299 177 läst ·
2 770 svar
299k läst
2,8k svar
Törs du verkligen hempula med din el?
Medlem
· älvsborg
· 2 399 inlägg
nja, det behöver ju inte innebra mer besvär, det finns ju redan olika ledningsareor, 1.5 för 10A, 2.5 för 16a, 4 för 20a, 6 för 25a osv..elmont skrev:Jag har jobbat i ett land där man drog klenare ledningar till belysningsgrupperna. Det var inte direkt någon höjdare, dubbelt så många ledningar att hålla reda på, mera tråd och rör då man inte kan gå från en belysningsgrupp till uttag. Jag kan inte se att vi skulle vinna nått på att ha olikt grova ledningar däremot skulle det säkert ställa till än mera problem för tex. hempulare.
den enda skillnaden är att det kunde läggas till utterligare en area, 0.75mm2 för 6A.
inget konstigt med det, har man en belysningsgrupp där inga uttag ska kopplas kan man få en valmöjlighet att välja klenare kabel, och säkra 6A, om man sen skulle ångra sig och vilja ha ett uttag på den gruppen, ja då får man nöja sig med 6A eller byta kabel....
inget konstigare än om man har ett schuko säkrat med 10A men vill ha 16A, då får ju kabeln bytas då med...
En area med 6-7 färger dvs. dubbelt så mycket trådar att släpa på, svårigheter att som i normala fall ha "blandade" grupper dvs en matning till rummet i stället för två, alltid hålla koll på vilka rör som är belysning och vilka som är uttag mm. Inga stora problem men det ger ett visst merarbete och det kostar och en sak som 90% av mina kunder inte tycker om är att det kostar
Medlem
· älvsborg
· 2 399 inlägg
jag menar i första hand EKRK-installationer, infällt kvittar det ju vad det är för tjocklek på tåtarna.. det finns gott om plats i väggarna, men en ultratunn EKRK (ca 5mm) skulle ju inte vara fel...elmont skrev:En area med 6-7 färger dvs. dubbelt så mycket trådar att släpa på, svårigheter att som i normala fall ha "blandade" grupper dvs en matning till rummet i stället för två, alltid hålla koll på vilka rör som är belysning och vilka som är uttag mm. Inga stora problem men det ger ett visst merarbete och det kostar och en sak som 90% av mina kunder inte tycker om är att det kostar
å gissa hur många hempulare som skulle vara medveten om kabelbytet och göra det och hur många som skulle vara omedveten om det och hur många som bara skulle hänga på ett uttag "för det ska ju bara vara en golvlampa i det uttaget"electrocuted skrev:nja, det behöver ju inte innebra mer besvär, det finns ju redan olika ledningsareor, 1.5 för 10A, 2.5 för 16a, 4 för 20a, 6 för 25a osv..
den enda skillnaden är att det kunde läggas till utterligare en area, 0.75mm2 för 6A.
inget konstigt med det, har man en belysningsgrupp där inga uttag ska kopplas kan man få en valmöjlighet att välja klenare kabel, och säkra 6A, om man sen skulle ångra sig och vilja ha ett uttag på den gruppen, ja då får man nöja sig med 6A eller byta kabel....
inget konstigare än om man har ett schuko säkrat med 10A men vill ha 16A, då får ju kabeln bytas då med...
Jag tycker också nyttan med ytterligare en ledardimension, nedåt, verkar rätt tveksam.
OK, per år kommer vi spara en del koppar, kanske något hundra kg eller t.o.m nåt enstaka ton ifall alla bostadsinstallationer verkligen använder denna area, när det går.
På diameter av kablar gör det så lite så det kan inte rimligtvis ha någon reell betydelse, som elmont har räknat ut åt oss.
Då är det väl bättre att göra en kabel med något nytt fancy isoleringsmaterial som gör kabeln lika tunn.
Nackdelar finns det så många att jag inte orkar räkna upp dom.
OK, per år kommer vi spara en del koppar, kanske något hundra kg eller t.o.m nåt enstaka ton ifall alla bostadsinstallationer verkligen använder denna area, när det går.
På diameter av kablar gör det så lite så det kan inte rimligtvis ha någon reell betydelse, som elmont har räknat ut åt oss.
Då är det väl bättre att göra en kabel med något nytt fancy isoleringsmaterial som gör kabeln lika tunn.
Nackdelar finns det så många att jag inte orkar räkna upp dom.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 752 inlägg
Det har sagts mig att man i Norge gör just såhär; dvs drar 0.75mm2 till belysning (även då dolt) samt 2.5mm2 till allt annat (man vet ju aldrig när någon pluggar in en elradiator).
Så en nackdel skulle alltså vara att vi får som i Norge, och så kan vi ju inte ha det.
Så en nackdel skulle alltså vara att vi får som i Norge, och så kan vi ju inte ha det.
Man sätter ju en grön passdel i Diazed-hållaren, så jättelätt vet jag inte om det är.pellefant skrev:
Sedan får ju allt användas med förnuft. I kombinerande belysnings- och utttagsgrupper är det naturligtvis inte lämpligt, men många lägger belysning och uttag på olika grupper.
Det blir dock inte obetydliga mängder koppar som sparas in, ca 2 kg per 100 m 3x0.75, exvis.
Redigerat:
Medlem
· älvsborg
· 2 399 inlägg
hittade nånting intressant när jag läste Elsäk FS 2007:2 1:a kap. 4:e paragrafen stycke 4.
det lyder så här:
har inte för mig att jag sett detta tidigare, och elanläggning i t.ex. husvagnar har ju inte omfattats av behörighetskrav??
Edit:
sen hittade jag förvisso en om möjligt ännu mer intressant skrivelse i 3:e paragrafen, stycke 5:
det lyder så här:
är detta nåt som nyligen tillkommit??4. Utförande, ändring eller reparation av anläggning på fordon och dess påbyggnad när anläggningen kommer att anslutas till ett yttre nät med en nominell spänning överstigande 50 V och arbetet utförs av någon annan än tillverkaren eller leverantören av fordonet eller dess påbyggnad. Detta gäller inte för den elektriska anläggning som fordras för fordonets drift.
har inte för mig att jag sett detta tidigare, och elanläggning i t.ex. husvagnar har ju inte omfattats av behörighetskrav??
Edit:
sen hittade jag förvisso en om möjligt ännu mer intressant skrivelse i 3:e paragrafen, stycke 5:
detta lät ju bra luddigt och som skrivet för feltolkningar....
Redigerat:
Angående husvagnar, båtar mm är det inget nytt, men märk att där gäller delvis andra krav samt att den som utför arbetet naturligtvis måste följa dom bestämmelser som finns för just det som han tex. manskapsbodar, vagnar, osv. Det innebär bla. att man INTE får göra som man själv tycker (om det inte överensstämmer med vad som är föreskrivet)