Min granne som är en person det inte går att prata med och hennes man går bara två steg bakom henne, håller nu på med något på vår delade tomtgräns. Vi bor på landet och de handlar om gräsplätt mellan våra 2 lador, baksida på deras lada och min framsida. De ha markerat ut gränsen och nu dragit ett snöre från ena änden till andra. Jag får ont i magen bara av att behöva fråga vad de håller på med. Vad kan jag göra?

• 20260619_132833.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
  • Gilla
Ronny Johansson6 och 1 till
  • Laddar…
M ml novis skrev:
Min granne som är en person det inte går att prata med och hennes man går bara två steg bakom henne, håller nu på med något på vår delade tomtgräns. Vi bor på landet och de handlar om gräsplätt mellan våra 2 lador, baksida på deras lada och min framsida. De ha markerat ut gränsen och nu dragit ett snöre från ena änden till andra. Jag får ont i magen bara av att behöva fråga vad de håller på med. Vad kan jag göra?
Skaffa lite ryggrad och fråga? Så läskigt kan det inte vara att ställa en fråga.

EDIT: insåg att det var lite väl kategoriskt och kort svar så ...... Att dom går och mäter upp något kan du inte göra ett dugg åt. För att veta vad du kan göra så måste du ju fråga vad mätandet syftar till. Således kvarstår det jag svarade först.

Redigerat:
  • Gilla
Ronny Johansson6 och 24 till
  • Laddar…
De kanske ska starta en äppelodling. Fråga. Kan ju vara stordriftsfördelar med att ni beställer träden gemensamt. För jag förstår om vi vill göra något annat med en trist gräsöken

• Gilla
Ronny Johansson6 och 4 till
  • Laddar…
Badminton?

• Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
Verkar som de försöker vara goda grannar och mäter upp tomtgränsen för att vara säkra på att hålla sig på sin sida?

• Gilla
  • Haha
Kustvägen och 19 till
  • Laddar…
Du får väl fråga. Vi har inte en aning om vad de tänker göra och således kan vi inte komma med någon vettig input

• Gilla
Bengt Numelin och 7 till
  • Laddar…
Davidbagare
Dra upp en likadan lina längs med deras, sä kanske de frågar ”Ska du också….”

• Gilla
  • Haha
Bengt Numelin och 25 till
  • Laddar…
Davidbagare Davidbagare skrev:
”Dra en lina?” ……

😬🫣

• Haha
  • Gilla
Beemaster och 29 till
  • Laddar…
Davidbagare Davidbagare skrev:
Eller på grannens sida och när denne frågar varför, säger du lungt: -"enligt mina kalkyler är .....
Så får du nog snabbt ett svar om vad grannen har i görningen😁.

• Gilla
  • Haha
Bengt Numelin och 8 till
  • Laddar…
M ml novis skrev:
De kanske ska sätta häck eller staket och vill vara säkra på att de håller sig på sin sida tomtgränsen - därav snöret?

• Gilla
  • Älska
Krychet och 6 till
  • Laddar…
F Festlund skrev:
”Dra en lina?” ……

😬🫣
Tätt med aptonymer nu. Sist var det Tokslut som skrev om att något var slut.

• Haha
  • Gilla
cdoodle och 6 till
  • Laddar…
Farstatjej90
Flytta den typ tio cm så det inte märks och hoppas att det var viktigt att den stod rätt.

• Haha
  • Gilla
  • Arg
Bengt Numelin och 22 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Flytta den typ tio cm så det inte märks och hoppas att det var viktigt att den stod rätt.
Jag hoppas f*n tar skälvängare och folk som uppmuntrar till att flytta gränsrör, gränssten eller motsvarande.

• Gilla
  • Haha
Bengt Numelin och 13 till
  • Laddar…
Om de bara dragit en lina mellan två redan utsatta gränsrör behöver du inte göra någonting.

Om du däremot tvivlar på att linan går på rätt ställe bör du prata med grannen, kanske även anlita Lantmäteriet för utsättning av gränsen (dyrbart)

• Gilla
nissenhj och 4 till
  • Laddar…
F
P Perplexus skrev:
De kanske ska starta en äppelodling. Fråga. Kan ju vara stordriftsfördelar med att ni beställer träden gemensamt. För jag förstår om vi vill göra något annat med en trist gräsöken
Det är väl rätt uppenbart att dom genom att själva mäta upp gränsen tar sig tolkningsföreträde bestämma var gränsen går, i förhoppningen att grannen köper det för att det sitter ett gult ”myndighetssnöre”.

• Gilla
Krychet och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.