gräv ner det...glöm inte att slå på diesel så inte räven gräver upp det.

• Arg
  • Gilla
  • Haha
leffeisala och 9 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej. Det handlar inte om djurstorlek. Det handlar om vad det är för djur. Vilda djur finns det inga krav på var de hamnar. De är okej att lämna eller gräva ner. Sällskapsdjur får begravs. Medan lantbruksdjur måste omhändertas på godkänd anläggning. Det har inte med storlek att göra.
Till viss del har det med storlek att göra.
Man lär aldrig få tillstånd att gräva ned ett större djur på sin tomt oavsett djurslag.
Häst får man begrava hemma, på gården, om det görs på rätt sätt. Men knappast på en villatomt.
Skulle det ramla in en älg på villatomten så är jag ganska säker på att det inte skulle vara ok att gräva ned den i trädgården, oaktat hur osmidigt det skulle vara.

skoge skoge skrev:
Det där var ett ytterst korkat tips!!
Att hälla diesel rakt ned i marken är på alla sätt fel.
Gräver man tillräckligt så ligger det kvar utan diesel.

• Gilla
  • Arg
Rawberry och 22 till
  • Laddar…
skoge skoge skrev:
Tips från coachen, häll inte ut diesel i onödan. Speciellt inte på din tomt. Folk alltså… dumpa kadavret i ett dike på lämpligt ställe, så löser räven och kråkorna resten. Det dör rådjur i skogen varje dag typ, och ingen gräver ner dom med diesel.

• Gilla
Johan_F och 13 till
  • Laddar…
K knipo skrev:
Det där var ett ytterst korkat tips!!
Att hälla diesel rakt ned i marken är på alla sätt fel.
Gräver man tillräckligt så ligger det kvar utan diesel.
beror helt på hur marken ser ut om du kan gräva så djupt...diesel fungerar utmärkt

• Arg
  • Haha
Lindusfindus och 5 till
  • Laddar…
skoge skoge skrev:
beror helt på hur marken ser ut om du kan gräva så djupt...diesel fungerar utmärkt
Nej.......:mad:

• Gilla
SNf och 9 till
  • Laddar…
Jag har grävt ned ett flertal djur, o inget av de har kommit fram igen.
Katter ligger på kanske 30-max 50 cm djup. Hund lite mer.
Har aldrig varit ens en tillstymmelse till att något djur skulle gräva upp dem.
O här finns rävar, ja.

Redigerat:
  • Gilla
ichigo och 1 till
  • Laddar…
skoge skoge skrev:
Det funkar toppen att få bort ogräs i potatislandet med diesel också. Men man häller inte ut diesel där av samma anledning som det är dumt att hälla det i backen i skogen.

• Gilla
  • Arg
Pippi Viktualia och 10 till
  • Laddar…
P
imported_Benno imported_Benno skrev:
Skjut, gräv och tig. Eller vad är det dom brukar säga? :D
Gräv och tig är den valda och redan utförda lösningen, på en tidpunkt då de flesta sover. Det var dock intressant att i efterhand få reda på om det var lagligt eller inte.

Om olyckan är framme fler gånger vore det ju kul (för kompisen ;)) att slippa stå där med spaden mitt i natten som någon sorts Vincent Price-wannabe.

3506587

Redigerat av moderator:
  • Gilla
  • Haha
Pippi Viktualia och 10 till
  • Laddar…
P
K knipo skrev:
Jag har grävt ned ett flertal djur, o inget av de har kommit fram igen.
Katter ligger på kanske 30-max 50 cm djup. Hund lite mer.
Har aldrig varit ens en tillstymmelse till att något djur skulle gräva upp dem.
O här finns rävar, ja.
Det där låter betryggande, med tanke på att rådjuret nu ligger på ca 80 cm djup.

• Gilla
matsgran
  • Laddar…
P
A andersmc skrev:
Det finns förmodligen någon som har jakträtten i området.

Jag har hittat döda djur, både på min tomt och i skogen, och dem tog jägarna hand om. Nu var det enkelt för mig eftersom jag kände jägaren med jakträtten i
A andersmc skrev:
Det finns förmodligen någon som har jakträtten i området.

Det är bara markägaren som har jakträtt på marken, tekniskt sett även på en villatomt.
MEN man får inte utan speciellt tillstånd avlossa skjutvapen inom stadsplanerat område (utom för typ skyddsjägare, poliser etc)
Enda möjligheten att "få" vilt på villatomten är att ett skjutet djur går och lägger sig på tomten, det tillfaller markägaren, inte jägaren. Är viltet inte dött, får man avliva på bästa sätt för att förkorta djurets lidande, det går bra med tex. en yxa, om man vet vad man gör..

Anomotic skrev:
Det där låter betryggande, med tanke på att rådjuret nu ligger på ca 80 cm djup.
Mycket bra!
Det lär stanna där.

• Gilla
Anonymiserad 59847
  • Laddar…
skoge skoge skrev:
... om du har tonårsbarn som är och nallar i barskåpet, så kan du ju hälla diesel i whiskyn. Det funkar varje gång!

• Gilla
  • Haha
Jonny Hylander och 17 till
  • Laddar…
Anomotic skrev:
Nu när du gjort det är det dags att verkligen kolla igenom alla vrår och skrymslen på kroppen för att se att du inte fått någon fästing.

• Gilla
Pippi Viktualia och 1 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Nu när du gjort det är det dags att verkligen kolla igenom alla vrår och skrymslen på kroppen för att se att du inte fått någon fästing.
Det märker man när det börjar klia.:cool:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.