134 731 läst ·
1 244 svar
135k läst
1,2k svar
Tjänstledighet vid husbygge utan att tappa förskoleplats
Byråkratiskt räknas arbete i egen firma som förvärvsarbete. Det är inget hittepå, det är helt enkelt så det är. Att bygga sitt eget hus blir inte automatiskt förvärvsarbete nej. Äger man sin egna firma till 100% så har man jour dygnet runt. Att påstå något annat är medvetet osanningsenligt. Det är oftast inte olagligt att vara medvetet osanningsenlig, men där dyker den lilla detaljen som kallas moral upp igen.K Krille4 skrev:Att ha en egen firma är inte automatiskt detsamma som att förvärvsarbeta, och att bygga sitt eget privata hus blir inte förvärvsarbete bara för att man har en firma. Firman ger alltså inte heller någon automatisk rätt till förskola motsvarande valfritt antal ”arbetstimmar”. Det är det faktiska förvärvsarbetet och behovet av förskola som är relevant.
Att systemet tyvärr enkelt går att utnyttja genom kreativt redovisade arbetstider är en annan sak. Men där dyker den där lite besvärliga detaljen som kallas moral upp – särskilt när någon annan står för större delen av kostnaden.
/Krille
Att systemet är lagom tydligt formulerat och fungerar bra är ju fantastiskt. Att det går att vrida och vända och hitta på antaganden för att passa ens egna åsikter, skydda sitt ego, lugna ens egna upprörda känslor eller trycka ner andra som man inte gillar är ju en annan sak. Där dyker återigen den där lilla saken som kallas moral upp.
Man behöver inte ha moral om man inte vill, men man bör åtminstone stå för det.
Jag står för att jag har hög moral. Högre än de flesta jag stöter på i livet.
Redigerat:
Renoverare
· Stockholm
· 21 044 inlägg
Vad kom ni fram till?
Om en influencer spelar in filmer om produkter som sen på nåt sätt drar in pengar, är det arbete? Om en fotbolsspelare lajar runt med en boll för storpublik, är det arbete? Om en författare filar på en bok i 3 år utan lön och sen säljer för 20 mille, när gjordes arbetet och när uppstod inkomsten? Är det uppbärandet av lön, eller när själva arbetet görs som är viktigt? Om arbetet sker kvällar, nätter och helger - är det då så att man inte kan få barnomsorg?
Hur är det med tex piloter och oljeriggsarbetare, som kan vara ute och jobba i 2v och sen är hemma i 2v? Har de bara rätt till omsorg när de jobbar?
Om den ena föräldern jobbar dag och den andra natt, har man då rätt till omsorg? Om den ena jobbar fulltid och den andra är sjukskriven?
Om föräldrarna är skilda, och den ena bara lökar runt, spelar golf och går på krogen. Och den andra jobbar heltid. Får inte den heltidsjobbande rätt till barnomsorg, för barnet kunnat vara med den andra föräldern?
Om man har nåt glidarjobb som består av att gå på konferenser, segla, golfa och löka med kunder, är det då ok att ha dem på omsorg?
Om man har sjuka föräldrar som man tar ledigt för att ta hand om och vara med, får man ha barnet på omsorg då?
Jag tror de flesta har en etik och moral som säger att man inte har barnen på förskola när man golfar eller går på krogen. Många andra fall kan jag tycka är sådana att OM man jobbar i princip heltid, så får man ha barnen på samma omsorg som alla andra, även om tiderna inte matchar när man jobbar - om man kan hantera resten av barnomsorgen på egen hand...
Om en influencer spelar in filmer om produkter som sen på nåt sätt drar in pengar, är det arbete? Om en fotbolsspelare lajar runt med en boll för storpublik, är det arbete? Om en författare filar på en bok i 3 år utan lön och sen säljer för 20 mille, när gjordes arbetet och när uppstod inkomsten? Är det uppbärandet av lön, eller när själva arbetet görs som är viktigt? Om arbetet sker kvällar, nätter och helger - är det då så att man inte kan få barnomsorg?
Hur är det med tex piloter och oljeriggsarbetare, som kan vara ute och jobba i 2v och sen är hemma i 2v? Har de bara rätt till omsorg när de jobbar?
Om den ena föräldern jobbar dag och den andra natt, har man då rätt till omsorg? Om den ena jobbar fulltid och den andra är sjukskriven?
Om föräldrarna är skilda, och den ena bara lökar runt, spelar golf och går på krogen. Och den andra jobbar heltid. Får inte den heltidsjobbande rätt till barnomsorg, för barnet kunnat vara med den andra föräldern?
Om man har nåt glidarjobb som består av att gå på konferenser, segla, golfa och löka med kunder, är det då ok att ha dem på omsorg?
Om man har sjuka föräldrar som man tar ledigt för att ta hand om och vara med, får man ha barnet på omsorg då?
Jag tror de flesta har en etik och moral som säger att man inte har barnen på förskola när man golfar eller går på krogen. Många andra fall kan jag tycka är sådana att OM man jobbar i princip heltid, så får man ha barnen på samma omsorg som alla andra, även om tiderna inte matchar när man jobbar - om man kan hantera resten av barnomsorgen på egen hand...
Man kan ju gissa sig till att kontroll och uppföljning är så sällsynt och slappt just pga att det finns så många edge cases att det skulle vara svårt att definiera ett strikt regelverk. Man låter helt enkelt individen avgöra behovet.J JohanLun skrev:Vad kom ni fram till?
Renoverare
· Stockholm
· 21 044 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 21 044 inlägg
Så du tycker på allvar min sambo ska ta ledigt och ta hand om barnen. Du är inte bara rysstroll utan tappad också 😆Intet skrev:
Det är ju barnens mammas barnvecka så klart. Man separerar ju när man ska på grabbresa, det är sen gammalt.Intet skrev: