131 753 läst ·
1 195 svar
132k läst
1,2k svar
Tjänstledighet vid husbygge utan att tappa förskoleplats
Du har inte funderat på vem som betalar ”barnpassningen” medan TS inte arbetar och betalar skatt? Är det helt ok att jag som skattebetalare ska betala för alla som inte själva bidrar till välfärden utan är hemma och påtar i trädgården, surfar på mobilen eller snickrar på sitt hus? Hantverkarna som bygger betalar skatt fö.T TypRätt skrev:För er som har någon sorts moralpanik över att barnet är på dagis, vad är problemet? Alternativet är ju som någon redan skrivit barnet är där i alla fall hela dagen medans TS jobbar på sitt vanliga jobb, och random hantverkare bygger. Att kalla det "att utnyttja systemet" eller dylikt om TS nu skapar ett företag för att bygga under är ju lika konstigt det. Vad är skillnaden mot övriga hantverkare? Om han bygger för sig själv eller någon annan bör ju inte spela någon som helst roll för kommunen eller hans barn. Att man över huvud taget behöver fundera på hur detta ska lösas är ju bara galet. Har absolut 0 förståelse för att man inte ska kunna göra annat medans barnen är på dagis, så fort de blir något år äldre och går i skolan är det istället skoltvång och det står en fritt att vara ledig hur mycket man vill.
En förklaring till den korkade regeln jag fått är att man vill motverka att föräldrar tar ledigt om vart annat för att dra till Mallis med kompisar / ny partner eller dylikt utan barn och barnen står utan ledigt på sommaren för att båda föräldrar redan använt upp sin semester utan barn måste ju tillhöra de mest extrema undantagen. Att straffa ut resten av befolkningen med udda regler som knappast någon tycker om (eller ens bryr sig om) förefaller vara ett trubbigt vapen som mest slår tillbaka.
Besserwisser
· östergötland
· 2 814 inlägg
Som egen företagare bestämmer man själv vad som är jobb så det är rätt lönlöst stt be om intyg på det. Jag har bara behövt säga att jag har egen firma så är det slut på frågor sen. Varken du eller någon annan kan avgöra vad som är "jobb" på det sättet du verkar vilja få det till. Många av oss har jobb som kräver att man tänker, formulerar sina tankar, inspireras till idéer och formulerar dessa. Det är inget sätt att kringgå reglerna, det följer reglerna till punkt och pricka. Vad jobbet består av på mitt företag bestämmer jag som ägare och ingen annan. Annars kan man ju ifrågasätta alla jobb.S sprucetwig skrev:
Visst är det möjligt att leva utanför systemet med självhushållning o.s.v., men om TS är som den breda majoriteten och har utgifter i vardagen, så har han redan betalat skatt när han fick in pengarna som nu spenderas.E Eva Gerhardsson skrev:Du har inte funderat på vem som betalar ”barnpassningen” medan TS inte arbetar och betalar skatt? Är det helt ok att jag som skattebetalare ska betala för alla som inte själva bidrar till välfärden utan är hemma och påtar i trädgården, surfar på mobilen eller snickrar på sitt hus? Hantverkarna som bygger betalar skatt fö.
Så här:
Person A jobbar hårt i ett halvår och drar in 60k i månaden, sparar hälften. Sen är hen ledigt i ett halvår, lever på sparpengar.
Person B jobbar i ett helt år och drar in 30k i månaden.
Varför ska A ha rätt till mindre förskola än B?
Redigerat:
Den som bygger eller renoverar skapar ett substantiellt värde - till skillnad från s k influencers som lever på att göra reklam för kosmetika som ingen behöver.
- Material, med momspåslag, köps för skattade pengar.
- Vid försäljning kommer man inte undan 22% reavinst (enda undantaget är materialinköpen om dom gjorts inom fem år).
Konstigt att alla är så extremt fokuserade på att just lönearbete är det enda som gör att man inte är en snyltare på samhället.
- Material, med momspåslag, köps för skattade pengar.
- Vid försäljning kommer man inte undan 22% reavinst (enda undantaget är materialinköpen om dom gjorts inom fem år).
Konstigt att alla är så extremt fokuserade på att just lönearbete är det enda som gör att man inte är en snyltare på samhället.
Att en regel går att fuska sig runt gör inte regeln meningslös. Det betyder bara att vissa är beredda att fuska. I slutänden bygger skattefinansierade system faktiskt på någon form av moral.S Staffan-N skrev:Regeln är tandlös symbolpolitik eftersom den är så lätt att runda. Är man kapitalstark nog att kunna vara ledig för att jobba på sin golfsving, så löser man lätt det där med anställning. Hade vi velat att det skulle halva om en tjänst tillgänglig för de som genererar skattepengar - fakturera föräldrarna hela kostnaden och gör den 100% avdragsgill istället.
/Krille
För att förskola inte är ett bonusprogram där tidigare inbetald skatt ger poäng att lösa in senare. 😄 Person B behöver förskolan för att kunna arbeta. Person A har själv valt att vara ledig och har därmed möjlighet att ta hand om sitt barn. Det är behovet nu som är poängen, inte vem som betalade mest skatt förra halvåret.S Staffan-N skrev:Visst är det möjligt att leva utanför systemet med självhushållning o.s.v., men om TS är som den breda majoriteten och har utgifter i vardagen, så har han redan betalat skatt när han fick in pengarna som nu spenderas.
Så här:
Person A jobbar hårt i ett halvår och drar in 60k i månaden, sparar hälften. Sen är hen ledigt i ett halvår, lever på sparpengar.
