Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Har en kompis som jobbade på Hydroscand. Han sa att deras business mest är "nödslang", dvs det ringer nån stackare som superakut måste ha 1 m slang av nån udda dimension som klarar etanol, högt tryck och guds förbannelse. Kunde lätt ta 2 000 för den där metern...
Jag är var ju där typ en halvtimme-45 minuter, och det var ingen annan som kom in under tiden.... 😄
Killen som jobbade där var verkligen supertrevlig och lösningsfokuserad.. så det låter inte helt konstigt..

Sen är man ju medlem i Locostklubben och får rabatt... Utan den hade det kostat 380 spänn..

Han hade föv stålspunnen PTFE slang i grov dimension som han kunde pressa kopplingar på, han visade nått exempel som såg lockande ut.. frågade vad en sån skulle kosta, och svaret såklart "ingen aning", varpå jag undrade om det var 500 eller 5000 spänn om jag ville ha en sån mellan mina tankar... "Definitivt närmare 5000, ev över" ... 😂
 
  • Haha
  • Gilla
Bjober och 1 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Ojdå, jag misstog mig på den bilden jag såg. Där ser/såg det absout ut som dubbla ventilkåpor, samt att bredden på motorn mest liknade en V-motor😄.
V-motor i Super Seven är "spännande", även om det finns en del såna där ute så är det halvknepigt att nå kraven på vridstyvheten på ramen när de här rören försvinner;
V-motor i en Super Seven med fokus på ramkonstruktion och borttagna rör, omgiven av verktyg och delar i garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
AG A och 1 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
V-motor i Super Seven är "spännande", även om det finns en del såna där ute så är det halvknepigt att nå kraven på vridstyvheten på ramen när de här rören försvinner;
[bild]
Men hur är det då med Locost-bilar som tycks ha dessa stag, går det bra att använda V-motorer då?
Sen har jag förstått att det numera finns byggsatser även för Locost. Men vad är då skillnaden mellan en Seven och en Locost? Sist men inte minst är jag nyfiken på om du håller budgeten på 250£ som den sägs kunna kosta😂? Eller har du någon ungefärlig uppfattning om vad det kan sluta på?
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Tja, det går att uppnå vridstyvheten på andra sätt , men man får vara lite kreativ..
Sen var kraven lägre förr, och vissa engelska tillverkare byggde ramar med 1 mm godstjocklek (som när de var med i EU gick att importera utan nån vidare koll) medan SFRO rekommenderar 2 mm numera..

Super Seven är ett varumärke som ägs av Caterham som bygger färdiga bilar.. sen finns det ju andra tillverkare som säljer kit man kan bygga ihop , och Locost brukar hemmabyggen där man gör allt själv kallas, helst med nån form av ekonomisk återhållsamhet... 😄

Caterhams bilar kostar från runt 300000 kr och uppåt, en MK kitcar med allt du behöver (förutom en Mazda Miata NB) kostar runt 150000, och jag tror jag kommer bygga klart under 100000 spänn ..
 
  • Gilla
AG A och 2 till
  • Laddar…
F
A AG A skrev:
Men hur är det då med Locost-bilar som tycks ha dessa stag, går det bra att använda V-motorer då?
Sen har jag förstått att det numera finns byggsatser även för Locost. Men vad är då skillnaden mellan en Seven och en Locost? Sist men inte minst är jag nyfiken på om du håller budgeten på 250£ som den sägs kunna kosta😂? Eller har du någon ungefärlig uppfattning om vad det kan sluta på?
Känns spontant som att en V-motor inte går ner där med stagen på plats.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
F
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag är var ju där typ en halvtimme-45 minuter, och det var ingen annan som kom in under tiden.... 😄
Killen som jobbade där var verkligen supertrevlig och lösningsfokuserad.. så det låter inte helt konstigt..

Sen är man ju medlem i Locostklubben och får rabatt... Utan den hade det kostat 380 spänn..

Han hade föv stålspunnen PTFE slang i grov dimension som han kunde pressa kopplingar på, han visade nått exempel som såg lockande ut.. frågade vad en sån skulle kosta, och svaret såklart "ingen aning", varpå jag undrade om det var 500 eller 5000 spänn om jag ville ha en sån mellan mina tankar... "Definitivt närmare 5000, ev över" ... 😂
Eller hur….. minns när jag lyfte i motorn i Porsche-racingbygget och skulle starta första gången.

Vrider runt nyckeln och det klickar bara… följt av en obestämbar lukt av nåt dyrt samt en pöl på golvet vid bakhjulen.

Hade glömt jordflätan till motorn och den jordade genom de svindyra stålondpunna nypressade bromsslangarna från Hydroscand.

En sån sak som fick mig att fundera på ”jordningsstrategi” och om man verkligen skulle ha stålomspunna slangar till bensintanken….
 
  • Gilla
  • Wow
AG A och 5 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Känns spontant som att en V-motor inte går ner där med stagen på plats.
Vissa bygger med bara ett rör och det kan ju funka om man har "rätt" grenrör.. många enklare motorer har ju "limpor" där allt färdas tätt mot toppen och lämpas av längst bak...

Annars vore ju nån "hot V"-V8 häftigt, det borde gå att lösa enkelt.. men å andra sidan vikten klättar ju snabbt....


F fsn skrev:
Eller hur….. minns när jag lyfte i motorn i Porsche-racingbygget och skulle starta första gången.

Vrider runt nyckeln och det klickar bara… följt av en obestämbar lukt av nåt dyrt samt en pöl på golvet vid bakhjulen.

Hade glömt jordflätan till motorn och den jordade genom de svindyra stålondpunna nypressade bromsslangarna från Hydroscand.

En sån sak som fick mig att fundera på ”jordningsstrategi” och om man verkligen skulle ha stålomspunna slangar till bensintanken….
Aj, det lät inte billigt..

Tack för tipset om jordningsstrategi, just bensintanken blir ju monterad lite mjukt i gummi, det kanske är lika bra att köpa en liten jordfläta till den med... 🤔
 
F
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Vissa bygger med bara ett rör och det kan ju funka om man har "rätt" grenrör.. många enklare motorer har ju "limpor" där allt färdas tätt mot toppen och lämpas av längst bak...

Annars vore ju nån "hot V"-V8 häftigt, det borde gå att lösa enkelt.. men å andra sidan vikten klättar ju snabbt....




Aj, det lät inte billigt..

Tack för tipset om jordningsstrategi, just bensintanken blir ju monterad lite mjukt i gummi, det kanske är lika bra att köpa en liten jordfläta till den med... 🤔
Det är värt att fundera på hur en startmotor på 100A hittar fram om en jordpunkt skulle ge upp/lossna/glömmas.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.