299 226 läst ·
2 770 svar
299k läst
2,8k svar
Törs du verkligen hempula med din el?
Men nu Mats, när du så många frågor ställt och scoutat länge, efter nåt ...
... nåt som vi inte vet vad det är, men kanske anar dunkelt ...
Kan du inte lätta lite på förlåten, och visa oss vad resultatet av denna undersökning leder till.
Vilka slutsatser har DU dragit?
Jag är helt klart nyfiken på vad som komma skall, har väntat länge nu.
Jag är antagligen åtminstånde delvis på "din sida"...
//Mikael
Kan du inte lätta lite på förlåten, och visa oss vad resultatet av denna undersökning leder till.
//Mikael
Men i vilken bransch säkrar du kunnandet?
När du går på elprogrammet i gymnasiet går du igenom det mästa man går igenom när man läser en behörighetskurs. Men man fördjupar sig lite. Man är kanske även lite mer motiverad när man läser den kursen än man var i skolan...
Men självklart kan människor glömma något. Men man har fått verktygen att veta var man ska söka efter informationen. Inte kommer väl en bilmekaniker ihåg all teori dom gick igenom på gymnasiet? Eller en civilingenjör på universitet.
Men skillnade mellan en montör och en behörig är att montören i många fall får "färdiga" handlingar att jobba efter. Medans den behörige eller någon annan arbetsledare kanske tar fram detta underlaget. Så jag vet att montören gör ett mycket bra jobb ute hos kunden i de flästa fall, tror inte det finns mer slarv här än i någon annan bransch.
Ett system där man säkrar allt vet jag inte hur det skulle se ut... Skulle kanske vara någon form av årliga prov och tester..Ingen aning och tror inte där finns någon annledning att införa något liknande heller.
När du går på elprogrammet i gymnasiet går du igenom det mästa man går igenom när man läser en behörighetskurs. Men man fördjupar sig lite. Man är kanske även lite mer motiverad när man läser den kursen än man var i skolan...
Men självklart kan människor glömma något. Men man har fått verktygen att veta var man ska söka efter informationen. Inte kommer väl en bilmekaniker ihåg all teori dom gick igenom på gymnasiet? Eller en civilingenjör på universitet.
Men skillnade mellan en montör och en behörig är att montören i många fall får "färdiga" handlingar att jobba efter. Medans den behörige eller någon annan arbetsledare kanske tar fram detta underlaget. Så jag vet att montören gör ett mycket bra jobb ute hos kunden i de flästa fall, tror inte det finns mer slarv här än i någon annan bransch.
Ett system där man säkrar allt vet jag inte hur det skulle se ut... Skulle kanske vara någon form av årliga prov och tester..Ingen aning och tror inte där finns någon annledning att införa något liknande heller.
Medlem
· Skåne
· 3 127 inlägg
Tror inte jag ställt många frågor kring detta, snarare gjort samma påstående många gånger. Det är något i stil med:Mikael_L skrev:Men nu Mats, när du så många frågor ställt och scoutat länge, efter nåt ...
//Mikael
"Behörighetssystemet räcker inte för att säkra kunnandet. Vi till och med sträcker det till att säga att att där vi har högst andel behöriga har vi mest problem, och några garantier för kompetens finns inte att få. De flesta (som gör installationer) saknar behörighet, och vi kan (trots det) hävda att vi har ett av världens säkraste system, även om de flesta tycker att det kostar för mycket."
Min åsikt: Vi bör se över ett behörighetssystem där behörigheten kan kallas "företagsbehörighet" snarare än "kompetens för att göra jobbet". Företagsbehörighet är förfärligt lik skråväsende, som tenderar att vara bäst för de som just nu är inne i systemet, men inte för kunderna, inte för landet.
Många av de fördelar som behörighetssystemet påstås ge är i verkligheten inte kopplat till behörigheterna, och skärskådar man argumenten ser man det.
