Violina Violina skrev:
Esab har en ok hjälm för runt 1000 lappen tror jag..

Kläder är huvudsaken att de för det första inte är alltför slitna (fransiga) och inte alltför skitiga (dammiga/oljiga) och framförallt att de inte är av plast! Vanliga jeans går utmärkt att svetsa i och exempelvis en gammal skinnjacka eller jeansjacka eller som du redan föreslagit, ett hederligt blåställ..
är det denna du tänker på:
https://www.jula.se/catalog/verktyg...lod/svets/skyddsutrustning/svetshjalm-006195/

eller denna:
https://www.jula.se/catalog/verktyg...lod/svets/skyddsutrustning/svetshjalm-212037/

Billigare än så ska man kanske inte gå?

Beträffande kläder. Den här verkar ju funka :)
https://www.jula.se/catalog/klader-...tsklader/overaller/arbetsoverall-herr-005261/

Vilken som av hjälmarna skulle jag säga (eller försök hitta en begagnad speedglas)
Overallen kan nog funka bra, tänk på att känna på den så den är någotsånär tätvävd! Ett bomullstyg är flamsäkert om det saknar större "luftfickor", är vävningen för gles kan det tyvärr fatta eld..

Edit: Något låg trådtäthet på den overallen, plus "fickhål" i sidorna, skulle inte vara mitt "förstaval" men kan funka..

Redigerat:
  • Gilla
pota
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
[länk]
vad är lagom g/m²? bor en bit bort från gekås och vill gärna prova innan :)

300 (gärna 350) och uppåt :)

Annars som sagt vanliga jeans och jeans-/skinnjacka

(Säger hon som svetsat i alltifrån bikini till skidställ :seenoevil:)

• Gilla
pota och 2 till
  • Laddar…
Hetäckande för att inte få en konstig solbränna är ett bra tips. Jag gjorde själv bort mig i helgen då vädret va för bra. Fick en konstig solbränna på ena överarmenn som jag helt klart kan härleda till svetsningen.

• Gilla
Violina
  • Laddar…
Min roligaste bränna var när jag svetsade i såna fingertoppslösa handskar. Kan inte rekommendera.

• Gilla
Violina
  • Laddar…
snuttjulle snuttjulle skrev:
Hetäckande för att inte få en konstig solbränna är ett bra tips. Jag gjorde själv bort mig i helgen då vädret va för bra. Fick en konstig solbränna på ena överarmenn som jag helt klart kan härleda till svetsningen.
siggebo siggebo skrev:
Min roligaste bränna var när jag svetsade i såna fingertoppslösa handskar. Kan inte rekommendera.
Eller svetsa i v-ringat, ger också en minst sagt intressant bränna :crysmile:

Nu är det några år sen men jag köpte lösa avbländande insatser till våra svetshjälmar på aliexpress. Min dog efter nått år men obduktion visade att den innehöll ett batteri som dött. Den har ju solcell så jag tänkte inte på att den hade batteri också.
Lödde i nytt batteri och så va den som ny igen.

Violina Violina skrev:
300 (gärna 350) och uppåt :)
. Hittar ingen riktigt billig på nära håll i Göteborg. Blir det katastrof med Julas? :) står ju rekommenderad för svartarbete trots allt :)

P pota skrev:
. Hittar ingen riktigt billig på nära håll i Göteborg. Blir det katastrof med Julas? :) står ju rekommenderad för svartarbete trots allt :)
Tror det mesta duger för svartarbete ;)

Skämt åsido, men den duger säkert, riktigt bra svetsvantar är nog viktigare än kläderna :)

Gärna långa vantar i läder med foder, stela till en början men kanon när de mjukar upp sig eftersom de både tål strålningsvärme, skyddar mot sprut/loppor och man vågar röra vid bitarna med dem (även som nybörjare)

• Gilla
pota
  • Laddar…
Jag brukar ha en vanlig bonullsoverall kompletterad med läderförkläde då jag svetsar. Bommullstyget brinner så långsamt så man kan släcka i tid. Svetshandskar av läder med långa skaft. Antingen gamla halvdåliga gummistövlar eller högskaftade kängor. Kemppi snåljåpsautomathjälm med ett smalt ljusare glas under det mörka.

prototypen prototypen skrev:
Det där med skorna, jag har gjort s.k. Golfstrumpor, de med arton (bränn)hål.

Protte
Det där med skorna var bra. Men här ska du höra, min första svärfarsa Erik borde ha vetat bättre när han stod och skar en plåt med foten under så en loppa for in under plösen på skon, ändå hade han varit svetslärare hos AGA och sedemera chef för AGA-s gasstation i Uppsala, (man kan ju tänka sig hur han hoppade omkring på ett ben och med skärbrännaren i handen).

V vedklyv skrev:
Det där med skorna var bra. Men här ska du höra, min första svärfarsa Erik borde ha vetat bättre när han stod och skar en plåt med foten under så en loppa for in under plösen på skon, ändå hade han varit svetslärare hos AGA och sedemera chef för AGA-s gasstation i Uppsala, (man kan ju tänka sig hur han hoppade omkring på ett ben och med skärbrännaren i handen).
Därför jag helst har tofflor.. bara att sparka av sig ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.