Hej,

Jag tänker inte bygga hus men det är en tomt utanför huset jag kollar på som är väldigt nära huset. Jag är lite nyfiken över om någon skulle bygga hus där hur reglerna är för dem.

Huset jag kollar på är runt 8m ifrån tomtgränsen till den tomma tomten. Och vad jag läst så måste det nya huset vara minst 4.5m ifrån tomtgränsen, men det är allt jag funnit. Vet inte riktigt vad jag ska söka på för att hitta mer information.

Men hur är det med skuggning och insyn? Kan man överklaga ett bygglov? Har man något ord i att tomten får ha hus eller inte? Än så länge är det ett hygge och kanske aldrig kommer bli läge för ett hus. Men jag blev nyfiken hur det fungerar.
Jag är mest intresserad av huset för att det är ganska privat med lite grannar och en granne till skulle göra läget mindre attraktivt för mig. Och tanken är att vi ska flytta till vårat "forever home". Så jag vill vara förbered.

Titta på aktuell detaljplan (om det finns en sådan) för området så ser du begränsningarna för bygge på tomten.

Kolla om det finns någon detaljplan. Enklast är att ringa kommunen och fråga

K Kane skrev:
Titta på aktuell detaljplan (om det finns en sådan) för området så ser du begränsningarna för bygge på tomten.
Tack, jag kollade på kommunens hemsida nu angående detaljplaner och inget fanns i området. Betyder det då att inget bygglov är utdelat i området för tillfället?

LaszloToth LaszloToth skrev:
Kolla om det finns någon detaljplan. Enklast är att ringa kommunen och fråga
Tack, jag kollade på kommunens hemsida just nu och det fanns ingen detaljplan. Som jag frågade den "Kane". Betyder det då att det inte finns bygglov på den tomma tomten? För tillfälle iaf.

L Ljusa skrev:
Och vad jag läst så måste det nya huset vara minst 4.5m ifrån tomtgränsen
Vart har du läst det? Enda stället som kan ha ett sånt krav är detaljplanen.

L Ljusa skrev:
Betyder det då att inget bygglov är utdelat i området för tillfället?
Kolla med kommunen om någon sökt bygglov på aktuell tomt.

• Gilla
Ljusa
  • Laddar…
useless useless skrev:
Rätt säker på att 4,5 m häller även utanför detaljplanerat område.

useless useless skrev:
Var lite generellt när man googlade och en "standard" som jag förstod när man bygger hus vid en annans tomt.

4,5 meter gäller bygglovsbefriade komplementbyggnader, typ friggebod och attefallshus. Bygger man ett bostadshus kan det i princip stå vid fastighetsgränsen om bygglovet godkänns och det inte finns något i detaljplanen som förhindrar det.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
useless useless skrev:
4,5 meter gäller bygglovsbefriade komplementbyggnader, typ friggebod och attefallshus. Bygger man ett bostadshus kan det i princip stå vid fastighetsgränsen om bygglovet godkänns och det inte finns något i detaljplanen som förhindrar det.
Men då måste du ha grannens medgivande

• Gilla
DrElias och 1 till
  • Laddar…
Karl-Ove Qvarfordt Karl-Ove Qvarfordt skrev:
Men då måste du ha grannens medgivande
Nej. Grannar har inget veto i bygglovsfrågor. Grannen kan ha synpunkter, men kommunen bestämmer.
Enda gången det krävs medgivande från grannen är för bygglovsbefriade byggnader närmare gränsen än 4,5 meter.

P
Nja det är sällan man får bygga hus på tomtgränsen!
Det brukar vara praxis att man ska kunna sköta underhåll på sitt hus ifrån sin egen tomt..

Rejäl skrev:
Nja det är sällan man får bygga hus på tomtgränsen!
Det brukar vara praxis att man ska kunna sköta underhåll på sitt hus ifrån sin egen tomt..
Parhus?
Min poäng var att det inte finns någon 4,5-metersregel för bygglov eller möjlighet för grannen att stoppa ett bygglov nära fastighetsgränsen.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
P
useless useless skrev:
Parhus?
Min poäng var att det inte finns någon 4,5-metersregel för bygglov eller möjlighet för grannen att stoppa ett bygglov nära fastighetsgränsen.
Undantag finns alltid men småhus vanliga villor är det väldigt sällan som dom tillåts byggas så nära gräns och som berörd granne tas det oftast hänsyn om man vill bygga väldigt nära..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.