30 957 läst ·
136 svar
31k läst
136 svar
Tillåtet att begrava rådjur på tomten?
Jag försvarar inte dieselanvändarna...Nissens skrev:
Men kom igen, tror du verkligen att några deciliter diesel skvätt över ett kadaver skulle ha någon betydelse...
Det har spillts olja/diesel/bensin överallt...
Till TS 80 cm som du grävde lär väl räcka.
Till andra är väl kalk ett bättre medel för att undvika lukt och andra intresserade djur.
/ATW
Skulle det finnas en brunn i närheten så kan väldigt lite diesel fördärva den…A ArneTW skrev:Jag försvarar inte dieselanvändarna...
Men kom igen, tror du verkligen att några deciliter diesel skvätt över ett kadaver skulle ha någon betydelse...
Till andra är väl kalk ett bättre medel för att undvika lukt och andra intresserade djur.
/ATW
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 260 inlägg
Jag var övertygad om att det fanns barn med sim ville begrava djuret. Att tycka att det är lättare att gräva ner det 80 cm djupt istället för att lasta det i en plastback och köra ut i skogen – oj.
Är det ett litet rådjur hade jag inte krånglat till det så. En sopsäck och sen ner i soptunnan.
Kanske olika från kommun till kommun, men i kommunen jag bodde tidigare utreddes det då någon slängt slaktrester efter rådjur bland matavfallet (gemensam sopstation till stugområde). Det var inte tillåtet, men däremot fick man slänga det som restavfall i den vanliga soptunnan.
Edit; eller ringt kommunjägaren. Brukar inte vara ovilliga att hjälpa till när något sånt här sker.
Kanske olika från kommun till kommun, men i kommunen jag bodde tidigare utreddes det då någon slängt slaktrester efter rådjur bland matavfallet (gemensam sopstation till stugområde). Det var inte tillåtet, men däremot fick man slänga det som restavfall i den vanliga soptunnan.
Edit; eller ringt kommunjägaren. Brukar inte vara ovilliga att hjälpa till när något sånt här sker.
Betydligt bättre med bensin än just diesel, bryts lättare ned. Diesel bryts ned väldigt dåligt och är väldigt giftigt.. Men om det inte skulle vara så att vi kör våra bilar på produkterna skulle de nog inte gå att köpa hur som helst pga giftigheten.A ArneTW skrev:Jag försvarar inte dieselanvändarna...
/ATW
det har läckt diesel,motorolja & hydraulolja sen 60-talet hemma...togs vattenprov på 90-talet när vägen byggdes om och de visade på friskt vatten.Nissens skrev:
lär inte ha nån betydelse om man slår 2-3 dl diesel över...
Att tycka att det är lättare att köra runt med djuret i en bil en solig och varm dag med stank över långt spygränsen och sedan behöva få bort kadavrets lukt ur bilen - oj.Nötegårdsgubben skrev:
Så, nu har vi ägnat oss åt ömsesidig idiotförklaring. Känns det bra för dig? (Retorisk fråga, då jag inte kommer att interagera mer med dig eftersom du inte tillför något som helst av värde för mig.)
Varför ska man hälla diesel i marken över huvud taget när det inte är nödvändigt?skoge skrev:
Väldigt giftigt?rotbackarn skrev:
Om jag spiller 1 liter diesel när jag tankar traktorn från dunk på åkern så kommer fåren som äter höet nästa år att dö?
/ATW
Det finns andra sätt att jaga på än med skjutvapen. Det man ska komma ihåg är att 'jakträtt' inte per automatik betyder att man har fri rätt att jaga.Anomotic skrev:
Just fästingar var ett orosmoment. Rådjuret drogs till gropen med ett rep för att minimera kroppskontakt än vad som behövdes för att binda repet om frambenen, men det torde ju varit färstingtätt i närheten.Hep skrev:
Det där var ännu en orsak, förutom allmänt äckel, till att det inte var så lockande att ha den extra kontakten med kadavret som lastning i bil hade inneburit (och grävning gav förstås bonusen att bjuda den där lättroade Nötgubben på nöjet att höja sin självkänsla och rädda sin dag genom att få tillfälle att idiotförklara random person i ett forum).