--- Mats ---
I stället för att klaga och påpeka hur dåligt fungerar, kom med förslag som gör sakerna bättre. För om det är så illa kan det ju inte vara nån konst att hitta vägar som gör det hela både bättre och säkrare. Det finns inget som är så lätt som att klaga och tala om hur dåligt det är.
Folk som bara klagar och påpekar "hur dåligt allt är" gör varken nån nytta för "saken" eller förtjänar nån större respekt, dom som däremot kommer med vettiga idéer om hur man löser ev. problem förtjänar all respekt. Men tyvärr är det en sjuka som finns i hela samhället där folk försöker övertrumfa varandra med klagosånger, frågar man efter lösningar svarar dom bara att det får andra sköta, för "jag" har ju påvisat bristen.
Så påvisa bristen OCH visa lösningen så blir det meningsfullt att diskutera.
Jag försvarar systemet tills nån kommer med nått som fungerar bättre.
Folk som bara klagar och påpekar "hur dåligt allt är" gör varken nån nytta för "saken" eller förtjänar nån större respekt, dom som däremot kommer med vettiga idéer om hur man löser ev. problem förtjänar all respekt. Men tyvärr är det en sjuka som finns i hela samhället där folk försöker övertrumfa varandra med klagosånger, frågar man efter lösningar svarar dom bara att det får andra sköta, för "jag" har ju påvisat bristen.
Så påvisa bristen OCH visa lösningen så blir det meningsfullt att diskutera.
Jag försvarar systemet tills nån kommer med nått som fungerar bättre.
Det rimliga och logiska är att varje yrkesman har en egen utbildning och behörighet.
Inte nödvändigtvis dagens AB*, en installationselektriker skulle mycket väl kunna ha en lägre behörighet, men att det är en flerårig utbildning/praktik som avslutas med utfärdande av ett behörighetsbevis är verkligen inte att begära för mycket.
Inte nödvändigtvis dagens AB*, en installationselektriker skulle mycket väl kunna ha en lägre behörighet, men att det är en flerårig utbildning/praktik som avslutas med utfärdande av ett behörighetsbevis är verkligen inte att begära för mycket.
Jag tror du tänker på certifikaten som ECY utfärdar, dessa förekommer inom vissa delar av elbranschen.
Sen vad gäller utbildning så tror jag det är krav på detta idag för att bli elektriker. Däremot finns många äldre outbildade som kommit in på den tiden så man lärde sig genom att "gå bredvid" så att säga.
Sen vad gäller utbildning så tror jag det är krav på detta idag för att bli elektriker. Däremot finns många äldre outbildade som kommit in på den tiden så man lärde sig genom att "gå bredvid" så att säga.
Medlem
· Skåne
· 3 127 inlägg
Flest problem där andelen anhöriga är störst tog jag från Elmont (min egen tro var från början tvärtom, jag föredrar enmansföretag) men nedanstående var rätt tydligt:Slugge skrev:
Elmont: ""rötäggen" är med all säkerhet vanligast i enmansföretagen och jag är rätt säker på att vanligtvis är rena yrkes/fackkunskaper och säkerhetstänk lägre hos enmansföretagen."
Mitt förslag har jag också skrivit ett antal gånger: "någon typ av kompetenskontroll. Kanske någon typ av praktiska/teoretiska prov typ körkort?"
Det svåraste är inte att hitta ett bra förslag. Det svåraste är att få tillräckligt många av rätt personer att känna att det finns problem. Det finns ingen möjlighet att få någon att tycka någon lösning är bra, eller värd besväret att föra in, så länge den lösningen inte upplevs lösa ett problem som existerar och är värt att lösas. Känslan av att problemet faktiskt finns och är värt att lösa, spritt till de som har inflytande, är den i särklass viktigaste vägen för att komma till en lösning. Idag är axiomet att behörighetssystemet är bra, och alla bevis för det lyfts fram, alla tecken på motsatsen leder snabbt til svepande formuleraingar att visst finns det problem, men tack vare behörighetssystemet är vi bland de bästa...
