293 läst ·
9 svar
293 läst
9 svar
Plantera vegetation på en fjälltomt i växtzon 7-8
Hej.
Har byggt ett hus i fjällen som nu är klart och vi planerar hur vi ska göra med marken som påverkats av bygget. Tomten ligger på 700-800möh (Zon7-8) så det växer mest fjällbjörkar och vi har inte några planer att ha gräsmatta utan vill att tomten ska vara "vild". Vi hade en ambition att påverka så lite som möjligt av tomten men vissa partier har fått avverkats för infart, parkering, dränering, avlopp med mera. Finns det fröer men kan köpa eller kommer det börja växa av sig med tiden? Någon som vet eller har en idé på vad vi kan göra/köpa?
Har byggt ett hus i fjällen som nu är klart och vi planerar hur vi ska göra med marken som påverkats av bygget. Tomten ligger på 700-800möh (Zon7-8) så det växer mest fjällbjörkar och vi har inte några planer att ha gräsmatta utan vill att tomten ska vara "vild". Vi hade en ambition att påverka så lite som möjligt av tomten men vissa partier har fått avverkats för infart, parkering, dränering, avlopp med mera. Finns det fröer men kan köpa eller kommer det börja växa av sig med tiden? Någon som vet eller har en idé på vad vi kan göra/köpa?
Vi har försökt få till ängsliknade yta och det har varit en kamp mot hästhov och sly, och det är på 600möh i Jämtland. Har gått över med lie varje år och nu efter 16 år så börjar det se OK ut, men inget blåbärsris har naturligt kommit tillbaka!
Med det jag vet nu skulle jag ha kollat upp något som kan rullas ut, sådan som https://skogsmatta.se/ säljer, men vet inte vilka pengar det handlar om!
Med det jag vet nu skulle jag ha kollat upp något som kan rullas ut, sådan som https://skogsmatta.se/ säljer, men vet inte vilka pengar det handlar om!
För vår del tror jag inte blåbärsris kan växa på den höjden vi har tomten. Vill mest att det inte ska vara kala ytor med jord/fyllnadsmassa utan någon from av gröna växter.R Rappala skrev:Vi har försökt få till ängsliknade yta och det har varit en kamp mot hästhov och sly, och det är på 600möh i Jämtland. Har gått över med lie varje år och nu efter 16 år så börjar det se OK ut, men inget blåbärsris har naturligt kommit tillbaka!
Med det jag vet nu skulle jag ha kollat upp något som kan rullas ut, sådan som [länk] säljer, men vet inte vilka pengar det handlar om!
Det kommer nog ljung och fjöllbjörk av sig själv, naturen återtar och reparerar med tiden, men i den miljön kan det ta lång tid så det är ju bra om man kan röra och påverka så lite som möjligt. Du kan ju prova att själv samla fröer i närheten och så så får du kanske snabbare etablering än om du väntar på naturen, dessutom får du ju växter som finns naturligt på platsen och tål klimatet.
Jag var lite inne på det alternativet också. Men som sagt det kan ju ta ett tag när man har huset strax under trädgränsen.F fribygg skrev:Det kommer nog ljung och fjöllbjörk av sig själv, naturen återtar och reparerar med tiden, men i den miljön kan det ta lång tid så det är ju bra om man kan röra och påverka så lite som möjligt. Du kan ju prova att själv samla fröer i närheten och så så får du kanske snabbare etablering än om du väntar på naturen, dessutom får du ju växter som finns naturligt på platsen och tål klimatet.
Naturen kommer tillbaka. Jag tror som Yonna att ni mest ska kratta till sår i marken och anlägga eller hålla er till tydliga gångstråk och störa den naturliga växtligheten så lite som möjligt.
Klicka här för att svara