Maskintok skrev:
men för helvete..
sopsäckar..
I med rådjurskidet och kör ut det i skogen så alla djur och fåglar får sig lite helg gott..
luktar inget alls om det ligger i sopsäckar..
Ta papperssäckar om du inte vill släpa på sopor...
Nu har inte alla egen skog att dumpa döda rådjur i, bättre att köra det till kommunal återvinning än att köra ut det i min skog iaf.
Ett rådjurkid platsar nog i de gröna påsarna som iaf Lkpg använder för att samla ihop mtrl till biogas.

Nissens
D Daniel 109 skrev:
Spiller du diesel på gräsmattan har du en död fläck ett bra tag. Just för att dieseln inte sköljs ur av regnvattnet. Naturligtvis transporteras det till viss del. Men inte som det påstås här.
Så du tror att det stannar i gräsmattan… och det gör regnvattnet också då förstås?
Suck.

En snabb googling visar något helt annat än vad du säger:
https://gis.swedgeo.se/vattentaktolycka/bl3_mertext.html

• Gilla
linneac
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Det är bara markägaren som har jakträtt på marken, tekniskt sett även på en villatomt.
MEN man får inte utan speciellt tillstånd avlossa skjutvapen inom stadsplanerat område (utom för typ skyddsjägare, poliser etc)
Boende har en viss begränsad rätt att jaga som är oberoende av vem som äger fastigheten. Finns en lista på uppräknade skadedjur som det gäller för. Bl.a. råttor och möss. Skulle vara lite för dumt om man inte fick ställa en musfälla i sitt kök...

Nissens
R Räknenisse skrev:
Boende har en viss begränsad rätt att jaga som är oberoende av vem som äger fastigheten. Finns en lista på uppräknade skadedjur som det gäller för. Bl.a. råttor och möss. Skulle vara lite för dumt om man inte fick ställa en musfälla i sitt kök...
All laglig jakt som inte kräver skjutvapen är tillåtet inom detaljplanerat område. Markägaren kan överlåta jakträtten till någon annan.

• Gilla
henric78
  • Laddar…
P
Det blev en märklig vändning i riktning diesel-diskussion. Långt ifrån ämnet och för vad det är värt finns det inte några tankar på att hälla diesel där det har grävts. Eller någon annanstans för den delen, förutom i dieseldrivna fordon.

• Gilla
  • Haha
Nissens och 10 till
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Bara att läsa artikeln som tyvärr är sann.

[länk]
Jag tycker inte heller att man ska hälla ut diesel i onödan, men i artikeln står det att 1 droppe diesel KAN förorena 1000 liter vatten, inte ATT det gör det, eller att 1 droppe utspillt på marken motsvarar 1000 liter förorenat grundvatten.

A Argastesnickaren skrev:
Som deltisbrandman tycker inte jag att din idé att medvetet hälla ut diesel på marken oavsett mängd är en bra idé.
Finns ju liksom ingen mening med det!!!
Jag har aldrig sagt att man ska göra det...

Att du blir upprörd av teoretiska resonemang är ditt problem.

/ATW

• Gilla
torbhe
  • Laddar…
P
F fribygg skrev:
Nu har inte alla egen skog att dumpa döda rådjur i, bättre att köra det till kommunal återvinning än att köra ut det i min skog iaf.
Ett rådjurkid platsar nog i de gröna påsarna som iaf Lkpg använder för att samla ihop mtrl till biogas.
Hvo100 :cool:

harry73
A ArneTW skrev:
Att du blir upprörd av teoretiska resonemang är ditt problem.
Säger du som blev upprörd av mitt teoretiska resonemang

• Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
S Strontus skrev:
Jag tycker inte heller att man ska hälla ut diesel i onödan, men i artikeln står det att 1 droppe diesel KAN förorena 1000 liter vatten, inte ATT det gör det, eller att 1 droppe utspillt på marken motsvarar 1000 liter förorenat grundvatten.
Du får nog jobba på ditt googlande. Den referensen handlar inte alls om det.
Jag hittat inget klockren referens, men det jag hittat (klart relevantare än din träff) ändrar inte min uppfattning. Även runt stora föroreningar i grundvattnet är spridningshastigheten låg.

• Gilla
Henrik Ewertz och 1 till
  • Laddar…
Nissens
A ArneTW skrev:
Du har ett ganska oärligt sätt att räkna.

1 liter diesel på samma markplätt.

Jag tar inte 1 ml och blandar upp det i en kubik jord och upprepar det 1000 ggr.

och på de flesta ställen så finns det inget grundvatten i den översta metern jord så att det lätt skulle spridas till 6,7 hektar är ju inte sant.

Så nej man får ingen bra idé från din uträkning.

/ATW
Så du har aldrig något regn. Var i Sverige är det?

Jag hittade ett självdött rådjur på min villatomt. Ringde samma nummer som man ringer om man kört på djur med bilen, så kom de och hämtade kadavret.

(Rådet att hålla på diesel för att hålla borta rovdjur var för övrigt superkorkat)

• Gilla
CarVal och 4 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Så du har aldrig något regn. Var i Sverige är det?
Huh?
/ATW

Nissens
A ArneTW skrev:
Huh?
/ATW
Ja, regnet tar naturligtvis med sig dieseln… detta är självklarheter för de flesta…

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.