AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Sambon har bara 6 veckor sem per år så brukar köra iaf två veckor i alperna med gubbarna

Edit: hon hade nog fan så lågt som 5 veckor när barnen var i dagisålder. Galet
Semester är för pöbeln.

• Gilla
Rabbithole och 3 till
  • Laddar…
S Staffan-N skrev:
Semester är för pöbeln.
Precis, arbete, ledighet är något man gör när man behagar.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
S Staffan-N skrev:
Starta AB vettja
Absolut, har jag. Och 144% av min slutlön i pensioner när jag kollade senast, så nått rätt har man väl gjort

• Gilla
Staffan-N
  • Laddar…
S Staffan-N skrev:
Semester är för pöbeln.
Jo själv är jag ledig när det behagar.

• Älska
Rabbithole
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Vad har du för avtal?
[bild]
Det vet jag faktiskt inte. När jag pensionerade mig vid 60 år ålder fick jag en pension jag måste ta ut direkt. Samtidigt började telefonen ringa om tillfälliga jobberbjudanden. Allt från en timme till åtta dagar. På åttadagarsjobbet fick jag in 100.000.kr. precis som Malmgren är jag lyckligt lottad, jag med en djäkla tur, helt enkelt. I mitt fall är det för att jag kan rycka ut på momangen när det saknas folk. Vid ett tillfälle gjorde jag ett jobb med ett arbetslag och väldigt mycket maskiner körda från Holland. De tillsammans kostade en halv million per dygn. Då hade jag inga problem att säga: Jag kommer direkt. Först därefter diskuterades ersättningen.

Så om de betalar in pensionspengar, vet jag inte och det är inget jag vill riskera att det skall bli en "fnurra på tråden" av. För ersättningen är så bra, ändå.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Jo själv är jag ledig när det behagar.
Det förklarar din dåliga lönsamhet.

• Haha
kashieda
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Precis, arbete, ledighet är något man gör när man behagar.
Och alltjämt behagar man att jobba, så semesterdagarna ackumulerar tills ekonomiansvarige börjar skruva på sig över storleken på semesterskulden. Då kan man vara bussig och ta lite ledigt.

• Haha
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Måste säga att jag uppskattar alla trådar som hamnar här. Kan man sätta en bevakning på ordet "pöbel"?

• Haha
kashieda och 1 till
  • Laddar…
S Staffan-N skrev:
Och alltjämt behagar man att jobba, så semesterdagarna ackumulerar tills ekonomiansvarige börjar skruva på sig över storleken på semesterskulden. Då kan man vara bussig och ta lite ledigt.
När jag blev 55 för 15 år sedan började jag med 4 dagars arbetstid (lediga måndagar) och 6 veckors sommarsemester ( plus ledigt när jag ville i övrigt).

Eftersom 3:12 "tvingade" hyffsat hög lön för att kunna nyttja lönesummor för utdelning var det ett gott liv ( även om jag inte var rik på riktigt hade jag mer än jag behövde).

Nu ligger "förmögenheten" ( dom få miljonerna som är kvar) i ett 5:25 bolag och väntar på det sista året...😉

• Gilla
  • Älska
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
När jag blev 55 för 15 år sedan började jag med 4 dagars arbetstid (lediga måndagar) och 6 veckors sommarsemester ( plus ledigt när jag ville i övrigt).

Eftersom 3:12 "tvingade" hyffsat hög lön för att kunna nyttja lönesummor för utdelning var det ett gott liv ( även om jag inte var rik på riktigt hade jag mer än jag behövde).

Nu ligger "förmögenheten" ( dom få miljonerna som är kvar) i ett 5:25 bolag och väntar på det sista året...😉
Jag har en anställd med över miljonen i lön så jag ta vid brytpunkten och ändå ta ut hög utdelning 🤩

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jag har en anställd med över miljonen i lön så jag ta vid brytpunkten och ändå ta ut hög utdelning 🤩
Jag (vi ägare) hade då runt 30 anställda, då blir det lätt sparat utdelningsutrymme..som kan användas när man säljer sina aktier eller råkar ha extra hög vinst något år.

K Krille4 skrev:
Där kom nästa pärla: äger man 100 % av sin firma har man tydligen ”jour dygnet runt”. Då antar jag att barn till egenföretagare har rätt till förskola 24/7 – även när föräldern sover, bygger hus eller ser Netflix. Praktiskt system.

Och ”det är oftast inte olagligt att vara medvetet osanningsenlig” är nästan diskussionens bästa formulering. Nej, allt osant är förstås inte olagligt – men när det dyker upp som argument i en diskussion om moral och skattefinansierade förmåner blir det onekligen lite komiskt.

Efter att själv ha hittat på 24/7-jouren blir föreläsningen om sanning och moral dessutom en rätt fin avslutning.🙂😉

/Krille
Så länge du vill stå för att du är medvetet osanningsenlig och kategoriskt trycker ner dem du inte gillar för att skydda ditt ego så kan du uttrycka dig så om du vill. Det är ditt val.

Redigerat:
K
H hellem skrev:
Så länge du vill stå för att du är medvetet osanningsenlig och kategoriskt trycker ner dem du inte gillar för att skydda ditt ego så kan du uttrycka dig så om du vill. Det är ditt val.
Du får gärna konkret säga vad jag skrivit som är ”medvetet osanningsenligt”, i stället för att spekulera om mitt ego.

Kärnan är enkel: tiden du faktiskt arbetar i firman är förvärvsarbete. Privat hus eller altanbygge eller Netflix blir inte förvärvsarbete bara för att du som egen chef bestämmer att det är arbetstid. Inte heller tanken att man har ”100 % automatisk jour” bara för att man har en egen firma förändrar det.

Lite målning eller några timmar eller dagar hit och dit upprör mig knappast. Men att försöka hitta kryphål efter kryphål för åtta månaders privat husbygge ligger långt över min moraliska gräns, särskilt när resurser saknas inom skola och äldreomsorg.

Sedan kan jag absolut erkänna att jag nog blivit onödigt engagerad och spetsig i den här diskussionen. Där får jag ta min del.🙂

/Krille

• Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.