1 591 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Vad jag ångrar vid husbygget
Har skaffat mig appen Merlin Bird pga jag inte hör utan bara ser ladusvalans bobygge i carporten (inne på årets andra kull). Uppe i skyn många svalor & svalliknande pippin. Merlin talar om att det är många tornseglare.
När man bygger "sten"hus kan man lätt foga in ett par/tre fasadspecade tornseglarbon i väggen och därefter putsa fasaden. Synligt blir då bara det smala öppningshålet.
Nu får jag istället fästa holklådorna utanpå. Har beställt 3 holkar som skall målas med slamfärg och sättas högt upp på östra gaveln.
Tornseglaren är numera rödlistad i Sverige.
Holkar kan lika gärna sättas på träfasader. De lär inte smutsa ner fasaden (till skillad från andra fåglar).
Ni i nybyggartider: tänk på detta!
När man bygger "sten"hus kan man lätt foga in ett par/tre fasadspecade tornseglarbon i väggen och därefter putsa fasaden. Synligt blir då bara det smala öppningshålet.
Nu får jag istället fästa holklådorna utanpå. Har beställt 3 holkar som skall målas med slamfärg och sättas högt upp på östra gaveln.
Tornseglaren är numera rödlistad i Sverige.
Holkar kan lika gärna sättas på träfasader. De lär inte smutsa ner fasaden (till skillad från andra fåglar).
Ni i nybyggartider: tänk på detta!
Nu har jag målat holkarna med grå Ottossons linoljefärg då slamfärgen var beställningsvara. Blir dock tveksam - är denna färg giftig? Ottosson har semesterstängt och holkarna ska monteras i helgen.
Holkarna kommer bosättas först efter ett par år då tornseglare lär vara picky mot prefabricerade bostäder.
Holkarna kommer bosättas först efter ett par år då tornseglare lär vara picky mot prefabricerade bostäder.
Redigerat:
Klicka här för att svara