Byggahus.se
Typisk "frågar-åt-en-kompis"-fråga: Ett mindre rådjur (unge eller yngling, kan inte avgöra) har dött alt blivit dödat på kompisens tomt. Är det tillåtet att gräva ner det på tomten?

Vilda djur omfattas oftast inte av förbuden mot nedgrävning.
Markägarens tillstånd behövs, gräv djupt!

A Anomotic skrev:
Typisk "frågar-åt-en-kompis"-fråga: Ett mindre rådjur (unge eller yngling, kan inte avgöra) har dött alt blivit dödat på kompisens tomt. Är det tillåtet att gräva ner det på tomten?
Det finns förmodligen någon som har jakträtten i området.

Jag har hittat döda djur, både på min tomt och i skogen, och dem tog jägarna hand om. Nu var det enkelt för mig eftersom jag kände jägaren med jakträtten i området.

• Gilla
UHA
  • Laddar…
Det är fastighetsägaren som har jakträtten om den inte är utarrenderad.

• Gilla
Simba52 och 6 till
  • Laddar…
Om det självdött så asa ut det i skogen o låt naturen sköta det som det är tänkt.
Är det skadeskjutet så ring jakträttsinnehavaren eller polisen.

• Gilla
Nikihellion och 11 till
  • Laddar…
K knipo skrev:
Om det självdött så asa ut det i skogen o låt naturen sköta det som det är tänkt.
Är det skadeskjutet så ring jakträttsinnehavaren eller polisen.
Det finns ingen angränsande skog, bara sommarstugor och villor. Rådjuret skulle behöva lastas in i en bil och köras iväg någon halvmil, vilket inte är så lockande mtp stank etc.

A andersmc skrev:
Det finns förmodligen någon som har jakträtten i området.
Även i områden med en massa tomter för småhus och sommarstugor? Det går inte att skjuta där utan hög risk för att träffa hus, fönster, cyklister etc.

• Gilla
Z78 och 1 till
  • Laddar…
Skjut, gräv och tig. Eller vad är det dom brukar säga? :D

• Haha
  • Gilla
  • Arg
  • Wow
Patrik440 och 6 till
  • Laddar…
A Anomotic skrev:
Även i områden med en massa tomter för småhus och sommarstugor? Det går inte att skjuta där utan hög risk för att träffa hus, fönster, cyklister etc.
Nej. Som jag skrev tidigare. Det är fastighetsägaren som har jakträtten.

• Gilla
henric78 och 2 till
  • Laddar…
A Anomotic skrev:
Jag förstår att du inte vill ha det i bilen om det börjat tuttna.
Men ligger det på din tomt så är det tyvärr så att det är ditt problem.
Är du praktisk så förpacka in det ordentligt o kör iväg det långt ut i naturen.
Eller i ett dike längs med landsvägen.
Där ligger ju inte sällan flera kompisar till det.
Återvinningen vill nog inte ha det.

Skall du vara helt enligt regelboken så är det kanske destruktionen som gäller, dvs kremering. O då kostar det.

Jag vet vad jag hade gjort.

• Gilla
Lindusfindus och 2 till
  • Laddar…
Rådjur får plats i en stor murbrukslåda, stoppa ner det i en sådan o dra sen en plastsäck över, knyt, kör till skogen och dumpa själva kroppen, sen tar räven och örnen hand om det där på en dag eller två.

• Gilla
ami39 och 7 till
  • Laddar…
Jag hittade ett dött (annan sorts) djur på tomten, Det var otroligt omständligt att bli av med liket. Att gräva en grav var inte aktuellt enligt min fru.

• Haha
  • Wow
  • Gilla
matsgran och 4 till
  • Laddar…
A Anomotic skrev:
.....Är det tillåtet att gräva ner det på tomten?
Nu har vi ju inte svarat på din grundfråga, om du får gräva ned det på tomten.
Jag skulle säga att om det är som du säger, ett rådjurskid, så är det såpass litet att det är ok att gräva ned. Större djur behöver man tillstånd till, o det är ju ändå inte aktuellt på en villatomt. Men ett rådjurskid, ja.
Så kör på det.
Men välj plats väl o gräv djupt. Annars har du det uppe snart igen.

• Gilla
Steen P och 3 till
  • Laddar…
Dumpa djuret ett par km ut i skogen, finner du det för omständigt så gräv ner djuret.
Vill du att någon hämtar djuret så kontakta Svensk lantbrukstjänst, är dock inte billigt.

Markägaren är ansvarig för vilda djur, så tyvärr faller ansvaret på dig.

• Gilla
ami39
  • Laddar…
Nej. Det handlar inte om djurstorlek. Det handlar om vad det är för djur. Vilda djur finns det inga krav på var de hamnar. De är okej att lämna eller gräva ner. Sällskapsdjur får begravs. Medan lantbruksdjur måste omhändertas på godkänd anläggning. Det har inte med storlek att göra.

• Gilla
cpalm och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.