Nissens
A ArneTW skrev:
Visst men tror du TS skulle gräva ned ett kadaver bredvid sin vattenbrunn?

/ATW
Du menar att andras brunnar inte spelar någon roll???
Tror du dieseln stannar precis där du hällt ut det?
Man blir alldeles matt av att se att någon kan tycka att det är ok att hälla ut diesel på det viset.

Hoppas att du skämtar…

• Gilla
linneac och 2 till
  • Laddar…
Nissens
A ArneTW skrev:
Så hur många kvadratkilometer grundvatten blir förgiftat om jag spiller 1 liter diesel på min gräsmatta?

/ATW
Vatten mäts inte i kvadratkilometer, snarare i volym.
Väldigt lite diesel gör mycket vatten otjänligt..

• Gilla
MichelleW och 4 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Du menar att andras brunnar inte spelar någon roll???
Tror du dieseln stannar precis där du hällt ut det?
Man blir alldeles matt av att se att någon kan tycka att det är ok att hälla ut diesel på det viset.

Hoppas att du skämtar…
Jag säger inte att man ska hantera diesel ovarsamt eller hälla ut det i naturen.

Men en olycka kan hända och jag vill veta hur långt bort jag behöver varna folk att deras brunnar är otjänliga om jag råkar spilla 1 liter diesel på min grösmatta.

Så hur långt bort är det farligt?

Eller tror du på allvar att det inte spillts diesel tidigare?

/ATW

Nissens Nissens skrev:
Vatten mäts inte i kvadratkilometer, snarare i volym.
Väldigt lite diesel gör mycket vatten otjänligt..
Nu pratar vi inte om att blanda diesel i en vattentunna utan om att spilla på mark.

Så hur långt bort från spillet hävdar du att vattnet blir otjänligt?

/ATW

harry73
A ArneTW skrev:
Så hur många kvadratkilometer grundvatten blir förgiftat om jag spiller 1 liter diesel på min gräsmatta?

/ATW
1 ml förorenar 1000 l (=1 kubik)
så 1liter förorenar 1000 kubik, diesel är lättare än vatten, så det flyter på grundvattnet (bara översta delen är förorenat)
Säger vi då att översta 10cm grundvatten påverkas och att det finns 15 volym% grundvatten i jorden, då kan 1 liter diesel förorena 10 000/15%=67000kvadrat eller 6,7ha
Nu är detta en väldig grov beräkning, men då får man en idé i alla fall

• Gilla
MichelleW och 6 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej. Som jag skrev tidigare. Det är fastighetsägaren som har jakträtten.
Tips på rimliga metoder att fälla rådjur på en villatomt i tätbebyggt område?
Frågar också åt en vän.

K knipo skrev:
Men välj plats väl o gräv djupt. Annars har du det uppe snart igen.
Fler som läser Stephen King ser jag

• Haha
  • Gilla
pmd och 4 till
  • Laddar…
Lite OT men jag blir så förbannad på folk som lämnar trafikdödat vilt på vägen. Så j-a tung är inte en bock, grävling eller en hare att man inte orkar kasta eller dra ut den i skogen. Det är en sak om det är mycket trafik, man ska ju inte riskera livet, men att inte idas stanna och slå på varningsblinkersen mitt i natten, det är ju då som en stor majoritet av viltolyckorna händer, det är slött.

• Gilla
linneac och 2 till
  • Laddar…
Anomotic skrev:
Så, nu har vi ägnat oss åt ömsesidig idiotförklaring.
Att du känner dig idiotförklarad får stå för dig. Jag var uppriktigt förvånad över varför du valde att gräva ner djuret i din trädgård. Inte så att jag tycker att det var korkat, bara att jag hade tyckt att andra sätt varit enklare.

Nu är ju det här ett diskussionsforum, och de flesta saker man råkar ut för drabbar även andra. Vi är uppenbarligen ett antal som då förordar att man på ena eller andra sättet fraktar kadavret till skogs medan andra skulle gräva. Att en framtida läsare kan se båda perspektiven och värdera valen själv tycker jag är bra.

Själv hade jag som sagt inte kommit på tanken att gräva om det inte vore en begravningsövning för barn, men det innebär inte att jag tycker att det är idioti att göra det.

• Gilla
Bettan74 och 2 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
1 ml förorenar 1000 l (=1 kubik)
så 1liter förorenar 1000 kubik, diesel är lättare än vatten, så det flyter på grundvattnet (bara översta delen är förorenat)
Säger vi då att översta 10cm grundvatten påverkas och att det finns 15 volym% grundvatten i jorden, då kan 1 liter diesel förorena 10 000/15%=67000kvadrat eller 6,7ha
Nu är detta en väldig grov beräkning, men då får man en idé i alla fall
Du har ett ganska oärligt sätt att räkna.

1 liter diesel på samma markplätt.

Jag tar inte 1 ml och blandar upp det i en kubik jord och upprepar det 1000 ggr.

och på de flesta ställen så finns det inget grundvatten i den översta metern jord så att det lätt skulle spridas till 6,7 hektar är ju inte sant.

Så nej man får ingen bra idé från din uträkning.

/ATW

• Gilla
henric78
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Du har ett ganska oärligt sätt att räkna.

1 liter diesel på samma markplätt.

Jag tar inte 1 ml och blandar upp det i en kubik jord och upprepar det 1000 ggr.

och på de flesta ställen så finns det inget grundvatten i den översta metern jord så att det lätt skulle spridas till 6,7 hektar är ju inte sant.

Så nej man får ingen bra idé från din uträkning.

/ATW
Som deltisbrandman tycker inte jag att din idé att medvetet hälla ut diesel på marken oavsett mängd är en bra idé.
Finns ju liksom ingen mening med det!!!

• Gilla
MichelleW och 4 till
  • Laddar…
Diesel stannar kvar där den spillts till stor del. Så en liter diesel påverkar sannolikt inte i närheten av så stora ytor som nämnts här.

Smörjoljor är inte alls lika giftiga och bryts ner hyfsat fort. Men olja och diesel som hamnar i grundvattnet bryts ju in inte ner snabbt alls. Men efter som det inte är vattenlösligt följer det inte med ner till grundvattnet så lätt.

Nissens
A ArneTW skrev:
Jag säger inte att man ska hantera diesel ovarsamt eller hälla ut det i naturen.

Men en olycka kan hända och jag vill veta hur långt bort jag behöver varna folk att deras brunnar är otjänliga om jag råkar spilla 1 liter diesel på min grösmatta.

Så hur långt bort är det farligt?

Eller tror du på allvar att det inte spillts diesel tidigare?

/ATW
Du ser inte skillnad på olyckor och att medvetet fördärva grundvattnet?
Om det stämmer så kan jag nog inte hjälpa dig.

Det finns geoteknikföretag som mäter upp föroreningar i vatten både vid ytan och nere i marken. Vatten rinner även under marken, och naturligtvis följer föroreningar med vattnet. Du få nog själv ta reda på hur det är på det stället du häller ut dieseln på..

• Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
Nissens
D Daniel 109 skrev:
Diesel stannar kvar där den spillts till stor del. Så en liter diesel påverkar sannolikt inte i närheten av så stora ytor som nämnts här.

Smörjoljor är inte alls lika giftiga och bryts ner hyfsat fort. Men olja och diesel som hamnar i grundvattnet bryts ju in inte ner snabbt alls. Men efter som det inte är vattenlösligt följer det inte med ner till grundvattnet så lätt.
Jaha du… så regnvatten rinner runt dieseln på sin väg ner mot grundvattnet??
Har du någon referens till något trovärdigt som styrker det? Det låter helt fantastiskt.

• Gilla
MichelleW och 2 till
  • Laddar…
Spiller du diesel på gräsmattan har du en död fläck ett bra tag. Just för att dieseln inte sköljs ur av regnvattnet. Naturligtvis transporteras det till viss del. Men inte som det påstås här.

• Gilla
FrankieFrankie och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.