299 189 läst ·
2 770 svar
299k läst
2,8k svar
Törs du verkligen hempula med din el?
Medlem
· västerbottenslän
· 63 inlägg
hehe, såg oxå det... jisses, en del har VERKLIGEN ställt till det...Mikael_L skrev:
Törs man visa sin elinstallation i tv sådär? Man kan inte bli bötfälld eller nåt sånt. Brukar det inte sägas att den som är innehavare av elanläggningen har ansvar att åtgärda den. Men det kanske inte gör nåt förrän nån blir skadad?
För den som undrar, finns det som webTV också.
I början när hon visar huset förklarar hon allt elände med elen att exmaken är elektriker.
http://kanal5.se/web/guest/webbtv/-/k5videoplayer/playlist/28201/none/
Hoppas länken fungerar...
I början när hon visar huset förklarar hon allt elände med elen att exmaken är elektriker.
http://kanal5.se/web/guest/webbtv/-/k5videoplayer/playlist/28201/none/
Hoppas länken fungerar...
Medlem
· älvsborg
· 2 399 inlägg
Herrejesus! vad ska vi byggahus.se-hempulare kalla oss efter detta nu få?
Elingenjörer, minst!
"ja han var ju elektriker"
en jävligt kass sådan om jag får säga..
den jävlen skulle ju åka dit så det svider om det, det är just såna rötägg som gör att lagstiftningen stramas åt...
Elingenjörer, minst!
"ja han var ju elektriker"
en jävligt kass sådan om jag får säga..
den jävlen skulle ju åka dit så det svider om det, det är just såna rötägg som gör att lagstiftningen stramas åt...
Det såg verkligen förjäkligt ut, fattar inte hur den som gjorde det tänkte, eller hur hon tänkte som lät det vara, speciellt med barn i huset...
Såg också för några veckor sedan något intressant. I det huset de var då hade någon av parets pappor gjort elen (han var inte elektriker) och elektrikern som kom konstaterade bara att "det ser bra ut" och lät det vara.. I TV..
Såg också för några veckor sedan något intressant. I det huset de var då hade någon av parets pappor gjort elen (han var inte elektriker) och elektrikern som kom konstaterade bara att "det ser bra ut" och lät det vara.. I TV..
Spelar väl ingen roll vilken behörighet killen hade, kopplar man sådär så ska man ju inte ens sätta i en stickpropp i uttaget.
Medlem
· Skåne
· 3 127 inlägg
Det är många som håller med dig. Du har rätt i det du säger, det spelar ingen roll vilken behörighet man har, bara vad man kan. Uppskattar att du driver den linjen.BobbyEwing skrev:
--- Mats ---
BobbyEwing skrev:
Det spelar viss roll om en person är behörig ABL och gör ett sådant jobb eller om det är utfört av någon som endast är utbidad att koppla loss maskiner.
I det första fallet vore det en skandal utan dess like, och i det andra fallet så visar det på problemet med folk som arbetar på andras behörigheter.
Medlem
· Skåne
· 3 127 inlägg
Det du skriver låter som att du i sak om och inte i princip håller med BobbyEwing, eftersom förenklat det väl säger att "i första fallet räcker inte dagens behörighetsystem till" och "i andra fallet räcker inte dagens behörighetssystem till".mycke_nu skrev:Det spelar viss roll om en person är behörig ABL och gör ett sådant jobb eller om det är utfört av någon som endast är utbidad att koppla loss maskiner.
I det första fallet vore det en skandal utan dess like, och i det andra fallet så visar det på problemet med folk som arbetar på andras behörigheter.
På något sätt måste man därmed hitta ett sätt att skilja mellan "har behörighet eller jobbar under någon med behörighet" och "är bra nog att göra kopplingar".
Tvåan handlar om någon typ av kompetenskontroll. Kanske någon typ av praktiska/teoretiska prov typ körkort?
--- Mats ---
Jag menar att man måste veta exakt vad man talar om innan man ondgör sig över "elektriker".
Det är ytterst svårt att tro att arbetet utförts av en behörig elektriker.
I teorin finns det en svag form av kompetenskontroll då den behörige på en firma ansvarar för den obehöriges arbete, men om en sådan även i tjänsten gör jobb såsom det vi diskuterar här, så visar det att systemet inte fungerar i full utsträckning.
I teorin finns det en svag form av kompetenskontroll då den behörige på en firma ansvarar för den obehöriges arbete, men om en sådan även i tjänsten gör jobb såsom det vi diskuterar här, så visar det att systemet inte fungerar i full utsträckning.
Man kan hoppas att fler människor kommer polisanmäla fler tveksamma installationer i framtiden, och att kanske många rötägg i branchen dukar under i lågkonjukturen
Medlem
· Skåne
· 3 127 inlägg
Det är väl lite grand poängen med behörighetssystemet. Om firman innehåller ett antal personer är det statistiskt sett inte så många av arbetena som utförts av den med full behörighet.mycke_nu skrev:Jag menar att man måste veta exakt vad man talar om innan man ondgör sig över "elektriker".
Så när du säger det är svårt att tro att arbetet utförts av en behörig elektriker kan man gå längre och säga att på annat än små firmor är det inte ens troligt att arbetet utförts av en behörig elektriker.
--- Mats ---
Absolut, och därför anlitar jag endast små lokala firmor de få gånger jag inte pular själv.
Alla duktiga obehöriga får ursäkta, de flesta av er besitter utan tvekan avsevärt större yrkesskicklighet än vad jag själv någonsin kommer att ha, men man vet inte vad man får.
Alla duktiga obehöriga får ursäkta, de flesta av er besitter utan tvekan avsevärt större yrkesskicklighet än vad jag själv någonsin kommer att ha, men man vet inte vad man får.
Det är ju därför du får fråga dig fram.
Dessutom så är det ren trams att gå efter "små firmor" och enbart behöriga - precis samma 50%-iga risk att få ett dåligt jobb.
I ärlighetens namn har jag aldrig träffat/hört om en behörig med bättre yrkesskicklighet än hans gemene montör.
Dessutom så är det ren trams att gå efter "små firmor" och enbart behöriga - precis samma 50%-iga risk att få ett dåligt jobb.
I ärlighetens namn har jag aldrig träffat/hört om en behörig med bättre yrkesskicklighet än hans gemene montör.