Hej
Ska punktsvetsa en trasig rörkoppling vid ljuddämparen. Gammal bil med lite rost. Har en Kempi pinnsvets. Vad ska man tänka på för att inte bränna hål i rören. Är ny med svets och på rejäla metaller går man lätt igenom. Låg ampere brukar resultera i att pinnen fastnar. Använder standardpinnar.

Tack på förhand

• Wow
Jorel03
  • Laddar…
Använd häftpinnar.
OK 43.32 är en lättsvetsad rutil allströms-elektrod som ger bra resultat även för nybörjare. Utmärkt för tunnplåt
Kolla med Biltema

• Gilla
Plaincollar
  • Laddar…
F
Som Leif skrev… ESAB OK 43.32 är väl det mest lättsvetsade och smidigaste att tända du öht kan hitta. Men utmärkta för tunnplåt är stt ta i. Köp de tunnaste (2mm).

Men det primära tipset är att låna en MAG.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
F fsn skrev:
Som Leif skrev… ESAB OK 43.32 är väl det mest lättsvetsade och smidigaste att tända du öht kan hitta. Men utmärkta för tunnplåt är stt ta i. Köp de tunnaste (2mm).

Men det primära tipset är att låna en MAG.
Helt sant. Mag är bra men har precis köpt en Kempo 180 och den skall användas...🙃

• Wow
Jorel03
  • Laddar…
F
P Plaincollar skrev:
Helt sant. Mag är bra men har precis köpt en Kempo 180 och den skall användas...🙃
Förstår. Men MMA är tyvärr varken första eller andravalet vid svetsning av avgassystem. Min uppfattning är att MMA börjar vid tidigast 6mm gods. Jag har ett gäng (alltså två st tror jag) skapligt moderna MMA svetsar själv och dom används sällan då jag har tillgång till både TIG och MIG/MAG och det blir nästan alltid det istället.

• Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Har svetsat några avgassystem till bilar.
Kört med 2mm pinnar rutil. Tycker 1,6 inte har fungerat bättre och 2,5mm blir absolut för grovt.

Man får börja med att punkta ihop allt och sedan svetsa kortare strängar i taget.
Sedan svetsa på motsatt sida och ofta vänta någon halv minut emellan.
Det går, blir garanterat tätt och håller ihop ordentligt.
Men det tar längre tid än med MAG.
Jag har ingen MAG och pinne har fungerat bra ändå.

Rickard.
F fsn skrev:
Min uppfattning är att MMA börjar vid tidigast 6mm gods.
Nu tycker jag du är lite väl hård och kanske inte riktigt tänker in verkligheten utanför industri/verkstadssvetsning. Ibland är pinnen det logiska valet inte för att det är det bästa metoden utan för att det är den smidigaste.

Jag har svetsat ett slutrör en gång på en gammal skoter med den tekniken huddingebo beskriver men det gör jag helst inte om, vid det tillfället kunde jag inget annat eller hade tillgång till något annat.

Redigerat:
Testa gärna också att byta +/- polerna så kommer svetsen att "gå kallare" 2,0 mm elektroder kan funka men finns det 1,6 hade jag nog valt det. Som andra skrivit tidigare så punkta först och sedan kortare strängar. Det kan vara lite sisådär att svetsa in rost med pinne och slipa även bort ev galv om det finns.

F
Rickard. Rickard. skrev:
Nu tycker jag du är lite väl hård och kanske inte riktigt tänker in verkligheten utanför industri/verkstadssvetsning. Ibland är pinnen det logiska valet inte för att det är det bästa metoden utan för att det är den smidigaste.

