134 685 läst ·
1 241 svar
135k läst
1,2k svar
Tjänstledighet vid husbygge utan att tappa förskoleplats
Det beror på. Kommer barnflickan från en bättre familj. Ja.H hellem skrev:
Men är det en droppe pöbelblod i flickebarnet, blir det till att skura dass i det Malmgrenska residenset. I verkligheten är Anders hyresgäst i bankens mediokra villa Men det låtsas vi inte om, för han är ju så känslig.
Jo, blir ju svåra edge cases, om nån jobbar utomlands i 2-3 veckor och har ledig tid en vardag men på annan ort tex.S Staffan-N skrev:
Eller som exemplifierades, ett par som skiljt sig så kan man passa på och göra dessa saker när den andra föräldern har sin barnvecka.
Eller om man åker på konferenser där det sups och spelas golf.
Fast, jag antar man kan ha barnen på förskola och jobba med att tillverka truppminor, cigaretter eller p-filmsskådis. Nånstans får man nog acceptera att om man har små barn och står för sin egen försörjning så är det inte orimligt att de går på förskola ungefär samma tid som andra barn. Oavsett hur försörjningen sker, eller vilka timmar på dygnet den görs på.
Jag hade inte barnen på förskolan när jag var ledig vad jag kan minnas, däremot har jag garanterat gjort "ärenden" på vägen från jobbet till förskolan, eller fixat nåt hemma. Det blir ju ännu svårare om man (som var mindre vanligt förut) jobbar hemifrån, då kan man ju klippa gräset på lunchen. Teoretiskt skulle man väl kunna hämta ut barnen från förskolan och returnera dem efter lunchen...
På ett sätt tror jag det skulle vara bra att barn till föräldrar som går hemma, speciellt om de inte kan svenska språket osv, fick gå på förskolan. Det ÄR en viss pedagogisk läroresa där. Samtidigt blir det orimligt att skattebetalare ska betala BÅDE för förskola OCH olika former av understöd. Så, min bild är nog, om man försörjer sig självt bör man ha rätt att nyttja barnomsorg. Om man inte försörjer sig själv, kan jag tycka att det kanske kunde vara en obligatorisk del som motsvarar F klass fast ännu lägre i ålder, kanske ett tiotal timmar per månad, som är obligatoriskt.
Så lösningen verkar vara att skilja sig på pappret. Då är man fri att göra vad man vill när barnen är på förskola varannan vecka i alla fall.J JohanLun skrev:
Visst att man kanske måste vara skriven på separata adresser men det kan det ju vara värt😉
Jag menar att det finns en skillnad i att alltid ha ansvar för bolaget man helt äger och någon form av ständigt pågående jour.H hellem skrev:
I praktiken är det inte så att alla enmansfirmor arbetar dygnet runt, även om vissa säkert väljer att ta arbetssamtal utanför ordrinarie arbetstid på ett liknande vis som anställda med högre positioner förväntas vara tillgänglig i större omfattning om arbetssituationen kräver det.
Om vi ska återknyta till trådens ämne gissae jag att det är svårt att kräva dygnet runt passning av ungar med hänvisning till att man arbetar med att bygger dagtid och har ansvar för enmansbolaget nattetid.
Ja, poängen är att det blir löjligt att försöka kontrollera arbetstimmar med den typen av jobb. Det blir principiellt (och moraliskt) fel att pressa in prestationsbaserade arbeten i en mall för jobb med stämpelklocka.Unikt namn skrev:
Jag menar att det finns en skillnad i att alltid ha ansvar för bolaget man helt äger och någon form av ständigt pågående jour.
I praktiken är det inte så att alla enmansfirmor arbetar dygnet runt, även om vissa säkert väljer att ta arbetssamtal utanför ordrinarie arbetstid på ett liknande vis som anställda med högre positioner förväntas vara tillgänglig i större omfattning om arbetssituationen kräver det.
Om vi ska återknyta till trådens ämne gissae jag att det är svårt att kräva dygnet runt passning av ungar med hänvisning till att man arbetar med att bygger dagtid och har ansvar för enmansbolaget nattetid.
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden