K Krille4 skrev:
Reglerna utgår från arbete eller studier – inte från hur kreativt man lyckas kryssa i en ruta. Att starta en firma utan egentlig verksamhet bara för att få rätt kryss är inte ett ”byråkratiskt ramverk”. Det är att kringgå reglerna med lite extra administration.
Du beskriver ju den enkla lösningen i första meningen. Studier.

Bara att anmäla sig till några distanskurser med namn som 'Dinosauriernas tidsålder' och liknande. Minimalt med jobb och i princip alla blir godkända. Finns gott om korta kurser av sådan typ. Högskolorna gillar dem eftersom de ger dem bra med pengar.

K
H hellem skrev:
Tänk om tänk rätt. Det är i princip enbart du som pratar om att starta en firma utan egentlig verksamhet. Det går absolut att spela golf, ha Netflixmaraton och altanbygge hemma inom ramen för sysselsättningen. Det bestämmer inte du utan den som äger företaget. I mitt jobb är det just den typen av grejer som krävs för att producera det jag säljer.
Ja, det är märkligt att jag pratar om att starta en firma utan egentlig verksamhet, när huvudinlägget bokstavligen handlar om att starta en firma utan verksamhet bara för att behålla förskoleplatsen medan man är tjänstledig i åtta månader och bygger sitt eget hus.

Men är man ensam ägare och själv bestämmer vad som är ”arbete” blir det förstås smidigt. Netflix, golf och altanbygge – allt är jobb om chefen godkänner det. Sedan gäller det bara att maximera förskola och fritids också, så att de där barnen inte börjar inkräkta på fritiden. 😉

/Krille

• Gilla
  • Haha
Jenroswed och 2 till
  • Laddar…
S sprucetwig skrev:
Det är väl ganska enkelt, bokför du kostnaden för material i företaget skulle det kunna vara arbete.

Spela golf kan vara representation, titta på Netflix gör säkert en del som arbetar med media. Men bygga en altan hemma i företaget kommer nog inte bara förskolan ha synpunkter på.
De har inte med saken att göra. Det finns många rimlig skäl till att pyssla med något annat medans man tänker, har telefonjour eller håller uppsikt över en dator som rendererar ut stora filer eller annan digital process av något slag.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Ja, det är märkligt att jag pratar om att starta en firma utan egentlig verksamhet, när huvudinlägget bokstavligen handlar om att starta en firma utan verksamhet bara för att behålla förskoleplatsen medan man är tjänstledig i åtta månader och bygger sitt eget hus.

Men är man ensam ägare och själv bestämmer vad som är ”arbete” blir det förstås smidigt. Netflix, golf och altanbygge – allt är jobb om chefen godkänner det. Sedan gäller det bara att maximera förskola och fritids också, så att de där barnen inte börjar inkräkta på fritiden. 😉

/Krille
Usprungsinlögget handlade om att starta firma för att behålla förskoleplatsen. Minns inte att det handlade om att firman inte skulle göra något. Om någon hade skrivit att de skulle ta anställning för att behålla förskoleplatsen skulle du då utgå från samma ståndpunkt?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
K
H hellem skrev:
Usprungsinlögget handlade om att starta firma för att behålla förskoleplatsen. Minns inte att det handlade om att firman inte skulle göra något. Om någon hade skrivit att de skulle ta anställning för att behålla förskoleplatsen skulle du då utgå från samma ståndpunkt?
Nej, det stod ju bara att personen skulle vara tjänstledig i åtta månader för att bygga sitt eget hus på heltid och funderade på att starta firma för att få behålla förskoleplatsen. Att jag fick för mig att firman främst var tänkt för just förskoleplatsen var förstås ett vågat tolkningssprång....😀

Och nej, hade personen faktiskt tagit en anställning och gått till jobbet hade jag nog gjort den smått revolutionerande bedömningen att personen arbetade. 😉

/Krille

• Gilla
  • Haha
ARJU och 2 till
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Nej, det stod ju bara att personen skulle vara tjänstledig i åtta månader för att bygga sitt eget hus på heltid och funderade på att starta firma för att få behålla förskoleplatsen. Att jag fick för mig att firman främst var tänkt för just förskoleplatsen var förstås ett vågat tolkningssprång....😀

Och nej, hade personen faktiskt tagit en anställning och gått till jobbet hade jag nog gjort den smått revolutionerande bedömningen att personen arbetade. 😉

/Krille
Så varför bedömer du inte att personen tänker driva företag när densamme säger att den funderar på att starta ett företag? Det är helt rimligt att ta tjänstledigt för att kunna styra över sin egen tid så att de kan bygga hus och starta ett företag.

• Gilla
  • Haha
ARJU och 1 till
  • Laddar…
H hellem skrev:
De har inte med saken att göra. Det finns många rimlig skäl till att pyssla med något annat medans man tänker, har telefonjour eller håller uppsikt över en dator som rendererar ut stora filer eller annan digital process av något slag.
Nu var det ju inte det som det handlade om utan att göra det systematiskt. Jag tror de flesta har en tillräckligt kalibrerad moralisk kompass för att veta var gränsen går.

Tyvärr är det ju de få som inte klarar av att följa regler som gör att vi får ett samhälle som kräver mer kontroll.

• Gilla
Jenroswed och 2 till
  • Laddar…
K
H hellem skrev:
Så varför bedömer du inte att personen tänker driva företag när densamme säger att den funderar på att starta ett företag? Det är helt rimligt att ta tjänstledigt för att kunna styra över sin egen tid så att de kan bygga hus och starta ett företag.
För att personen skrev att hen tänkte vara tjänstledig i åtta månader för att bygga huset på heltid och funderade på att starta företag för att inte tappa förskoleplatsen.

Men visst, lägger man till ”och samtidigt bygga upp en blomstrande verksamhet” blir historien en helt annan. Det stod bara inte riktigt med i originalet.

/Krille

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
S sprucetwig skrev:
Jag tror de flesta har en tillräckligt kalibrerad moralisk kompass för att veta var gränsen går.
När det kommer till relationen stat-medborgare så blir man inte en vinnare genom att begränsa sig själv med egna, onödigt restriktiva regeltolkningar ;)

• Gilla
MagHam och 2 till
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
För att personen skrev att hen tänkte vara tjänstledig i åtta månader för att bygga huset på heltid och funderade på att starta företag för att inte tappa förskoleplatsen.

Men visst, lägger man till ”och samtidigt bygga upp en blomstrande verksamhet” blir historien en helt annan. Det stod bara inte riktigt med i originalet.

/Krille
Men det stod inte heller "utan att göra något vettigt i företaget" utan det är helt enkelt du som inte klarar av att läsa och diskutera vad som faktiskt står där utan att smyga in något antaget tillägg som "blomstrande verksamhet" eller "utan att jobba"

• Haha
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
S Staffan-N skrev:
Regeln är tandlös symbolpolitik eftersom den är så lätt att runda. Är man kapitalstark nog att kunna vara ledig för att jobba på sin golfsving, så löser man lätt det där med anställning. Hade vi velat att det skulle halva om en tjänst tillgänglig för de som genererar skattepengar - fakturera föräldrarna hela kostnaden och gör den 100% avdragsgill istället.
I inbetalda skattekronor kanske skulle funka. De som inte har så mycket i inbetald skatt får pengar utbetalda? funkar ju perfekt om man är tjänsteledig..... ;-)

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.