Jag har svetsat ett slutrör en gång på en gammal skoter med den tekniken huddingebo beskriver men det gör jag helst inte om, vid det tillfället kunde jag inget annat eller hade tillgång till något annat.
Jag är fullt införstådd med begränsningarna och det var inte hårt utan bara tips, personlifen skulle håjag hellre hyra en MAG än ens försöka med MMA. Jag vet ungefär hur bra det brukar gå för mig att svetsa 1,2m svartplåt med pinne, jag har provat det. Jag vet också hur enkelt samma sak skulle vara för mig med en bra MAG (jag har de senaste veckorna svetsat 1,5-2kg 0,8mm solidtråd OK48.50 och 48.51 i 1,0-2mm rörprofiler och plåtar i sonens A-traktorprojekt så det flyter rätt bra nu. Det jag beskrev står jag för och det tycker jag du i princip gjorde med när du skrev ”det gör jag helst inte om”.

• Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Rickard.
F fsn skrev:
Jag är fullt införstådd med begränsningarna och det var inte hårt utan bara tips, personlifen skulle håjag hellre hyra en MAG än ens försöka med MMA.
Jag vet att du är införstådd och är helt övertygad att du är mer svetsare än vad jag någonsin kommer bli men jag tyckte bara 6mm var lite överdrivet, vilket val du gör spelar ingen roll men det är väl tråkigt om någon som inte förstår bättre tror att det inte går att svetsa tunnare.

Redigerat:
  • Gilla
Smed242 och 1 till
  • Laddar…
Tack för alla svar..
Först och främst ska nämnas att jag är helt ny på svets. Utbildning på Mag ett par timmar.

Lyckades få dit två punktsvetsningar. 48 00, 2 mm. Systemet blev inte direkt ljudlöst....men jag låg under bilen, lite rostiga rör,svårt att slipa rent och trångt.
Tog sedan två nya rör, punktsvetsade båda sidor samt tätade skarven runt om. Ingen fog jag fotar...😨

Problemen jag upplever är dels att pinnen lätt fastnar dels att det är svårt att få en vettig svetsdfog.Vad gäller att den fastnar så reglerar jag amperen, 70-120. 120 blir lite för varmt men den kan fastna då också?

Vad gäller tjockleken på fogen upplever jag den alldeles för tunn. Känns som pinnen ger för lite material.

Svets är svårare än man tror! Vad gör jag för fel?

Huddingebo Huddingebo skrev:
Har svetsat några avgassystem till bilar.
Kört med 2mm pinnar rutil. Tycker 1,6 inte har fungerat bättre och 2,5mm blir absolut för grovt.

Man får börja med att punkta ihop allt och sedan svetsa kortare strängar i taget.
Sedan svetsa på motsatt sida och ofta vänta någon halv minut emellan.
Det går, blir garanterat tätt och håller ihop ordentligt.
Men det tar längre tid än med MAG.
Jag har ingen MAG och pinne har fungerat bra ändå.
Hur får du till en rejäl fog utan att skada rören av värmen?

P Plaincollar skrev:
Tack för alla svar..
Först och främst ska nämnas att jag är helt ny på svets. Utbildning på Mag ett par timmar.

Lyckades få dit två punktsvetsningar. 48 00, 2 mm. Systemet blev inte direkt ljudlöst....men jag låg under bilen, lite rostiga rör,svårt att slipa rent och trångt.
Tog sedan två nya rör, punktsvetsade båda sidor samt tätade skarven runt om. Ingen fog jag fotar...😨

Problemen jag upplever är dels att pinnen lätt fastnar dels att det är svårt att få en vettig svetsdfog.Vad gäller att den fastnar så reglerar jag amperen, 70-120. 120 blir lite för varmt men den kan fastna då också?

Vad gäller tjockleken på fogen upplever jag den alldeles för tunn. Känns som pinnen ger för lite material.

Svets är svårare än man tror! Vad gör jag för fel?
Tror du har mer ut av att söka på youtube och kolla lite blandade videos på folk som svetsar avgassystem med pinne... Det fanns lite grann..

• Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
120A på 2mm pinne är väldigt mycket. Troligen är det skitigt där du ska svetsa eller också är det dålig kontakt på jordklämman.

Rickard.
48.00 är inte rätt pinne för tunnplåt, den är trög att tända och svår att omstarta med.

Med en lättstartad och lätt omstartad rutil pinne och mycket tålamod så går det garanterat bättre.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.