72 942 läst ·
101 svar
73k läst
101 svar
Granne håller på med nåt på vår gemensamma tomtgräns.
Min granne som är en person det inte går att prata med och hennes man går bara två steg bakom henne, håller nu på med något på vår delade tomtgräns. Vi bor på landet och de handlar om gräsplätt mellan våra 2 lador, baksida på deras lada och min framsida. De ha markerat ut gränsen och nu dragit ett snöre från ena änden till andra. Jag får ont i magen bara av att behöva fråga vad de håller på med. Vad kan jag göra?
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 671 inlägg
Skaffa lite ryggrad och fråga? Så läskigt kan det inte vara att ställa en fråga.M ml novis skrev:Min granne som är en person det inte går att prata med och hennes man går bara två steg bakom henne, håller nu på med något på vår delade tomtgräns. Vi bor på landet och de handlar om gräsplätt mellan våra 2 lador, baksida på deras lada och min framsida. De ha markerat ut gränsen och nu dragit ett snöre från ena änden till andra. Jag får ont i magen bara av att behöva fråga vad de håller på med. Vad kan jag göra?
EDIT: insåg att det var lite väl kategoriskt och kort svar så ...... Att dom går och mäter upp något kan du inte göra ett dugg åt. För att veta vad du kan göra så måste du ju fråga vad mätandet syftar till. Således kvarstår det jag svarade först.
Redigerat:
Badminton?
De kanske ska sätta häck eller staket och vill vara säkra på att de håller sig på sin sida tomtgränsen - därav snöret?M ml novis skrev:Min granne som är en person det inte går att prata med och hennes man går bara två steg bakom henne, håller nu på med något på vår delade tomtgräns. Vi bor på landet och de handlar om gräsplätt mellan våra 2 lador, baksida på deras lada och min framsida. De ha markerat ut gränsen och nu dragit ett snöre från ena änden till andra. Jag får ont i magen bara av att behöva fråga vad de håller på med. Vad kan jag göra?
Om de bara dragit en lina mellan två redan utsatta gränsrör behöver du inte göra någonting.
Om du däremot tvivlar på att linan går på rätt ställe bör du prata med grannen, kanske även anlita Lantmäteriet för utsättning av gränsen (dyrbart)
Om du däremot tvivlar på att linan går på rätt ställe bör du prata med grannen, kanske även anlita Lantmäteriet för utsättning av gränsen (dyrbart)
Det är väl rätt uppenbart att dom genom att själva mäta upp gränsen tar sig tolkningsföreträde bestämma var gränsen går, i förhoppningen att grannen köper det för att det sitter ett gult ”myndighetssnöre”.P Perplexus skrev: