Har skaffat mig appen Merlin Bird pga jag inte hör utan bara ser ladusvalans bobygge i carporten (inne på årets andra kull). Uppe i skyn många svalor & svalliknande pippin. Merlin talar om att det är många tornseglare.

När man bygger "sten"hus kan man lätt foga in ett par/tre fasadspecade tornseglarbon i väggen och därefter putsa fasaden. Synligt blir då bara det smala öppningshålet.

Nu får jag istället fästa holklådorna utanpå. Har beställt 3 holkar som skall målas med slamfärg och sättas högt upp på östra gaveln.

Tornseglaren är numera rödlistad i Sverige.

Holkar kan lika gärna sättas på träfasader. De lär inte smutsa ner fasaden (till skillad från andra fåglar).

Ni i nybyggartider: tänk på detta!

Vad är det du ångrar @yonna ?

Att jag inte fogade in holkarna i muren! Då skulle bara de tunna ingångshålen synas. Nu kommer de hänga utanpå.

Storsockret
Förmodat att det då inte planerades in tornseglarbon i väggen :)

edit* för långsam.

• Gilla
yonna
  • Laddar…
Nu har jag målat holkarna med grå Ottossons linoljefärg då slamfärgen var beställningsvara. Blir dock tveksam - är denna färg giftig? Ottosson har semesterstängt och holkarna ska monteras i helgen.

Holkarna kommer bosättas först efter ett par år då tornseglare lär vara picky mot prefabricerade bostäder.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.