Kan det vara så att kommunen pratar mer generellt?

Claes Sörmland
Jag tror kommunens personal slarvade med terminologin och menar "allmän plats" när begreppet "allmän mark" använts. Titta i detaljplanen där är det inritad vilken mark som utgör den allmänna platsen och dess funktion, märkt t ex "GATA".

• Gilla
harry73
  • Laddar…
Det är så enkelt att när de säger Gata menar de Gatumark, vilket är asfalt plus två meter i det här fallet (det är också det normala). Hos oss är det asfalt plus 0,5 meter. Varenda jävel har satt häck på kommunens mark, och posten kräver att brevlådan sitter i asfaltkanten.

I de fall fastighetsgränsen går mitt i gatan lär det finnas ett servitut och därmed en servitutsgräns som används istället.

harry73
Eftersom du sa att din fastighetsgräns ligger i gatan, har den ingen betydelse för dig. Därför får du utgå från detaljplanen. Sedan skulle jag utgå från den mest fördelaktiga tolkningen rita in det i din bygglovsansökan och hoppas på det bästa.

harry73 harry73 skrev:
Eftersom du sa att din fastighetsgräns ligger i gatan, har den ingen betydelse för dig. Därför får du utgå från detaljplanen. Sedan skulle jag utgå från den mest fördelaktiga tolkningen rita in det i din bygglovsansökan och hoppas på det bästa.
Det var någon annan. TS har två meter mellan asfaltkant och tomtgräns, dvs 4 meter från garage till tomtgräns och 6 meter från garage till vägkant.

harry73
Det har du rätt i :oops:
Vad handlar det om för TS del. Han pratar om ett garage som idag ligger 4m från tomtgränsen.
Vill ts också bygga ett garage eller vill han att grannens garage ska rivas?

Jag har i alla fall inte lust att fördjupa mig mer i saken sålänge TS är otydligt.

harry73 harry73 skrev:
Det har du rätt i :oops:
Vad handlar det om för TS del. Han pratar om ett garage som idag ligger 4m från tomtgränsen.
Vill ts också bygga ett garage eller vill han att grannens garage ska rivas?

Jag har i alla fall inte lust att fördjupa mig mer i saken sålänge TS är otydligt.
Det känns ganska oviktigt att gå in på om det är mitt garage eller om jag vill att någon granne skall tvingas riva sitt. och skulle jag gå in på alla detaljer så blir det en roman att skriva.;)

Det jag undrar över någorlunda kortfattat är alltså

- Finns det en generell regel som säger var ifrån allmän mark / plats räknas eller är det olika från kommun till kommun eller rent av en tolkningsfråga från fall till fall.

- Ränkas allmän mark / plats från gata / trottoar eller är det allt utanför tomtgräns som vetter mot allmän väg

Det är alltså precis som Anna H skriver, två meter mellan asfaltkant och tomtgräns sedan fyra meter till garage från tomtgräns. Det kan alltså mycket väl vara så som Anna H nämner, att med gata menar kommunen gatumark. Men hur skall jag förstå det. Gata för mig är det som är asfalterat + ev trottoar.

Jag bad kommunen att förtydliga vad som menas med allmän mark och fick svaret, närmare än sex meter till gata vilket jag inte vart klokare av

Nåja, Jag får masa mig upp på kommunen och be dom peka med hela handen på detaljplanen och visa varifrån man mäter de där sex metrarna :D

Du fick ett luddigt svar, eftersom frågan kan vara mer komplicerad än i det här fallet. Du har kommunal gatumark utanför din tomtgräns, därmed börjar den allmänna marken där. Även om det du uppfattar som gata ligger ytterligare 2m ut. Men även de två metrarna är kommunal allmän mark, och dessutom troligen gatumark. Gatumark är i normalfallet en viss sträcka utanför den faktiska gatan/vägen.

Men man kan ju lika gärna tänka sig en situation där det går en smal strimma mark, ex. 2m bred mellan gatan och din tomt, mark som ägs av någon annan, och som inte ingår i gatumarken. Då börjar gatan 2m från din tomt.

harry73
Du blandar ihop väg och gata :)

En gata eller gatumark beskrivs per definition i detaljplanen. Vägområdet kan vara något luddigare

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
T Triksson skrev:
Kommunen har tyvärr en förmåga att vara otydlig genom att tala / svara i termer som allmän mark och sedan gata.

