26 011 läst ·
83 svar
26k läst
83 svar
Tomtgräns - stämmer den?
Och lantmäteriet skriver så här om sin karttjänst:
Kartans fastighetsgränser är inte exakta
Tänk på att fastighetsgränserna i Min karta inte är juridiskt gällande. Det innebär att du inte bör utgå från kartans gränser om du vill bygga, avverka skog eller göra andra åtgärder på en fastighet.
Kartans fastighetsgränser är inte exakta
Tänk på att fastighetsgränserna i Min karta inte är juridiskt gällande. Det innebär att du inte bör utgå från kartans gränser om du vill bygga, avverka skog eller göra andra åtgärder på en fastighet.
Det är inte lätt att förstå frågan. Om kartan från 1941 visar aktuella tomrtgränseJ James1960 skrev:Hej
Skulle vi kunna få hjälp med en tomtgräns mätning eller förklaring (bifogat bilder)
Det gäller fastigheten våran i Mörlunda socken.
Om man jämför den nuvarande tomtgräns stämmer tror vi att den inte kommer överens med tomtgränsen på kartan. (år 1941 den som gäller enligt lantmäteriet)
Kan ni hjälpa oss och kolla om den stämmer?
Alltså det gäller tomtgräns framsidan mellan de 2 fastigheter.
ser något konstigt ut med våran grind också.
grannen tyckte inte om kulör han vill inte han den delen vit på "hans sidan" om det stämmer vet vi inte.
tips eller nån som riktigt vet?
Jag anser att du har helt fel. tomtkartan från 1941 visar väldigt tydligt att gränsen går längs den vita linjen och att grinden helt och hållet ligger inom den vänstra fastigheten.D Dilato skrev:Min vita linje är tänkt att gå hela vägen till husets farstus kant (den punkten finns ju på kartan).
Drar man en linje därifrån med hänsyn till perpektivfelet ett foto normalt har så ser det ut som att TS staket faktiskt står på grannens mark.
Sen har du rätt i att det verkar som att det vita staketet står snett in på marken och din blå linje skulle kunna visa var gränsen egentligen är?
Ett flyg/satellit-foto skulle troligen hjälpa.
Det borde vara busenkelt att kontrollera om jag har rätt genom att mäta in gränslinjerna längs gatan eftersom kartan ger så detaljerade mått. Grannens gräns är 12,6 meter. Borde vara enkelt att hitta gränsröret till höger om grannens tomt.
Ja, TS har verkligen inte varit särskilt tydlig, tyvärr. Det borde vara enkelt att få fram akten som beskriver tomtdelningen, som antagligen gjordes 1941 eller något tidigare. Där bör finnas värdefull information om mått. Jag har svårt att tro att gränsmarkeringarna till vänster om A och till höger om B skulle vara svåra att hitta. Sedan är det ju bara att mäta längder enligt kartans mått. Dessutom bör det finnas bygglovshandlingar för bygget av bostadshuset på A. Där bör absolut framgå avståndet till gränsen mot B. Om inte annat kan man köpa en situationsplan av kommen för någon hundring. Den bör nog vara korrekt.Anna_H skrev:
För mig är det uppenbart att A sträcker sig fram till vänstra sidan av stenpelaren. Alltså att hela det vita järnstaketet till hör A. Mät 12,6 meter åt höger från pelarens vänstra sida och se om man hamnar exakt på gränsen till nästa fastighet till höger om B. Mät på samma sätt 31,6 meter åt vänster från samma punkt och se om man hamnar i gränsen mot fastigheten till vänster om A.
Om båda mätningarna gör det sannolikt att stenpelaren står omedelbart intill tomtgränsen så borde båda kunna enas om var gränsen går.
Det måste vara trevligt att kunna vara så tvärsäkert, tyvärr tror jag du har fel.S Saxdaling skrev:
Och om du ska mäta befintliga gränser utifrån gränsen på andra sidan, får du ta hänsyn till att dessa andra fastigheter styckades av ca 20 eller 30 år efter ts fastighet bildades. Teoretiskt kan det varaså att gränsen då var något osäker och t ex gamla gränsrör saknades och att man därför gjorde en ny gränsbestämning, så gränserna med de övriga grannar behöver inte vara exakt samma som på ts fastighetskarta.
Sedan är fastighetskartan lite lurigt. Å enasidan verkar det inte finnas några vinkelrätta vinklar i fastigheten och huset står lite skev pp tomten och gången till entrén är också lite skev och behöver inte vara samma gång som idag.
Men tittar man på huset på fastighet B, är inte heller husets hörn 90 grader (som de borde vara i verkligheten.
Jag försökte lägga fastighetskartan ovanpå lantmäteriets onlinekarta och fick det inte ihop med varken gränserna eller byggnader. Så något är skumt med fastighetskartan
Vad är det som jag har helt fel i ?S Saxdaling skrev:
Du refererar ju till min vita linje och tycker att den visar tydligt att gränsen går längs den?
Vilken grind är det som du avser, jag har fortfarande inte sett någon grind på bilderna?
Du får god hjälp av lantmäteriets gratistjänst för fastighetskartor. Man kan mäta relativt noga, ner på ngn decimeter, i kartan. Grannens gräns mot gatan är ca 12,3 m. Din gräns mot gatan består av två delar, den ena ca 12,4 m och den andra 18,4 m. Måtten verkar stämma med kartan från 1941.J James1960 skrev:Hej
Skulle vi kunna få hjälp med en tomtgräns mätning eller förklaring (bifogat bilder)
Det gäller fastigheten våran i Mörlunda socken.
Om man jämför den nuvarande tomtgräns stämmer tror vi att den inte kommer överens med tomtgränsen på kartan. (år 1941 den som gäller enligt lantmäteriet)
Kan ni hjälpa oss och kolla om den stämmer?
Alltså det gäller tomtgräns framsidan mellan de 2 fastigheter.
ser något konstigt ut med våran grind också.
grannen tyckte inte om kulör han vill inte han den delen vit på "hans sidan" om det stämmer vet vi inte.
tips eller nån som riktigt vet?
Det som är mest intressant är att ditt hus ligger med ena hörnet på utbyggnaden bakåt bara ca 2,6 m frå grannen, medan den högra delen ligger ca 3,3 m från grannen. Den som byggt ut huset måste ha fått godkännande av grannen plus kommunens medgivande. Allt måste finnas i bygglovshandlingarna, som inte kan vara särskilt gamla..
Medlem
· Västra götaland
· 563 inlägg
Kartbilden är som nämnts tidigare i tråden ingen bra källa för gränskonflikter…S Saxdaling skrev:Du får god hjälp av lantmäteriets gratistjänst för fastighetskartor. Man kan mäta relativt noga, ner på ngn decimeter, i kartan. Grannens gräns mot gatan är ca 12,3 m. Din gräns mot gatan består av två delar, den ena ca 12,4 m och den andra 18,4 m. Måtten verkar stämma med kartan från 1941.
Det som är mest intressant är att ditt hus ligger med ena hörnet på utbyggnaden bakåt bara ca 2,6 m frå grannen, medan den högra delen ligger ca 3,3 m från grannen. Den som byggt ut huset måste ha fått godkännande av grannen plus kommunens medgivande. Allt måste finnas i bygglovshandlingarna, som inte kan vara särskilt gamla..
Eftersom lantmäteriets moderna karta visar mått som mycket väl stämmer överens med kartan från 1941 så är den gamla kartan ett mycket tillförlitligt underlag. Den visar nämligen på centimetern hur långa fastigheternas sidor är. De uppgifterna är obestridliga och kan användas i vilken tvist som helst. I synnerhet om järnrören har blivit osynliga efter vägarbeten eller annat.G Gallianoman skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 182 inlägg
Inte så att jag bryr mig egentligen, men har man mätt exakt i en karta och kommit fram till att gränsen går precis intill grindstolpen mot den diskuterade staketsektionen så har man utöver en imponerande mätnoggrannhet även lyckats mäta fel sträcka. För stolpen står ju inte på gränsen mot vägen, utan indraget. Så man har då mätt hypotenusan på en (iofs. väldigt flack) triangel istället för den katet man borde mätt.
Sannolikt blir inte mätfelet mer än några dm, men har man mätt exakt åt båda håll borde man kommit fram till att summan av delarna var större än den teoretiska helheten.
Att stolpen är indragen syns ganska väl på bild 2 i inlägg #13.
Sannolikt blir inte mätfelet mer än några dm, men har man mätt exakt åt båda håll borde man kommit fram till att summan av delarna var större än den teoretiska helheten.
Att stolpen är indragen syns ganska väl på bild 2 i inlägg #13.
Medlem
· Västra götaland
· 563 inlägg
Det kan vara så att gränserna på kartan stämmer i det här fallet - absolut. Om måtten stämmer med förättningsakten så kan man ha kartan som diskussionsunderlag - men den har ingen rättsverkan och vissa gränser i lantmäteriets karta kan ha fel på flera meter i extrema fall. (Hur modern kartan än ser ut kan gränserna fortfarande vara gamla digitaliserade gränser från storskaliga underlag….)S Saxdaling skrev:Eftersom lantmäteriets moderna karta visar mått som mycket väl stämmer överens med kartan från 1941 så är den gamla kartan ett mycket tillförlitligt underlag. Den visar nämligen på centimetern hur långa fastigheternas sidor är. De uppgifterna är obestridliga och kan användas i vilken tvist som helst. I synnerhet om järnrören har blivit osynliga efter vägarbeten eller annat.
Ta det här med en stor nypa salt, för nu är det höftning och gissningar från min sida: Om man går in på mina sidor på lantmäteriet får man ju fram koordinaterna för sin fastighet, borde inte de kunna vara en bra utgångspunkt för var tomtgränserna faktiskt går? Jag vet att det bästa är att försöka hitta de riktiga tomtmarkeringarna, men tex hos oss har man nån gång i tiden råkat gräva upp två av dem när man dikat och sedan ställt dem åt sidan. De är alltså helt otillförlitliga. För att få klarhet ”på riktigt” behöver man en utsättning av kommun/lantmäteri men med koordinaterna borde man väl komma närmare sanningen än att försöka tolka kartor från tex hitta? Eller tänker jag helt tokigt?
Medlem
· Västra götaland
· 563 inlägg
Moderna fastigheter - absolut!Jumos skrev:
Ta det här med en stor nypa salt, för nu är det höftning och gissningar från min sida: Om man går in på mina sidor på lantmäteriet får man ju fram koordinaterna för sin fastighet, borde inte de kunna vara en bra utgångspunkt för var tomtgränserna faktiskt går? Jag vet att det bästa är att försöka hitta de riktiga tomtmarkeringarna, men tex hos oss har man nån gång i tiden råkat gräva upp två av dem när man dikat och sedan ställt dem åt sidan. De är alltså helt otillförlitliga. För att få klarhet ”på riktigt” behöver man en utsättning av kommun/lantmäteri men med koordinaterna borde man väl komma närmare sanningen än att försöka tolka kartor från tex hitta? Eller tänker jag helt tokigt?
…sen måste du ha en GPS som klarar av noggrannheten också - telefonens gps klarar ca 10 meter….
Noggrannheten för gps i dag är ca +/- 2,5 meter vid fri sikt. Sen har i princip alla moderna telefoner mottagare som även tar in Glonass och Galileo, vilket ger lite bättre precision vid sämre förhållanden.
Men jag håller med om att det inte är användbart för att hitta gränserna. Men om man har koordinarerna kan man ta dit valfri mätfirma som kan mäta med dgps och referensstation. Dock måste man gå via lantmäteriet eller kommunen om man vill ha fysiska gränsmarkeringar utsatta.
Men jag håller med om att det inte är användbart för att hitta gränserna. Men om man har koordinarerna kan man ta dit valfri mätfirma som kan mäta med dgps och referensstation. Dock måste man gå via lantmäteriet eller kommunen om man vill ha fysiska gränsmarkeringar utsatta.