
så enkelt är det
idag är det annat
den installation som har grön/gul tändtråd tex
jag river ur å gör om -i samråd med fast.äg. annars gör jag ingenting där
så enkelt är det
Medlem
· Skåne
· 3 127 inlägg
Antingen har alla inläggen nedan skrivits av endast hempulare utan någon typ av anknytning till montörer, eller så skulle jag påstå att de inläggen tydligt säger att dagens montörer väljer hur de skall tolka reglerna idag med. Enda undantaget om de hamnar i en helt modern kåk där ingen dragit annat än gul/grön jord före dem.Elinstallatören skrev:
--- Mats ---
Du har fel! Det har funnits åtminstonde två svenska standarder innan dagens. Nej, jag hittar inte på. Slå gärna upp sidan 118 i "Elinstallation - Yrkesmannaskap Montörshandboken", ISBN 47-01555-1 och läs själv. När den tidigaste standarden med rött/vitt/svart infördes framgår inte och inte heller om det fanns några bestämmelser innan dess men jag har svårt att tro att det tog särskilt lång tid innan de första bestämmelserna för tillåtna färger infördes.Elinstallatören skrev:
Ny standard from 2002:
- Skyddsjord = grön/gul
- Neutralledare = blå
- Fasledare = brun
- PEN = grön/gul med blått tillägg
Från slutet av 70-talet till 2002
- Skyddsledare = grön/gul
- Neutralledare = ljusblå
- Fasledare = svart
- PEN = grön/gul med blått tillägg
Färg före 70-talet
- Skyddsledare = röd
- Neutralledare = svart
- Fasledare = vit
- PEN = olika färger
Medlem
· älvsborg
· 2 399 inlägg
nej det är samma "standard" som svart nolla och vit fas, bara att detta var ingen stenhård standard, utan det var litegrann upp till elektrikern att välja..xet skrev:
det vanligaste är dock svart nolla. i USA kör de fortfarande med den standarden, svart fas, vit nolla, grön jord.