När jag ställde frågan till kommunen,( samma handläggare) Så fick jag först svaret.

Vakd placering av garaget är närmare allmän mark än sex meter, då skall byggnadshöjd beräknas från gata.

Jag frågade då, vad som avses med allmän mark och fick svaret, Vald placering av byggnad är närmare än sex meter till gata.

Kanske är jag trög, men för mig är gata och tomtgräns skilda saker. Så om man räknar från gata är det då samma sak som tomtgräns?

Nåja, jag har bett om ett möte med kommunen för att muntligen få ställa mina frågor. Kanske tom jag föstår vad som menas då ;)
Är svaret otydligt, eller vill du att det ska vara otydligt?
Du hänvisade till en formulering och frågade vad de menade med allmän mark, och fick tillbaks exakt samma formulering där allmän mark bytts ut mot gata. På vilket sätt besvarade inte det din fråga?
Att du sedan sitter och är medvetet otydlig i tråden säger mig att du bara vill få bekräftat för dig själv att kommunen har fel.

Claes Sörmland
Nu vet vi inte exakt vad det frågan gäller men det behövs vanligen inget tolkning av termerna utan den allmänna platsen ("allmän mark") som i det här fallet enligt kommunens uppgift är planlagd som gata finns definierad i form av ritning i detaljplanen. Detta gäller alldeles oavsett om det är gräs, grus, fina stenar eller vad du vill på markytan. Här ett exempel på en detaljplan från Arninge i Täby kommun:

Detaljplan över Arninge i Täby kommun som visar områden markerade som "TORG" och "LOKALGATA" med måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här ser vi två olika allmänna platser - en "LOKALGATA" och ett "TORG". Notera att den planlagda allmänna platsen för vägen är klart bredare än den hårdlagda körbanan troligen blir i slutändan.

Kommunens svar om byggnadshöjd på garaget är en hänvisning till Plan- och byggförordningen (den nu gällande eller den äldre beroende på hur gammal detaljplanen är). Den stipulerar det som kommunen anger:

1 kap 3 § "Om byggnaden ligger mindre än sex meter från allmän plats, ska dock beräkningen utgå från den allmänna platsens medelnivå invid tomten, om inte särskilda skäl föranleder annat."

I denna skrivning rådet det inget tvivel att det är avståndet till just planlagd allmän plats som åsyftas och inte markens beläggning eller liknande.

• Gilla
Tänka och 3 till
  • Laddar…
Om det, som det eventuellt antyds, handlar om att en grannes garage/bod/något står 4 meter från tomtgräns och 6 meter från asfaltkant och det handlar om en villagata skulle jag vilja påstå att det troligen är okej. Det kan även bero på hur gammal byggnaden ifråga är. Om den är 10 år eller mer gäller regeln "glöm det, det är preskriberat".

Om det är någon som vill bygga nytt, elelr du själv som vill bygga nytt men inte får pga hänvisning till dessa regler, trots att grannen har det, så kommer saken i ett annat lgäe.

Det vore därför lämpligt, om du kunde berätta lite om vad saken egentligen gäller, eftersom svaret är olika beroende på vad det är du vill göra. för även om det är jobbigt för dig att skriva 10 rader extra text så blir det enklare för oss att hnävisa till rätt regelverk om vi vet vad det hanldar om.

Grannen här tex ville sätta upp en friggebod, helst på tomtgränsen. Det visade sig att tomten var 2 meter smalare än de trodde, kommunen hänvisade till 4,5 meter från tomtgräns, vilket hade placerat friggeboden exakt mitt på gräsmattan, då tomten inte är mer än 15 meter bred. Till slut, efter att kommunen kommit och tittat, fick de sätta den på tomtgräns, vilket innebär 2 meter från kommunens staket mot lekplatsen. Att staketet satt 2 meter in på kommunal mark beror på att tomten slutar vid husväggen, och de måste ju kunna komma runt sitt hus.

Men måste man komma runt sitt hus på tomten?

D Daniel 109 skrev:
Men måste man komma runt sitt hus på tomten?
Svaret är nej. Jag har två grannar, som inte kan gå runt sina hus utan att beträda någon annans mark (och då bor jag inte i radhus).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.