Hej!

I vårt nya boende finns två tomtmarkeringar synliga, men två är borta. Tänkte att det vore bra att få hjälp av Lantmäteriet att markera ut de fyra hörnen på tomten.

Men vad kostar det? Finns det någon som gjort detta nyligen och kan berätta?

Lantmäteriet är ökänt dyra. Ett betydligt billigarare alternativ är att anlita en utsättare att markera gränspinnarna. Skillnaden är att lantmäteriets utsättning är juridiskt bindande, en utsättares markering är inte det.

Så om det handlar om att bara få veta var gränsen går skulle jag leta i backen efter tomtpinnarna, eller anlita en utsättare. Förutsatt att det finns en karta med koordinater så är det en enkel match för en utsättare.

Vill ni ha en fastslagen gräns för att ni t ex är osams med grannen, gå med Lantmäteriet. Enligt Lantmäteriet vekar kostnaden för det hamna någonstans kring 35 000 kr - 50 000 kr.
https://www.lantmateriet.se/sv/fast...ng-granser/Sarskild-gransutmarkning/#anchor-4

• Gilla
Dowser4711 och 4 till
  • Laddar…
Bart Bart skrev:
Lantmäteriet är ökänt dyra. Ett betydligt billigarare alternativ är att anlita en utsättare att markera gränspinnarna. Skillnaden är att lantmäteriets utsättning är juridiskt bindande, en utsättares markering är inte det.

Så om det handlar om att bara få veta var gränsen går skulle jag leta i backen efter tomtpinnarna, eller anlita en utsättare. Förutsatt att det finns en karta med koordinater så är det en enkel match för en utsättare.

Vill ni ha en fastslagen gräns för att ni t ex är osams med grannen, gå med Lantmäteriet. Enligt Lantmäteriet vekar kostnaden för det hamna någonstans kring 35 000 kr - 50 000 kr.
[länk]
Åh du milde!

Någon bekant berättade om ”det kom ut en kille med ryggsäck med antenner och grejer och markerade ut hörnen på tomten”. Det lät smidigt - men inget jag känner är värt 35 000 kronor! 🤯

En utsättare lät ju bra, får googla på vad det är för filurer. Tack!

C ConnyN skrev:
Åh du milde!

Någon bekant berättade om ”det kom ut en kille med ryggsäck med antenner och grejer och markerade ut hörnen på tomten”. Det lät smidigt - men inget jag känner är värt 35 000 kronor! 🤯

Det är samma filurer (med teknikutrustning och GPS-antenner). Skillnaden är bara att hos Lantmäteriet sitter det dessutom en dyr lantmätare på kontoret för att uppdatera fastighetsregistret med den nya förrättningen (gränsbestämningen eller den Särskilda gränsutmärkningen), och så kanske du får ett nytt gränsrör nedslaget, där utsättaren bara sätter en sprayad träkäpp.

• Gilla
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
Hör med din kommun (plan- bygg) och hör om de har metalldetektor för utlåning. Så gjorde jag och det var superenkelt att hitta den då. Du har säkert en aning om var de finns ungefär.

C ConnyN skrev:
Åh du milde!

Ofta har kommuner utsättare på sin hemsida som är godkända för lägeskontroll. De företagen brukar även kunna göra en enkel markering av gränspinnar.

Annars, om, du har 2 synliga och en karta så är det ju ett gyllene tillfälle att fräscha upp trigonometrin och räkna ut var de andra ska finnas. Sen är det bara ett måttband som behövs.

• Gilla
Dowser4711 och 5 till
  • Laddar…
P
C ConnyN skrev:
Hej!

I vårt nya boende finns två tomtmarkeringar synliga, men två är borta. Tänkte att det vore bra att få hjälp av Lantmäteriet att markera ut de fyra hörnen på tomten.

Men vad kostar det? Finns det någon som gjort detta nyligen och kan berätta?
Det va likadant för mig för några år sen, 2 synliga, 2 borta. Jag anlitade en markkonsult som kom ut och både hittade rören och gjorde en ritning med koordinater till mig. Kostade inte mer än 2600 kr år 2020.

RoTe
Finns dom men inte är hittade än är det ju bara att leta bättre, det gör man väl innan man ens skapar en tråd? ;) Har man dock letat på rätt ställe och grävt lite osv så...

Vet du att de inte finns?

Med två kända punkter skulle jag först syfta utifrån kartan. Riktningen brukar stämma. Sen kan man krypa där det borde bli med en kompass och se om den beter sig märkligt. Så hittade jag sist. Där kompassen var förvirrad där satt röret.

Kolla med kommunens tekniska kontor. Billigare än lantmäteriet.

• Gilla
jonas_da
  • Laddar…
MrJay
Gjorde det några år sedan via kommunen. Ca. 3000kr gick det på

Tack för alla svaren!

Jag har letat, frun har letat, föregående ägare har letat i över tio år, de som äger grannfastigheten har letat. Så nog har det letats.

Men spännande, känns som att det här kan få en rimlig lösning!

MrJay MrJay skrev:
Gjorde det några år sedan via kommunen. Ca. 3000kr gick det på
Samma här.

Gjorde det i samband med att vi skulle plantera häck.

Tre gränsmarkeringar kostade ca 4500 kronor.

Fick både träkäppar och en järndubb nerslagen i gatan, en av gränsrören hittade dom under en grusad uppfart.

Bra med kommunen eftersom det uppfattas av övriga grannar som ett ”myndighetsbeslut”.

Det blir dock inte helt exakt.

Mätningen blir inte mer eller mindre exakt beroende på om Lantmäteriet eller någon annan gör det. De har samma typ av instrument.

Skillnaden i pris är för att Lantmäteriet utför en annan sorts tjänst. De utreder var gränspunkten är, och bestämmer den. Det innebär att historiska rättigheter och sådant måste gås igenom.

• Gilla
  • Wow
JSten och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.