Allvetare
· Västra götaland
· 10 956 inlägg
Hej allihopa!
Vet inte om "möbeltillverkning" är helt rätt forumdel att posta i, men jag ber om ursäkt om jag trampar någon på tårna..
Jag behöver tillverka ett större bord, som ska användas som "svetsbord" för att bygga en ram till en Locost, dvs liten tvåsitsig sportbil..
Bordet behöver vara minst 1x2 meter stort, och jag har två plywood-skivor stående, som mäter 1200x2400 mm, 12 mm tjocka.
När bygget av ramen är klart har jag planerat att dela bordet på längden och få två "bänkskivor" att använda i garaget..
Frågan är hur man ska göra för att få det så plant och stabilt som möjligt, så billigt och enkelt som möjligt.
Min tanke var att släpa in en skiva inomhus, eftersom golvet i garaget har golvbrunn och fall, och utgå ifrån att golvet är tillräckligt plant. Välja ut kortreglar (45/70/95?) som är så raka och fina som möjligt, och sen limma dem mot plywoodskivans undersida.
Vad tror ni om metoden? Räcker det med en 12 mm skiva överst, eller ska jag limma ihop båda? Göra en "sandwich" med skivorna och reglar?
Eller ska jag göra på något helt annat sätt?
Kapa upp den andra skivan i remsor och limma på?
Alla funderingar tas tacksamt emot!
Vet inte om "möbeltillverkning" är helt rätt forumdel att posta i, men jag ber om ursäkt om jag trampar någon på tårna..
Jag behöver tillverka ett större bord, som ska användas som "svetsbord" för att bygga en ram till en Locost, dvs liten tvåsitsig sportbil..
Bordet behöver vara minst 1x2 meter stort, och jag har två plywood-skivor stående, som mäter 1200x2400 mm, 12 mm tjocka.
När bygget av ramen är klart har jag planerat att dela bordet på längden och få två "bänkskivor" att använda i garaget..
Frågan är hur man ska göra för att få det så plant och stabilt som möjligt, så billigt och enkelt som möjligt.
Min tanke var att släpa in en skiva inomhus, eftersom golvet i garaget har golvbrunn och fall, och utgå ifrån att golvet är tillräckligt plant. Välja ut kortreglar (45/70/95?) som är så raka och fina som möjligt, och sen limma dem mot plywoodskivans undersida.
Vad tror ni om metoden? Räcker det med en 12 mm skiva överst, eller ska jag limma ihop båda? Göra en "sandwich" med skivorna och reglar?
Eller ska jag göra på något helt annat sätt?
Kapa upp den andra skivan i remsor och limma på?
Alla funderingar tas tacksamt emot!
Allvetare
· Västra götaland
· 10 956 inlägg
Medlem
· Västerbottens län
· 18 057 inlägg
Jag skulle spara plywoodskivorna till något annat projekt.
Åk och handla 2 st 19 mm spånskivor, är normalt mindre vågiga än plywood.
Limskruva ihop dessa, när bilen (Lotus Steven?) är klar har du stomme till en rejäl arbetsbänk.
Som arbetsbänk målar du med golvfärg eller en plastmatta.
Protte
Åk och handla 2 st 19 mm spånskivor, är normalt mindre vågiga än plywood.
Limskruva ihop dessa, när bilen (Lotus Steven?) är klar har du stomme till en rejäl arbetsbänk.
Som arbetsbänk målar du med golvfärg eller en plastmatta.
Protte
Allvetare
· Västra götaland
· 10 956 inlägg
Jag har tyvärr inte plats att spara dem på, så om det inte är totalt olämpliga (av planhetsskälprototypen skrev:
När de blir bänk är tanken att fräsa ur för ett vinkeljärn i framkant, och sen lägga 2-3 mm plåt på...
Dan_Johansson skrev:
Plywooden duger säkert om du bygger en ordentlig torsionbox. Ett annat alternativ är
Kanske läge att göra arbetsbänkar av dem direkt men ändå låta dem göra nytta under bilbyggarprojektet — som låter väldigt spännande.
Kolla Ron Paulk workbenches på Youtube, kanske funkar för dig.
//Ronnie
Kolla Ron Paulk workbenches på Youtube, kanske funkar för dig.
//Ronnie
En arbetskamrat som byggde en Carterham 7 för många år sedan gjorde nåt liknande. Tydligen viktigt det här med raka ramar.
Jag är inte helt säker, men jag tror konceptet var en skiva plywood med väggskenor fastskruvade på undersidan för att få den så rak som möjligt.
Typ sådan här:
Men det borde gå med vilken rak stålskena som helst.
Jag är inte helt säker, men jag tror konceptet var en skiva plywood med väggskenor fastskruvade på undersidan för att få den så rak som möjligt.
Typ sådan här:
Allvetare
· Västra götaland
· 10 956 inlägg
Min tanke är att limma dubbla reglar i mitten av skivan, med ca 2 mm mellanrum, så man enkelt kan sätta sågen i den och dela upp bordet ...P Pysslarn skrev:
Man behöver ju en yta som är 1x2 meter, minst, men det blir lite stort som bänk sen, hade jag haft platsen hade jag nog byggt ett riktigt svetsbord .. Tack för youtube-tipset dock!
Allvetare
· Västra götaland
· 10 956 inlägg
Tanken är ju att man mäter, markerar och lägger ut rören på träskivan/bordet, och sen punktar ihop ramen i två delar, först sittbrunnen och motorrummet, sen tar man delen bakom sittbrunnen, sen sätter man ihop delarna och helsvetsar dem.Bart skrev:
En arbetskamrat som byggde en Carterham 7 för många år sedan gjorde nåt liknande. Tydligen viktigt det här med raka ramar.
Typ sådan här:
[bild]
Stålskenorna är bra på kortare avstånd, men när de börjar bli över två meter blir de lite sladdriga ....
Allvetare
· Västra götaland
· 10 956 inlägg
Hoppas också på en byggtråd.
Vi har ju ett underforum som heter "Verktyg, maskiner och fordon" — du får väl kalla bilen för arbetsbil eller skapa en egen variant på "Vad har du gjort med vertyg och maskiner idag?" och presentera dina framsteg där.
Jag tror många är sugna på att få följa ditt projekt.
//Ronnie
Vi har ju ett underforum som heter "Verktyg, maskiner och fordon" — du får väl kalla bilen för arbetsbil eller skapa en egen variant på "Vad har du gjort med vertyg och maskiner idag?" och presentera dina framsteg där.
//Ronnie
Allvetare
· Västra götaland
· 10 956 inlägg
Enda nackdelen är att det lär bli en långtråkig tråd, jag har inte hittat en donator-miata eller donator-hayabusa än...P Pysslarn skrev:Hoppas också på en byggtråd.
//Ronnie
(helst hade jag velat ha den här, men plånboken säger nä)
Allvetare
· Västra götaland
· 10 956 inlägg
Nu har jag kollat in Paulk på Youtube, han hade ju visserligen ett större mellanrum mellan skivorna, men med enbart tre avdelare så stod han ju på bänken ...P Pysslarn skrev:
Frågan är hur många reglar man behöver om man kör på tex 70 mm höga reglar? Skulle det räcka med ytterkanterna på längden på skivan (dvs. två ytterkant, och två i mitten, och sen fem stycken reglar på tvären (ytterkant, en på mitten och två på halva avståndet från mitten)?