Titta där denna diskussionen började senast, två type av fel efter varandra. Någon hade gjort fel, diskussionen uppstår om att det är illa att folk skall kunna göra sådana fel. De gånger felet begåtts av en person som "hempulat" lyfts felet fram som ett bevis på att hempuleri inte får finnas och att behörighetssystemet är lösningen.
Liknande typ av problem gjort av de som är tillåtna att jobba med detta kan en kort tid leda till tnaken att det gick illa, men så snart tanken blir att det finns ett problem med behörighetssystemet kommer försvaret av detsamma fram.
Så länge det känslomässigt/opinonsmässigt är enormt jobbigt att tycka att behörighetssystemet bör ersättas, men busenkelt att komma till slutsatsen att behlrighetssystemet är lösningen, så länge är det absolut viktigaste, och svåraste, att få tillräckligt många att tro på att det behövs en lösning
--- Mats ---
Jag ser fortfarande inte vilka problemen är och utan att veta det kan man inte hitta en lösning.
Och att dom flesta "rötäggen" finns hos enmansföretagen är väl rätt naturligt då enmansföretagen i antal är mycket större än antal "större" företag.
Men det säger inte att att det är problem i enmasföretagen.
Och ska du få nån "uppbackning" så är det om du har konkreta förslag och inte genom "svepande" formuleringar.
Och att dom flesta "rötäggen" finns hos enmansföretagen är väl rätt naturligt då enmansföretagen i antal är mycket större än antal "större" företag.
Men det säger inte att att det är problem i enmasföretagen.
Och ska du få nån "uppbackning" så är det om du har konkreta förslag och inte genom "svepande" formuleringar.
När alla hantverkarna har donat klart i ett nybyggt hus eller en ombyggnation så tror jag det är generellt sett mycket mer sällsynt med klanterier och tokigheter i det elektriska än i de andra proffesionerna.
I alla fall om man skummar igenom alla trådar här på forumet, där folk tar upp sina problem med felgjorda badrum, dåligt monterade kök, läckande tak, allmänt taskig byggprocess osv osv så är det väldigt sällan det kommer en tråd om det urusla jobb elektrikern gjort.
Däremot kommer det rätt ofta trådar om den vansinniga fakturan från elektrikern.
Men min tro är; att rent överlag så är elinstallationerna av hygglig kvalitet, landet över.
Däremot tror jag inte att det beror på behörighetssystemet att det är såpass bra.
Eller rättare sagt, jag tror det bara delvis beror på systemet men systemet skulle troligen kunna förändras, och förändras hyggligt kraftigt, utan att elsäkerheten i sak blir sämre.
Min tro alltså ....
Jag tycker också att det finns en svår mismatch mellan ansvar och befogenhet.
Där fastighetsägaren är ansvarig men har inga befogenheter.
Och där elektrikern i princip inte har något ansvar (i verkligheten alltså, inte i teorin).
Behörighetskonstruktionen är kort sagt föråldrad, delvis utspelad och inte det bästa tänkbara systemet. Enligt min mening, då.
I alla fall om man skummar igenom alla trådar här på forumet, där folk tar upp sina problem med felgjorda badrum, dåligt monterade kök, läckande tak, allmänt taskig byggprocess osv osv så är det väldigt sällan det kommer en tråd om det urusla jobb elektrikern gjort.
Däremot kommer det rätt ofta trådar om den vansinniga fakturan från elektrikern.
Men min tro är; att rent överlag så är elinstallationerna av hygglig kvalitet, landet över.
Däremot tror jag inte att det beror på behörighetssystemet att det är såpass bra.
Eller rättare sagt, jag tror det bara delvis beror på systemet men systemet skulle troligen kunna förändras, och förändras hyggligt kraftigt, utan att elsäkerheten i sak blir sämre.
Min tro alltså ....
Jag tycker också att det finns en svår mismatch mellan ansvar och befogenhet.
Där fastighetsägaren är ansvarig men har inga befogenheter.
Och där elektrikern i princip inte har något ansvar (i verkligheten alltså, inte i teorin).
