26 188 läst · 136 svar
26k läst
136 svar
Tillåtet att begrava rådjur på tomten?
Sida 1 av 10
Det finns förmodligen någon som har jakträtten i området.A Anomotic skrev:
Jag har hittat döda djur, både på min tomt och i skogen, och dem tog jägarna hand om. Nu var det enkelt för mig eftersom jag kände jägaren med jakträtten i området.
Det är fastighetsägaren som har jakträtten om den inte är utarrenderad.
Det finns ingen angränsande skog, bara sommarstugor och villor. Rådjuret skulle behöva lastas in i en bil och köras iväg någon halvmil, vilket inte är så lockande mtp stank etc.K knipo skrev:
Medlem
· Korpilombolo
· 3 135 inlägg
Skjut, gräv och tig. Eller vad är det dom brukar säga? 
Jag förstår att du inte vill ha det i bilen om det börjat tuttna.A Anomotic skrev:
Men ligger det på din tomt så är det tyvärr så att det är ditt problem.
Är du praktisk så förpacka in det ordentligt o kör iväg det långt ut i naturen.
Eller i ett dike längs med landsvägen.
Där ligger ju inte sällan flera kompisar till det.
Återvinningen vill nog inte ha det.
Skall du vara helt enligt regelboken så är det kanske destruktionen som gäller, dvs kremering. O då kostar det.
Jag vet vad jag hade gjort.
Nu har vi ju inte svarat på din grundfråga, om du får gräva ned det på tomten.A Anomotic skrev:
Jag skulle säga att om det är som du säger, ett rådjurskid, så är det såpass litet att det är ok att gräva ned. Större djur behöver man tillstånd till, o det är ju ändå inte aktuellt på en villatomt. Men ett rådjurskid, ja.
Så kör på det.
Men välj plats väl o gräv djupt. Annars har du det uppe snart igen.
Dumpa djuret ett par km ut i skogen, finner du det för omständigt så gräv ner djuret.
Vill du att någon hämtar djuret så kontakta Svensk lantbrukstjänst, är dock inte billigt.
Markägaren är ansvarig för vilda djur, så tyvärr faller ansvaret på dig.
Vill du att någon hämtar djuret så kontakta Svensk lantbrukstjänst, är dock inte billigt.
Markägaren är ansvarig för vilda djur, så tyvärr faller ansvaret på dig.
Nej. Det handlar inte om djurstorlek. Det handlar om vad det är för djur. Vilda djur finns det inga krav på var de hamnar. De är okej att lämna eller gräva ner. Sällskapsdjur får begravs. Medan lantbruksdjur måste omhändertas på godkänd anläggning. Det har inte med storlek att göra.