135 966 läst ·
1 272 svar
136k läst
1,3k svar
Tjänstledighet vid husbygge utan att tappa förskoleplats
Ibland ser jag åsikten att förskola bara är förvaring och att barnen utvecklas bäst av att vara med sina föräldrar så mycket som möjligt.Rabbithole skrev:
Det är så många edge cases och barnen mår troligtvis bäst av att ha en stabil tillvaro. På förskolan får de tillgång till organiserad tillvaro, social utveckling och undervisning, språkinlärning etc. I en ålder som är kritisk för att hänga med senare i skolan.
Alla har det inte bra hemma heller. Så jag kan tycka det vettigaste är att helt frånskilja rätten till förskoletid från föräldrarnas sysselsättning. Varje individuellt barn bör ha rätt till förskola och fritids så de kan förja med alla andra på samma resa oavsett vad föräldrarna sysslar med. Hemmarenoverare, alkisar, arbetsnarkomaner etc.
Jag håller verkligen inte med om detta, givet hur samhället fungerar idag, och misstänker att det är någon slags fundamentalistisk trad-wife-rörelse som ligger bakom.
Barn behöver socialt umgänge med andra barn för att utvecklas, samt lära sig av andra vuxna än bara de egna föräldrarna. I ett alternativt samhälle så kanske det är bäst att det just är byns föräldrar som tar hand om barngrupperna, men så ser det ju inte ut idag. De andra barnen finns på förskolan, och de som lämnas utanför halkar efter. För vem ska man umgås med när alla de andra föräldrarna arbetar?
Näe, förskola bör vara en rättighet oavsett vad föräldrarna gör, för barnens skull. Sen får vi bemanna och betala skatt så att det går ihop. Sannolikt skulle det inte göra någon skillnad alls för skattebetalarna.
Där kom nästa pärla: äger man 100 % av sin firma har man tydligen ”jour dygnet runt”. Då antar jag att barn till egenföretagare har rätt till förskola 24/7 – även när föräldern sover, bygger hus eller ser Netflix. Praktiskt system.H hellem skrev:Byråkratiskt räknas arbete i egen firma som förvärvsarbete. Det är inget hittepå, det är helt enkelt så det är. Att bygga sitt eget hus blir inte automatiskt förvärvsarbete nej. Äger man sin egna firma till 100% så har man jour dygnet runt. Att påstå något annat är medvetet osanningsenligt. Det är oftast inte olagligt att vara medvetet osanningsenlig, men där dyker den lilla detaljen som kallas moral upp igen.
Att systemet är lagom tydligt formulerat och fungerar bra är ju fantastiskt. Att det går att vrida och vända och hitta på antaganden för att passa ens egna åsikter, skydda sitt ego, lugna ens egna upprörda känslor eller trycka ner andra som man inte gillar är ju en annan sak. Där dyker återigen den där lilla saken som kallas moral upp.
Man behöver inte ha moral om man inte vill, men man bör åtminstone stå för det.
Jag står för att jag har hög moral. Högre än de flesta jag stöter på i livet.
Och ”det är oftast inte olagligt att vara medvetet osanningsenlig” är nästan diskussionens bästa formulering. Nej, allt osant är förstås inte olagligt – men när det dyker upp som argument i en diskussion om moral och skattefinansierade förmåner blir det onekligen lite komiskt.
Efter att själv ha hittat på 24/7-jouren blir föreläsningen om sanning och moral dessutom en rätt fin avslutning.🙂😉
/Krille
Redigerat:
Absolut, du har 100 % ansvar för företaget. Men 100 % ansvar är inte samma sak som att förvärvsarbeta 100 % av tiden. Annars har vi just uppfunnit 168-timmarsveckan för egenföretagare – och ett ganska spännande förskoleschema.H hellem skrev:
/Krille
Renoverare
· Stockholm
· 21 058 inlägg
Ni i tråden som tycker det är så förskräckligt man har barnen på dagis när man är i alperna eller dylikt. Vad tycker ni om att det är tak på exakt alla välvärdsfunktioner som sjukpenning, föräldrapenning och pension men inget tak på den progressiva skatten.
Det är självklart åt h-vete, lika att lön över brytpunkten inte är pensionsgrundande (inte många sossar som vet om)AndersMalmgren skrev:
Men varför skaffa barn om man inte vill umgås med dom, lära för livet gör dom ju bäst när dom är med dig
Renoverare
· Stockholm
· 21 058 inlägg
Man måste få egentid, varför tror du Sverige är överrepresenterade gällande skilsmässor.K krambriw skrev:
Att barnen är på dagis är nog mycket bättre för dem än att vara hemma med en sur mamma som tvingats vara hemma bara för att jag är ledig 🤣
Skulle tro att sambon nog skulle känna sig lättad, så slipper hon ...kashieda skrev:
Det är för att pengarna skall räcka till. Det kallas för ekonomi. Därför betalar jag som höginkomsttagare 850.000 kr I skatt medans du som har det lite knapert betalar mindre. Jag kan inte påstå att jag gillar det. Men jag förstår det. Dura lex, sed lex.AndersMalmgren skrev:
Som bankslav bör du lära dig de ekonomiska grunderna. Så, här kommer sjugo sekunder komprimerad baskunskap i ekonomi. Så bara för dig. En gång till, skall tanten förklara.
Å du tror det blir bäst för barnen?
Vi har väl rekord på ungar med diagnoser? 9 av tio duger inte till för att glra lumpen längre
Kanske beror lite på just detta, stackars barn som lever kappsäck o som studsar emellan varannan vecka
Nej, föräldrar ta ert ansvar, känn glädje i att vara med era barn så mkt som möjligt eller ge fan i å skaffa några alls
Vi har väl rekord på ungar med diagnoser? 9 av tio duger inte till för att glra lumpen längre
Kanske beror lite på just detta, stackars barn som lever kappsäck o som studsar emellan varannan vecka
Nej, föräldrar ta ert ansvar, känn glädje i att vara med era barn så mkt som möjligt eller ge fan i å skaffa några alls
Synd då att du inte klarade av att vara förälder för barnen när du var ledig. Är det kanske därför hon var sur?AndersMalmgren skrev:
Det visste inte jag heller förrän jag nyligen helt oväntat började få en högst anständig lön och märkte att merparten av densamma inte fyllde på pensionen. Taket nu är på 670.000 någonting. Det är det nog som sagt inte många som vet.K krambriw skrev:
Det har jag undrat många gånger. Malmgren är tyvärr inte ensam om att det.K krambriw skrev:
Dessutom har han helt i onödan, återigen bett pöbeln om ekonomiskt bistånd. Denna gång, för sin "lilla åkomma".
Renoverare
· Stockholm
· 21 058 inlägg
Sambon har bara 6 veckor sem per år så brukar köra iaf två veckor i alperna med gubbarnakashieda skrev:
Edit: hon hade nog fan så lågt som 5 veckor när barnen var i dagisålder. Galet
Redigerat:
Starta AB vettja, skatten på tjänstepensionen blir ju skyhög om man samlar på sig för stort kapital.K krambriw skrev:
När man når nivåer där dessa frågor blir aktuella så bör taket på sjukförsäkringen och allmänna pensionen vara ett icke-problem. Visst, man kan tycka att det är orättvist att skatten är progressiv, men driven ur hus och hem blir man inte som pensionär eller sjukskriven, om man tar ansvar och planerar sig ekonomi.