5 255 läst ·
51 svar
5k läst
51 svar
Tillåten inkoppling?
Vilken aktivitet!
Tack för alla svar och hjälp. Nu känns det som att jag har alla argument till elektrikern när han kommer för att rätta sina fel. Det blir till att byta de ojordade till jordade iomed att man då kan använda den gulgröna som det är tänkt. Sedan får han spika en ny kabel till trafon där han även har en "tändtråd" som inte är gulgrön.
En intressant sak som slog mig när jag läste alla svar är att rummet i fråga byggdes om kraftigt 1998 och att de då egentligen borde satt upp jordade uttag om jag tolkat alla rätt. Inga andra uttag finns i rummet. I ett annat rum som de fixade samtidigt kompleterade de med två ojordade eftersom det där redan fanns ojordade uttag vilket i så fall skulle vara rätt.
Tack
Tack för alla svar och hjälp. Nu känns det som att jag har alla argument till elektrikern när han kommer för att rätta sina fel. Det blir till att byta de ojordade till jordade iomed att man då kan använda den gulgröna som det är tänkt. Sedan får han spika en ny kabel till trafon där han även har en "tändtråd" som inte är gulgrön.
En intressant sak som slog mig när jag läste alla svar är att rummet i fråga byggdes om kraftigt 1998 och att de då egentligen borde satt upp jordade uttag om jag tolkat alla rätt. Inga andra uttag finns i rummet. I ett annat rum som de fixade samtidigt kompleterade de med två ojordade eftersom det där redan fanns ojordade uttag vilket i så fall skulle vara rätt.
Tack
Elektriker kan vara konservativa - att dom inte tog till sig de nya reglerna 1998 är inte mycket att förvånas över. Här ute i obyggden lägger vissa fortfarande svart fas i nybyggen. Grön/gul PE har dock slagit igenom, men den röda kanske kommer tillbaka nu är det finns röd FK att köpa igen.. 
Man tar inte bort den då det kan finnas speciella tillfällen då man kan behöva en isolerad miljö. Men i vanlig ordning så gäller det att känna till alla föreskrifter eftersom det ibland finns tillägg och undantag.w1shmast3r skrev:Jag skulle aldrig använda mig av den metoden.
Men det är konstigt att dom inte tar bort den.
Sen skulle man kunna säga som så att:
För att kunna göra en utökning lär det krävas en ombyggnad
Nej men skämt åsido, om nån ber mig sätta upp ett extra ojordat vägguttag så får jag det. Men skulle han be mig flytta ett befintligt så är det olagligt? Jag måste då sätta dit ett jordat vilket medför att man kan få byta ut halva installatonen. Var är det sunda förnuftet där kan man fråga sig.
Btrf flytta ett uttag så tycker jag att du grovt övertolkar reglerna. Så dåligt med jobb har väl inte elektrikerna ännu?
Medlem
· Västra Götaland
· 169 inlägg
Det fanns ju ingen möjlighet att tolka sa du nyss. Och när jag ser på saken på precis det sätt som du sa att man skulle se det så ser jag ingen annan möjlighet.pefo skrev:Man tar inte bort den då det kan finnas speciella tillfällen då man kan behöva en isolerad miljö. Men i vanlig ordning så gäller det att känna till alla föreskrifter eftersom det ibland finns tillägg och undantag.
Btrf flytta ett uttag så tycker jag att du grovt övertolkar reglerna. Så dåligt med jobb har väl inte elektrikerna ännu?Men ärligt talat, om du verkligen fått ut din behörighet (du sa tidigare att du nyss blivit behörig) så blir jag lite fundersam att du har de frågeställningar du presenterar här. Du borde ha kommit förbi dessa och många andra under den praktiktid du borde ha bakom dej....
![]()
Vad det gäller huruvida du verkar tycka att min behörighet borde återkallas pga av bristande kompetens, så tror jag att jag är mer kompetent än många Elinstallatörer.
En bidragande faktor till att jag inte är helt hemma med allt vad det innebär är att dels var det inte längesen jag gick utbildningen. Det tar ju ett tag att låta saker och ting sjunka in. Det är ju som att ta körkort. Bara för att du klarat uppkörning och teori är du ju ingen fullfjädrad bilförare eller? Sen har jag jobbat mycket med höspänning på ett elbolag och efter dom åren har jag jobbat inom process industrin.
Jag har ingen som helst aning om vad du har för utbildning eller praktik. Men du verkar ju helt klart ha koll på mycket, eller allt, som du verkar tycka själv. Varför inte vara ödmjuk istället?
Med övertolkar så menar jag att du lägger in mer i begreppet ombyggnad än vad som avses med reglerna. Eller vad menar du med att man bygger om ett elsystem? Att man flyttar ett eluttag 5cm eller 50cm? Ombyggnad är i mina och som jag förstått det de flesta andras ögon att man river elsystemet och drar nytt exvis vid en renovering.w1shmast3r skrev:
Det var inte meningen att ifrågasätta din behörighet och har jag trampat på nån tå så ber jag om ursäkt. Jag blev bara nyfiken på varför du var så dåligt insatt i vissa saker men då du jobbat med högspänning och industri och inte så mycket med kontors och bostadsinstallationer så har jag full förståelse för dina frågor. Att jag blev lite förbryllad beror på att elsäkerhetsverket har så höga krav, bl.a när det gäller allsidighet i praktiken, för att ge ut behörigheter. För egen del slutförde jag aldrig min praktik efter utbildningen utan började istället på en annan gren av el/elektronikbranchen nämligen datortekniksidan. Ödmjuk vet jag inte, det är din bedömning, men jag försöker att svara på dina frågor så gott det går.Vad det gäller huruvida du verkar tycka att min behörighet borde återkallas pga av bristande kompetens, så tror jag att jag är mer kompetent än många Elinstallatörer.
En bidragande faktor till att jag inte är helt hemma med allt vad det innebär är att dels var det inte längesen jag gick utbildningen. Det tar ju ett tag att låta saker och ting sjunka in. Det är ju som att ta körkort. Bara för att du klarat uppkörning och teori är du ju ingen fullfjädrad bilförare eller? Sen har jag jobbat mycket med höspänning på ett elbolag och efter dom åren har jag jobbat inom process industrin.
Jag har ingen som helst aning om vad du har för utbildning eller praktik. Men du verkar ju helt klart ha koll på mycket, eller allt, som du verkar tycka själv. Varför inte vara ödmjuk istället?
Medlem
· Västra Götaland
· 169 inlägg
Nej, vi kan nog dra detta hur långt som helst. Känns som att vi inte kommer längre. Men jag ska fortsätta ifrågasätta och lära mig så mycket som möjligt, om så mycket som möjligt. Jag har allt jobbat som "vanlig" elektriker oxå. Men det var längesedan och på den tiden tänkte jag inte så mycket om vad som låg bakom och varför saker är som dom är. Man gjorde bara det man blev tillsagd helt enkelt.
Du efterlyste sunt förnuft tidigare och för att få avrunda det hela lite då så vill jag bara tillägga följande. Föreskrifterna är inte framtagna för att jävlas med folk utan för att bidra till att elsäkerheten förbättras. Att vissa saker skall uppfyllas vid nyinstallation är naturligtvis självklart, och att man utöver detta även vill styra upp saker, tex när man drar om elsystemet i ett rum vid renovering, känns rätt självklart. Men att folk inte ska kunna få ett eluttag flyttat utan att hela elsystemet ska behöva bytas ut är ju bara fånigt.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden