harry73 harry73 skrev:
TS borde vara A och grannen B, så uppfattar jag det i alla fall
Jag tror att TS är B. Och att den diagonala vita staketdelen isåfall eventuellt står helt och hållet på TS mark, lite svårt att se med perspektivet, men tomtgränsen går ju vinkelrätt från fasaden, längs med stengången ut till gatan, med samma avstånd från stengången hela vägen ut.

• Gilla
martin.sveg och 1 till
  • Laddar…
Jag fattade det tvärtom (alltså att TS är B).

Men nu när jag läser att grannen inte vill ha det vitt på sin sida blir jag benägen att tro att det är A som är TS.

Jag fattar inte vad det är för grind som har fel färg, jag ser ett staket?

• Gilla
martin.sveg och 2 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Jag fattade det tvärtom.
Jag fattar inte vad det är för grind som har fel färg, jag ser ett staket?
TS är helt inte så bra på svenska enligt vad jag uppfattar.

• Haha
Peter_Ker och 2 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
TS är helt inte så bra på svenska enligt vad jag uppfattar.
😳😂

• Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
J James1960 skrev:
grannen tyckte inte om kulör han vill inte han den delen vit på "hans sidan" om det stämmer vet vi inte.
tips eller nån som riktigt vet?
I och med att staketet väl ursprungligen hört till det gula huset och fortsätter på andra sidan grindhålet för det kan jag förstå om grannen blivit irriterad om ni bytt färg på det. I synnerhet om en meter av det staket ni målat faktiskt tillhör grannen (givet att denne är B).

Å andra sidan är staketet framför det röda huset lite annorlunda än framför det gula, så kanske är det bytt och har väldigt lite med det gula huset att göra.

Oavsett vilket är ju fastigheten styckad och den som sålt ena delen har inte längre rätt att bestämma över den.

Det här borde ni nog med andra ord lösa genom att blanda ihop fstigheterna och deras uttryck mindre. Kapa staketet med en vinkelslip och sätt en ny hörnstolpe där de tre staketen möts – det är nog långsiktigt bäst för alla.

• Gilla
Peter_Ker och 6 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
I och med att staketet väl ursprungligen hört till det gula huset och fortsätter på andra sidan grindhålet för det kan jag förstå om grannen blivit irriterad om ni bytt färg på det. I synnerhet om en meter av det staket ni målat faktiskt tillhör grannen (givet att denne är B).

Å andra sidan är staketet framför det röda huset lite annorlunda än framför det gula, så kanske är det bytt och har väldigt lite med det gula huset att göra.

Oavsett vilket är ju fastigheten styckad och den som sålt ena delen har inte längre rätt att bestämma över den.

Det här borde ni nog med andra ord lösa genom att blanda ihop fstigheterna och deras uttryck mindre. Kapa staketet med en vinkelslip och sätt en ny hörnstolpe där de tre staketen möts – det är nog långsiktigt bäst för alla.
Bra lösning OM staketet verkligen går i tomtgränsen. Flygfotona verkar ju antyda att tomtgränsen eventuellt går där denna staketsektion slutar, dvs att hela den biten tillhör gula huset. Men det vet vi inte riktigt säkert, då TS inte fyllt på med information.

Tja, jag tycker iofs. att man kan göra så oavsett var man väljer att sätta en sådan stolpe. Men jag tror som du, mäter man noga lär man nog komma fram till att staketet satts en bit in på det gula husets fastighet, men det kan ju vara ett medvetet val.

Anna_H Anna_H skrev:
Bra lösning OM staketet verkligen går i tomtgränsen. Flygfotona verkar ju antyda att tomtgränsen eventuellt går där denna staketsektion slutar, dvs att hela den biten tillhör gula huset. Men det vet vi inte riktigt säkert, då TS inte fyllt på med information.
Gränserna i lantmäteriets kartor är en illustration. Man kan se dom som en fingervisning men vill man verkligen veta var gränsen går är det i första hand fysiska gränsmarkeringar och i andra hand förrättningsakten som man hittar på ”mina sidor” på lantmäteriet.se som gäller.

Redigerat:
  • Gilla
SarB och 1 till
  • Laddar…
För allas nyfikenhet vore det trevligt om TS återkom och klargjorde vilken fastighet som är dennes och vilken som är grannens.
För sakfrågan är det nog fortsatt inlägg #3 som gäller till att börja med.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Kan det vara så att "gunnebostänsgslet" står så långt in på "B" att det är möjligt att helt underhålla från sin egna sida, så att TS nyttjat 60cm (längs med hela staketets längd) av grannens fastighet?

• Gilla
JSten och 1 till
  • Laddar…
Mest sannolikt är att staketet står i gränsen. Jag skulle då letat efter gränsstolpen i närheten av den punkt mitt blåa sträck börjar på. När det gäller staketet skulle jag nog accepterat att den vänstra fastigheten bestämmer färgen om man inte är överens. Sedan kan man byta färg på andra sidan grinden. Vill man absolut markera gränsen kan man byta färg mitt på, men gör det då snyggt.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
J James1960 skrev:
Hej

Skulle vi kunna få hjälp med en tomtgräns mätning eller förklaring (bifogat bilder)

Det gäller fastigheten våran i Mörlunda socken.

Om man jämför den nuvarande tomtgräns stämmer tror vi att den inte kommer överens med tomtgränsen på kartan. (år 1941 den som gäller enligt lantmäteriet)

Kan ni hjälpa oss och kolla om den stämmer?

Alltså det gäller tomtgräns framsidan mellan de 2 fastigheter.
ser något konstigt ut med våran grind också.
grannen tyckte inte om kulör han vill inte han den delen vit på "hans sidan" om det stämmer vet vi inte.
tips eller nån som riktigt vet?
Gå in på hitta.se och ange din adress. Det finns en vy på din fastighet som heter tomter. Du får då mer fakta hur tomtgränsen är dragen

S Skudden skrev:
Gå in på hitta.se och ange din adress. Det finns en vy på din fastighet som heter tomter. Du får då mer fakta hur tomtgränsen är dragen
Nej. hitta.se ger ingen som helst fakta om din tomtgräns, det är bara en grov uppskattning

• Gilla
SarB och 3 till
  • Laddar…
Hitta.se hämtar informationen från lantmäteriet, så gränserna hos hitta är precis lika bra eller dåliga som gränserna på de kartor du hittar hos LM.

Och så att det är sagt så är inte gränserna i lantmäteriets kartor exakta eller juridiskt bindande. Det är alltid gränsmarkeringar på marken som gäller i första hand och uppgifter i förrättningshandlingarna i andra hand.

• Gilla
Ockupanten och 6 till
  • Laddar…
F
Hitta.se skriver på sin sida.
https://hitta.zendesk.com/hc/sv/articles/212279269-Fel-i-tomtarean?mobile_site=false

Fel i tomtarean​

Uppdaterad för 5 år sedan

Är den beräknade tomtarean som presenteras fel?

Den beräknade tomtarean, som hitta.se presenterar, är baserad på den information om tomtgränser som Lantmäteriet levererar till oss. Den officiella och korrekta tomtarean för en fastighet har inte hitta.se tillgång till. Vi känner bara till vem/vilka som bor på en viss adress, inte vem som äger en tomt. Den tomtinformation som presenteras på privatpersoners kontaktsidor avser därför den tomt där adressen som en person är registrerad på finns.

Rättsverkan - är tomtgränserna giltiga juridiskt?

På landsbygden kan tomtgränserna på hitta.se skilja sig flera meter från verkligheten. Det gör att differensen, mellan den faktiska tomtarean och den beräknade kan vara stor I de större städerna/tätorterna är felmarginalen mindre, som bäst skiljer det endast 20 cm. Tomtgränserna som presenteras är inte juridiskt bindande. Vill man ha exakta gränser bör man kontakta Lantmäteriet och ansöka om en förrättning.

Exempel:

En tomt som är 200m x 300m är 60 000 kvm stor

Om felmarginalen/differensen är 2 m i det underlag hitta.se har, får samma tomt en beräknad tomtarea om 198m x 298m = 59 000 kvm.

Är det så att ni har en tomt/fastighet som är uppdelad på två eller flera skiften/tomter, kommer vi inte att kunna presentera den totala tomtarealen för dessa tyvärr. Vi har endast möjlighet att presentera den beräknade tomtarean per skifte/tomt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.