Här var ju billigt och bra. Fri frakt dessutom
https://ipprodukter.se/butik/gasflaska-atal-5-ls-frikopt/

Såg det var lite ont om flaskor för refill hos Jula men denna är väl samma om jag förstår saken rätt. Någon som vet var man kan fylla på i göteborgsområdet?

Man behöver även köpa till en sådan här då till flaskan:
https://www.jula.se/catalog/verktyg...ehor/reduceringsventil-till-mig-svets-025061/
samt:
https://www.jula.se/catalog/verktyg...d/gasdrivna-lodverktyg/gasolregulator-218200/

alternativt:
https://ipprodukter.se/butik/gasregulator-argonmix-webbshop/

Ursäkta alla frågor. Men vill bara inte köpa fel :)

P pota skrev:
Tack

Jag fortsätter ställa dumma frågor då när jag ändå är i farten :)

På Julas hemsida står det:
ArgonMix 1 liter: 249 kr
[länk]

Argonmix 5 liter: 2499 kr
Flaska på 200 bar – 1200 l gas
[länk]

Betyder det att den på 5 liter i själva verket innehåller 1200 liter gas i komprimerad form (vild gissning) medan enlitaren då bara innehåller 1 liter.

därav prisskillnaden?

Om det då står att enlitaren räcker till ca 10 minuters svetsning så skulle då 5 litaren på 1200 liter gas räcka till 1200 gånger så lång tid (ca 12 000 minuter dvs. 200 timmars svetsning).
Det står 60liter på enlitersflaskan. Så den innehåller en bråkdel av gasmängden i 5l flaskan, 5%.
En sodastreamer flaska skulle kunna vara en lågbudgetlösning. Det är typ 400l gas och billig att byta.

Lägg märke till att 5l flaskan bara finns i Örebro.

F
P pota skrev:
Här var ju billigt och bra. Fri frakt dessutom
[länk]

Såg det var lite ont om flaskor för refill hos Jula men denna är väl samma om jag förstår saken rätt. Någon som vet var man kan fylla på i göteborgsområdet?

Man behöver även köpa till en sådan här då till flaskan:
[länk]
samt:
[länk]

alternativt:
[länk]

Ursäkta alla frågor. Men vill bara inte köpa fel :)
Jag vet inte hur många liter det är i 1 liters flaskan men det är verkligen skitdålig ekonomi att köpa en sån. Min killgissning är 60bar och således 60 liter. Sen färstår jag inte hur Jula får ut 1200 liter gas ur en 5 liters flaska på 200 bar? 5x200 v´blir fortfarande 1000. Du kan räkna med runt 8 liter gas/ minut ungefär skulle jag gissa på.

EDIT: HAde jag läst sista inlägget med så hade jag sluppit gissa men det var ju kul att jag gissade rätt.

F
prototypen prototypen skrev:
Jag provade svetsa stål med ren argon, men svetssträngen la sig som en korv utanpå.
Pota, det är blandgas du ska ha som nybörjare. Aluminium tror jag inte den svetsen är riktigt lämplig för. Behövs bättre matarverk och flera uttag för olika värden på drosseln.

Järn ska du köpa nytt, inte något gammalt rostigt, MIG och rost går inte riktigt ihop. Har man rostigt så funkar MMA (pinnsvets) bättre. Rost går ju slipa bort men inte helkul.

Sedan kommer du nog att upptäcka att den svetsen har nog bara en inställning och det är full fräs, möjligen näst högsta, jag har varit där med en liten 140 A.

Tillbehör, tja vad ska du göra? Efter 45 år med svets så upptäcker man nya saker.
Skruvstycke är bra att ha, jag har en bänk med en 15 tjockstålplåt där man kan svetsa fast fixturer.
Magnet är bra att ha.
Tvingar och låsande svetstänger.
Något att kapa materialet med, bågfil, vinkelslip och en gasskärbrännare eller en plasmaskärare.

Från att ha legat ute i snön och svetsat har jag numera ett hyfsat brandsäker rum med utsug, så det står också på din utrustningslistan.

Det finns ingen lista att ”Skaffar du det här klarar du allt”

Jag önskar en lägesställare så man kan svetsa runt ett rör i ett svep.....en våt dröm.

Protte
Och med "flera uttag för olika värden på drosseln" så menar du ställa induktans?

Japp, svetsade aluminium och det gick bättre med högre induktans.
Högre induktans gör att ljusbågen inte slocknar så lätt.

Protte

F
Japp, svetsade aluminium och det gick bättre med högre induktans.
Högre induktans gör att ljusbågen inte slocknar så lätt.

Protte
Tycker du att ljusbågen slocknar ofta vid MIG-svetsning?

• Gilla
Violina
  • Laddar…
Med rätt induktans och rätt inställningar i övrigt, nej inga onödiga avbrott.
Nu har jag iof kommit mig upp i svetsar från en 140A till en som kan kräma ur sig 315A, har drivning på båda matarhjulen. Mest synd att man inte har mera jobb för den.

Protte

F
Med rätt induktans och rätt inställningar i övrigt, nej inga onödiga avbrott.
Nu har jag iof kommit mig upp i svetsar från en 140A till en som kan kräma ur sig 315A, har drivning på båda matarhjulen. Mest synd att man inte har mera jobb för den.

Protte
det är annars rätt imponerande att få eldavbrott på en trådspruta så länge matningen fungerar oavsett induktans eller övriga inställningar. Jag tycker det gäller oavsett storlek på svets.

• Gilla
Violina
  • Laddar…
Ska man köpa gas så tittar man lämpligast först på vad man har för depåer i närområdet. Jula i all ära men nog tyckte jag att de var ganska dyra då jag jämförde med AGA tex. Ganska rimligt pris blir det om man skaffar en tom AGA 5lit och sen byter in den mot en ny 10l unicyl.

Var hittar du något ställe som är billigare än Jula? Nu har ju Jula bara gas i Örebro. Jag skulle gärna ha tips om andra ställen med samma eller bättre pris.

• Gilla
pota
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Var hittar du något ställe som är billigare än Jula? Nu har ju Jula bara gas i Örebro. Jag skulle gärna ha tips om andra ställen med samma eller bättre pris.
Sist jag jämförde så var AGA hemma här billigare totalt sett om man gjorde som jag skrev.

F fsn skrev:
det är annars rätt imponerande att få eldavbrott på en trådspruta så länge matningen fungerar oavsett induktans eller övriga inställningar. Jag tycker det gäller oavsett storlek på svets.
varför tror du att man har flera olika uttag på drosseln ( åtminstone på bättre/dyrare svetsar) just för att det blir eldavbrott med fel inställning.

Protte

F
varför tror du att man har flera olika uttag på drosseln ( åtminstone på bättre/dyrare svetsar) just för att det blir eldavbrott med fel inställning.

Protte
Crisp/hard vs. Soft. Kan som sagt inte säga att jag har varit med om eldavbrott någonsin på MIG om det inte är fel på svetsen.

Kan du ge några exempel på lite dyrare/bättre modernare svetsar med flera uttag på induktorn? I min värld är det steglöst ställbart.

• Gilla
Violina
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Tror jag ringer jula och frågar. Känns ju dumt köpa en flaska där om den är svår att fylla på men å andra sidan jag antar jag att jag kan byta in en flaska köpt på jula på fler ställen? Tipsa gärna om någon har koll på något sådant ställe i göteborgsområdet

Jag har redan flaskor av den typ som jula säljer. AGA minson 18. Det är byte jag är intresserad av.

• Gilla
pota
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.