Det är märkligt att det inte finns något rimligt sätt att göra sig av med döda vilda djur från villatomter.

Vi råkade för en höst för cirka 10 år sen ut för att ett rådjur dött på vår tomt. Låg under ett plommonträd som nästan hade dolt det i och med att det var just under lövfällningen.

Eftersom vi inte visste hur vi skulle hantera det men hittade att man skulle ringa till polisen när man hittade döda djur så gjorde vi det. Min fru ringde till deras sambandscentral/växel. Hon uppgav vår adress och att det låg ett dött rådjur på vår tomt. Svaret blev att de samordnade viltvårdare som tog hand om dessa ärenden när det var på allmän mark, eller gata. Men att på tomter var det tomtägarens ansvar. Hon fick reda på att de tyckte att vi skulle lasta in det i bil och köra och dumpa det i skogen.

Till saken hör att vi bor i förort till Stockholm utan närliggande skog. Dvs utan skog som inte är av typen naturreservat, elljusspår, eller 100 meter trädlinje mellan hus och trafikerade vägar. När jag hörde att detta var förslaget och att vi skulle tvingas köra kadavret i vår bil i kanske flera mil, och försöka dumpa det utan att någon skogsägare kom på oss blev jag lite förbannad.

Vi bar då ut rådjuret till gatan. Varpå jag ringde till polisen och anmälde att det låg ett dött rådjur utanför vår tomt. När jag uppgav adressen hörde jag att polismannen hajade till. Han frågade om det låg utanför tomten. Svar Ja. Han sa att han förstod och att det skulle komma någon under eftermiddagen. När viltvårdaren dök upp kommenterade han att det var konstigt att rådjuret var täckt av löv när det inte var några träd i närheten, han tog dock med sig rådjursliket utan vidare diskussion.

Problem löst.

• Gilla
  • Haha
henric78 och 31 till
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Väldigt giftigt?

Om jag spiller 1 liter diesel när jag tankar traktorn från dunk på åkern så kommer fåren som äter höet nästa år att dö?

/ATW
Vet inte vilka får du har men de flesta raser räknas inte som vattenlevande organismer.

• Gilla
  • Haha
DandrO och 1 till
  • Laddar…
G
Bor i villa i (väldigt) tättbebyggdt område med alldeles för många rådjur som komunen inte vill skjuta av. För några år sedan låg en död rådjursbock på min tomt. Ringde komunen och de sa att det va mitt problem. Mycket märkligt då jag inte får göra något med dem när de lever (tex döda dem) på min tomt och de äter upp allt, men nu va det mitt problem. Sa då att då lägger jag det mitt i gatan, det gillade inte hon på komunkontoret;). Någon timme senare ringer någon jaktvårdare komunen har avtal med och undrar när och var han ska hämta så de löste sig.(y)

• Gilla
henric78 och 7 till
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Det är bara markägaren som har jakträtt på marken, tekniskt sett även på en villatomt.
MEN man får inte utan speciellt tillstånd avlossa skjutvapen inom stadsplanerat område (utom för typ skyddsjägare, poliser etc)
Enda möjligheten att "få" vilt på villatomten är att ett skjutet djur går och lägger sig på tomten, det tillfaller markägaren, inte jägaren. Är viltet inte dött, får man avliva på bästa sätt för att förkorta djurets lidande, det går bra med tex. en yxa, om man vet vad man gör..
Rådjuret i mitt fall hade alltså blivit påkört och kastats in på min tomt.

rotbackarn rotbackarn skrev:
Vet inte vilka får du har men de flesta raser räknas inte som vattenlevande organismer.
Nu pratar vi inte om dieselspill i en bäck/å/vattendrag.

Utan om spill på en gräsmatta långt ifrån närmaste brunn/vattendrag.

Självklart är det lokalt giftigt för de maskar/smådjur som råkar leva där... Men var finns dina vattenlevande organismer i TS gräsmatta?

/ATW

Men grundfrågan är väl varför man ska hälla på diesel på ett begravt kadaver?

• Gilla
MichelleW och 8 till
  • Laddar…
Att det ens diskuteras om det är bra eller inte att hälla diesel i naturen...

• Gilla
  • Ledsen
Rawberry och 12 till
  • Laddar…
Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
Att det ens diskuteras om det är bra eller inte att hälla diesel i naturen...
Ja det är så korkat att man häpnar. Grävde själv ner ett rådjur på tomten på landstället för 15 år sedan, inte var det något djur som tog notis om det.....

• Gilla
MichelleW och 3 till
  • Laddar…
I tätbebyggt område är det inte tillåtet att begrava husdjur på tomten. Däremot på landsbygden. Vi blev tillfrågade av veterinären om de, mot en kostnad, skulle ta hand om vår döda kanin. Vi löste det själva genom att begrava den "hos en släkting på landet".
Smådjur är en sak men större djur skulle inte jag vilja ha nedgrävda på vår tomt om det inte fanns en särskild anledning. Dessutom är jordlagret knappt en halvmeter som mest.

Grejen med diesel undrar jag också över vad det skulle vara bra för.

P
men för helvete..
sopsäckar..
I med rådjurskidet och kör ut det i skogen så alla djur och fåglar får sig lite helg gott..
luktar inget alls om det ligger i sopsäckar..
Ta papperssäckar om du inte vill släpa på sopor...

• Gilla
henric78 och 2 till
  • Laddar…
Nissens
Anomotic skrev:
Även i områden med en massa tomter för småhus och sommarstugor? Det går inte att skjuta där utan hög risk för att träffa hus, fönster, cyklister etc.
Ja, man har jakträtten, men man får inte skjuta utan att ha ytterligare tillstånd inom detaljplanerat område.

Tex får man fånga skator i fälla på sin villatomt inom detaljplanerat område. Det klassas också som jakt.

• Gilla
henric78 och 1 till
  • Laddar…
Nissens
A ArneTW skrev:
Nu pratar vi inte om dieselspill i en bäck/å/vattendrag.

Utan om spill på en gräsmatta långt ifrån närmaste brunn/vattendrag.

Självklart är det lokalt giftigt för de maskar/smådjur som råkar leva där... Men var finns dina vattenlevande organismer i TS gräsmatta?

/ATW
Skojar du??
Grundvattnet finns överallt…

• Gilla
MichelleW och 2 till
  • Laddar…
P
Nissens Nissens skrev:
Skojar du??
Då har vi nästa cementa ärende;)

Nissens Nissens skrev:
Skojar du??
Så hur många kvadratkilometer grundvatten blir förgiftat om jag spiller 1 liter diesel på min gräsmatta?

/ATW

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.