Behörighetskonstruktionen är kort sagt föråldrad, delvis utspelad och inte det bästa tänkbara systemet. Enligt min mening, då.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 193 inlägg
Jag är förvånad att det fortfarande finns något att skriva i denna tråd. 
Har ni inte gått igenom allt som har med behörighet att göra snart?
//Patrik
Har ni inte gått igenom allt som har med behörighet att göra snart?
//Patrik
Jag skrev det en gång för länge sen men prövar en gång till.
Är det någon som har ett konkret förslag på en förändring som inte sänker elsäkerheten öht? För det är vi nog överens om allihop här att elsäkerheten är det absolut viktigaste.
Är det någon som har ett konkret förslag på en förändring som inte sänker elsäkerheten öht? För det är vi nog överens om allihop här att elsäkerheten är det absolut viktigaste.
Jag har också skrivit detta förut, så jag provar igen.
Jag tycker att man inte ska fokusera så mycket på personen som utför det elektriska, dvs vilket personnummer det är på h*n.
Det är väl utförandet som fokus ska riktas mot.
Det är inte hempulare, slarviga elektriker eller ordentliga elektriker som är farliga, utan det är det som de ev lämnar efter sig som är farligt.
OK, hur ska vi komma dit då?
Jag tycker att försäkringsbolag och elsäkerhetsverket och polis osv borde bli lite mer aktiva.
Se hur det är med f-bolagens hårda bedömningar av vattenskador i badrum.
Numera gör de flesta hobbyrenoverare ett fantastiskt bra och noggrannt jobb.
Många håller dessutom ett litet öga på hantverkaren, om dom lejt bort jobbet.
Köper man ett hus, så är badrummets skick och hur det är renoverat ofta en viktig fråga som undersöks så noga som möjligt.
Hur noga brukar elsystemet bli besiktigat?
Jag tycker att man inte ska fokusera så mycket på personen som utför det elektriska, dvs vilket personnummer det är på h*n.
Det är väl utförandet som fokus ska riktas mot.
Det är inte hempulare, slarviga elektriker eller ordentliga elektriker som är farliga, utan det är det som de ev lämnar efter sig som är farligt.
OK, hur ska vi komma dit då?
Jag tycker att försäkringsbolag och elsäkerhetsverket och polis osv borde bli lite mer aktiva.
Se hur det är med f-bolagens hårda bedömningar av vattenskador i badrum.
Numera gör de flesta hobbyrenoverare ett fantastiskt bra och noggrannt jobb.
Många håller dessutom ett litet öga på hantverkaren, om dom lejt bort jobbet.
Köper man ett hus, så är badrummets skick och hur det är renoverat ofta en viktig fråga som undersöks så noga som möjligt.
Hur noga brukar elsystemet bli besiktigat?
Hur ofta är det fel på en elinstallation som utförts av en firma av eller under överseende av en behörig elektriker?
Min åsikt är samma som någon skrev här innan att det är väldigt sällan. Tyvär är det ju inte
100% men det är nog omöjligt att nå vilket system vi än har....
Jag vill hävda att vi har ett av världens bästa elnät med hög elsäkerhet för både person och egendom.
Så hur man än vänder å vrider på denna saken så anser jag att det systemet vi har idag
är ett bra system som fungerar bra i verkligheten.
Sen så är det ju ingen "big deal" för den elektrikern som själv vill ha behörigheten att läsa in
den. Kursen är ju trots allt bara på 400 timmar och kostnaden är ju inte heller så jättestor.
Min åsikt är samma som någon skrev här innan att det är väldigt sällan. Tyvär är det ju inte
100% men det är nog omöjligt att nå vilket system vi än har....
Jag vill hävda att vi har ett av världens bästa elnät med hög elsäkerhet för både person och egendom.
Så hur man än vänder å vrider på denna saken så anser jag att det systemet vi har idag
är ett bra system som fungerar bra i verkligheten.
Sen så är det ju ingen "big deal" för den elektrikern som själv vill ha behörigheten att läsa in
den. Kursen är ju trots allt bara på 400 timmar och kostnaden är ju inte heller så jättestor.