Har hittat en intressant inkoppling i huset. Har lågspänningsspottar i taket. Strömbrytaren sitter i rummet och trafon i en större klädkammare på andra sidan rummet. Mellan strömbrytaren och trafon går en kulokabel med tre ledare. På vägen passeras ett antal ojordade vägguttag.

Nu till det kreativa: I kabeln finns fas, nolla och jord. Jorden används som tändtråd. I varje eluttag så har jordkabel tvinnats ihop med sockerbit eller liknande och den gulgröna kabeln har fått något varv med svart eltejp över sig för att gömma det gulgröna.

Min fråga är: Är det tillåtet att använda den gulgröna jordkabeln som tändtråd om man döljer det gulgröna med svart eltejp?
Är det otillåtet eller bara olämpligt? Måste något speciellt vara uppfyllt för att det ska vara OK?
Installationen är enligt förra ägaren gjord på slutet av 90talet av elfirma.

Planen är att rätta till det för att få upp jordade uttag. Nästa fråga blir därför: Får man ha både jordade och ojordade uttag på en våning eller måste det vara samma typ på hela våningsplanet?

Mvh

Kingedward

nej inte ens om man märker om jorden så får den användas till annat än jord...
och man får ej blanda jordade/ojordade i samma rum, men att blanda på samma våning är ok.

det kan ju även ligga ojordade uttag på en jordad gruppledning, då passerar ju bara jorden de ojordde uttagen, lämpligtvis kopplad till en överkopplingsplint i uttaget.

förr när röd var jordfärgen så var det vanligt (kanske även tillåtet) att använda den som tändtråd, utan att märka om...

NEJ, det är ALDRIG tillåtet att använda grön/gul till nått annat än jord oavsett ev. märkning. Det kan innebära mycket stora faror om nån tex kapar en kabel för att göra en avgrening och använder den gröna som jord, följden kan då bli en spänningssatt apparat.

kingedward skrev:
uttag. Nästa fråga blir därför: Får man ha både jordade och ojordade uttag på en våning eller måste det vara samma typ på hela våningsplanet?
Som jag förstått det får du inte blanda jordade vägg- och lamputtag i samma rum, att däremot ha olika rum med bara jordade respektive ojordade uttag är tillåtet.

Följdfråga: Måste alla rum på en och samma grupp vara jordade/ojordade eller är det tillåtet att ha en grupp med skyddsjord som bara går till några rum förutsatt att det är enhetligt inom varje enskilt rum?

Mikael_L
Har det någon betydelse att det är en lågspänningsinst? (12V?)

Intressant fråga mikeal L. Kanske begreppen är lite hopblandade men jag får också det till att han menar 12 eller 24 V spottar. 12 V borde räknas till klenspänning och därför gå under speciella regler dock så är det ganska så heligt att gul/grön alltid ska vara jord så jag skulle helt klart tippa att detta är förbjudet. Kanske nån kan hitta om detta svart på vitt?

Mikael_L
Ja, grön/gul känns ju inte sådär jättelämpligt att använda till annat ...

Men vid lågspänning kanske inte förbjudet trots allt ....? :confused:

kingedward skrev:
...I kabeln finns fas, nolla och jord. Jorden används som tändtråd. I varje eluttag så har jordkabel tvinnats ihop med sockerbit eller liknande och den gulgröna kabeln har fått något varv med svart eltejp över sig för att gömma det gulgröna...
Som jag uppfattar det så är det primärsidan (230v) som TS frågar om.

Mikael_L
Ja, det har du nog rätt i. (Nu läste jag lite noggrannare ..:o)

Isåfall håller jag 100% med om att gulgrön är 100% förbjuden till något annat än skyddsjord, hur man än maskerar den.

Mikael_L skrev:
Har det någon betydelse att det är en lågspänningsinst? (12V?)
Nej. Skyddsjord i en klenspänningsinstallation (PELV), då det används, skall alltid vara gulgrön och därför är den 'färgen' reserverad för detta. Tänk tex på var skyddsjorden ansluts i matande ände...

Maxwells_Demon skrev:
Följdfråga: Måste alla rum på en och samma grupp vara jordade/ojordade eller är det tillåtet att ha en grupp med skyddsjord som bara går till några rum förutsatt att det är enhetligt inom varje enskilt rum?
Jordningen har inget med gruppen i sig att göra utan vad som bestämmer om jorden ansluts i uttag etc är vilket rum de sitter i. Så det går alldeles utmärkt att mata tex både jordade och ojordade uttag från samma grupp.

Tack för alla svar. Nu återstår bara att ta hit elektrikern som gjorde det åt förra ägaren så att han får förklara sig.
Gör om, gör rätt.

Det är på primärsidan vi talar om för att förtydliga. Trafon matas med nolla och den nämnda tändtråden. Sedan går fas och nolla vidare till ytterligare ett uttag.

Totalt regelvidrigt! Den enda ledare i en flerledare som kan användas till andra funktioner är den blå. Säg åt elektrikern att läsa på i SS4364000:514.3.1 om skyddsledare.

Det är väl ren slöhet för det finns/har funnits 3x1,5 dvs utan gulgrön. Nu blir det iaf en ny kabel.

Protte

Känner igen det där.

När vi köpte vårt hus var det dragen vanlig treledare med gul/grön mellan brytarna i en trappkoppling i garaget. Gul/grön användes alltså för tändtråd, att köra bruten fas i. Också här med en liten eltejpsbit i varje ände "så man skulle begripa att det inte var en riktig skyddsledare".

Givetvis åkte både detta och all övrig el ner i garaget per omgående. Efter koll med en granne framkom det att det faktiskt varit en behörig elektriker som gjort installationen.
Samma elektriker som lyckats skifta skyddsledaren och nollan i ett diskbänksuttag i köket. Först när vi monterade jordfelsbrytare upptäcktes det misstaget, och fram tills dess hade vi kört 5-6A genom skyddsledaren varje gång kaffebryggaren gick. Och om den lossat lite från plinten i centralen hade bl.a. datorhölje m.m. blivit seriekopplat till fasen via kaffebryggaren. Tjohooo.....

Numera är jag alltid med och kollar när en elektriker är i farten, och i vissa fall drar jag faktiskt själv och får besiktigat i efterhand istället. Varför då ? Jo, jag som fastighetsägare har ju det yttersta ansvaret för elinstallationen vare sig jag vill eller inte. I min tur kan jag ju sedan gå på elektrikern om jag vill, men han kommer ju bara köra med att det varit någon annan där efter att han lämnat det. Vilket jag ju aldrig kan motbevisa. Då är det bättre att kolla installationen när den görs, även om elektrikern inte tycker det är kul med någon som "kollar honom".

Men så ser verkligheten ut. Och det är inte mitt fel att jag inte har fullt förtroende för hantverkarkåren.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.