Person B jobbar i ett helt år och drar in 30k i månaden.
Varför ska A ha rätt till mindre förskola än B?
/Krille
Har inte barn rätt till 15tim/vecka oavsett vad förälder gör?K Krille4 skrev:För att förskola inte är ett bonusprogram där tidigare inbetald skatt ger poäng att lösa in senare. 😄 Person B behöver förskolan för att kunna arbeta. Person A har själv valt att vara ledig och har därmed möjlighet att ta hand om sitt barn. Det är behovet nu som är poängen, inte vem som betalade mest skatt förra halvåret.
/Krille
Förskoleplatsen är inte baserad på skatteinbetalningar utan det är sysselsttningsbaserat. Så länge man har en sysselsättning får barnen förskoleplats. Det fnns vissa kriterier för vad som behövs för stt man ska kunna kryssa för rutan som sysselsatt. Så även om "husbygge" definitivt är en sysselsättning rent objektivt så behöver sysselsättningen rymmas inom någon form av byråkratiskt ramverk för att räknas. Det är inget fusk med det, utan det är bara så reglerna ser ut.K Krille4 skrev:För att förskola inte är ett bonusprogram där tidigare inbetald skatt ger poäng att lösa in senare. 😄 Person B behöver förskolan för att kunna arbeta. Person A har själv valt att vara ledig och har därmed möjlighet att ta hand om sitt barn. Det är behovet nu som är poängen, inte vem som betalade mest skatt förra halvåret.
/Krille
Haha, nej. 😄 ”Sysselsättning” betyder inte att det räcker att vara sysselsatt med någonting. Då hade golf, Netflix-maraton och altanbygge också kvalificerat.H hellem skrev:Förskoleplatsen är inte baserad på skatteinbetalningar utan det är sysselsttningsbaserat. Så länge man har en sysselsättning får barnen förskoleplats. Det fnns vissa kriterier för vad som behövs för stt man ska kunna kryssa för rutan som sysselsatt. Så även om "husbygge" definitivt är en sysselsättning rent objektivt så behöver sysselsättningen rymmas inom någon form av byråkratiskt ramverk för att räknas. Det är inget fusk med det, utan det är bara så reglerna ser ut.
Reglerna utgår från arbete eller studier – inte från hur kreativt man lyckas kryssa i en ruta. Att starta en firma utan egentlig verksamhet bara för att få rätt kryss är inte ett ”byråkratiskt ramverk”. Det är att kringgå reglerna med lite extra administration.
/Krille
Exemplet var menat att påvisa att skatteargumentet inte riktigt håller.K Krille4 skrev:För att förskola inte är ett bonusprogram där tidigare inbetald skatt ger poäng att lösa in senare. 😄 Person B behöver förskolan för att kunna arbeta. Person A har själv valt att vara ledig och har därmed möjlighet att ta hand om sitt barn. Det är behovet nu som är poängen, inte vem som betalade mest skatt förra halvåret.
/Krille
Vilken tur att man är fri att driva företag och definiera sina egna arbetsuppgifter då
Tänk om tänk rätt. Det är i princip enbart du som pratar om att starta en firma utan egentlig verksamhet. Det går absolut att spela golf, ha Netflixmaraton och altanbygge hemma inom ramen för sysselsättningen. Det bestämmer inte du utan den som äger företaget. I mitt jobb är det just den typen av grejer som krävs för att producera det jag säljer.K Krille4 skrev:Haha, nej. 😄 ”Sysselsättning” betyder inte att det räcker att vara sysselsatt med någonting. Då hade golf, Netflix-maraton och altanbygge också kvalificerat.
Reglerna utgår från arbete eller studier – inte från hur kreativt man lyckas kryssa i en ruta. Att starta en firma utan egentlig verksamhet bara för att få rätt kryss är inte ett ”byråkratiskt ramverk”. Det är att kringgå reglerna med lite extra administration.
/Krille
Nu var ju påståendet att det räcker att starta ett företag utan att arbeta i det för att kunna få förskola. Att regelbundet ha barnen på förskolan medan man är hemma och pysslar är givetvis att kringgå reglerna.H hellem skrev:Som egen företagare bestämmer man själv vad som är jobb så det är rätt lönlöst stt be om intyg på det. Jag har bara behövt säga att jag har egen firma så är det slut på frågor sen. Varken du eller någon annan kan avgöra vad som är "jobb" på det sättet du verkar vilja få det till. Många av oss har jobb som kräver att man tänker, formulerar sina tankar, inspireras till idéer och formulerar dessa. Det är inget sätt att kringgå reglerna, det följer reglerna till punkt och pricka. Vad jobbet består av på mitt företag bestämmer jag som ägare och ingen annan. Annars kan man ju ifrågasätta alla jobb.
De flesta lär väl åtminstone be om ett intyg någon gång ibland.S Staffan-N skrev:
Det är väl ganska enkelt, bokför du kostnaden för material i företaget skulle det kunna vara arbete.H hellem skrev:Tänk om tänk rätt. Det är i princip enbart du som pratar om att starta en firma utan egentlig verksamhet. Det går absolut att spela golf, ha Netflixmaraton och altanbygge hemma inom ramen för sysselsättningen. Det bestämmer inte du utan den som äger företaget. I mitt jobb är det just den typen av grejer som krävs för att producera det jag
Spela golf kan vara representation, titta på Netflix gör säkert en del som arbetar med media. Men bygga en altan hemma i företaget kommer nog inte bara förskolan ha synpunkter på.