Jag har en undercentral vid värmepanna. Inne och utedelen en Thermia Atea 9 Total. Undercentralern är mattad från huvudcentralen med 5G2,5 och avsäkrad med 3x16A.

I undercentralen sitter HB, 3x10A och 1x10A. Kollar jag kopplingen så sätter utedelen avsäkrad på 3x10A och där sitter arbetsbrytare vid VP. Men anslutningen till innedelen hämtas direkt på HB. Pannan är på 9kW så misstänker att 3x10A inte klarar det om elkassetten skulle gå in. Men kopplar man såhär? Förstår att allt är avsäkrat i Huvudscentralen och där sitter JFB. Men undrar varför man kopplat såhär.

• Öppen elcentral med säkringar på väggen bredvid en Grundfos pump och kopparrör i pannrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Undercentral med kopplingsbox, kablar och säkringar i närbild, kopplad till en värmepanna, med synlig arbetsbrytare och elkablar.
    Skapa konto
  • Tekniska specifikationer och diagram för Thermia Atec värmepump med olika effekt- och prestandaalternativ, inklusive mått och energiklasser.
    Skapa konto
Det finns visserligen inget uttryckligt krav på att gruppledningar ska avsäkras i en elcentral. Men man gör så ändå slentrianmässigt. Man sätter 16 A-säkringar till spisen även när mätarsäkringen är 16 A. En trepolig dvärg kostar ca 300 kr så det är inget att orda om.

Om det är en o samma klant som gjort hela denna lilla elcentral så är det kanske förklarligt.

Det problem som blir svårt att upptäcka är vad som behöver göras ifall man vill säkra upp. Det är lätt hänt att man missar att det saknas säkringar i en central i nån bod som nu kan bli nödvändiga, inte i ditt fall men i andra fall.

Centralväskor brukar snåla in på säkringar med samma märkström som intaget, men där finns ju ett intag (stickpropp) som i sig garanterar (nåja) rätt säkring i matande ände.

I ditt fall har du en överlast på säkringarna i matande elcentral då du överstiget 16 A lite med kompressor och hela elpatronen på. Det är ingen fara i ditt fall men för ordningens skull behöver det åtgärdas. Vad har du för storlek på mätarsäkringarna?

• Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Är det bara min hjärna som inte klarar av att se kablar som hänger så där?

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det finns visserligen inget uttryckligt krav på att gruppledningar ska avsäkras i en elcentral. Men man gör så ändå slentrianmässigt. Man sätter 16 A-säkringar till spisen även när mätarsäkringen är 16 A. En trepolig dvärg kostar ca 300 kr så det är inget att orda om.

Om det är en o samma klant som gjort hela denna lilla elcentral så är det kanske förklarligt.

Det problem som blir svårt att upptäcka är vad som behöver göras ifall man vill säkra upp. Det är lätt hänt att man missar att det saknas säkringar i en central i nån bod som nu kan bli nödvändiga, inte i ditt fall men i andra fall.

Centralväskor brukar snåla in på säkringar med samma märkström som intaget, men där finns ju ett intag (stickpropp) som i sig garanterar (nåja) rätt säkring i matande ände.

I ditt fall har du en överlast på säkringarna i matande elcentral då du överstiget 16 A lite med kompressor och hela elpatronen på. Det är ingen fara i ditt fall men för ordningens skull behöver det åtgärdas. Vad har du för storlek på mätarsäkringarna?
Jag tänker oxå på att det kan vara läskigt om man dragit säkringarna och tror att det är strömlöst. Nu vet man att man måste dra huvudbrytaren.

Ja det är samma person. Nån kontakt värmefirman anlitade.

Mätarsäkringarna är 25A och det går som sagt en 5G2,5 från centralen märkt Panna 3x16A

Hur borde UC kopplas. HB, 3x16A, 3X10A?

• Elcentral med säkringar och märkta sektioner, inklusive HB och Panna 3x16A. Flera strömbrytare, numrerade och märkta med gul och vit bakgrund.
    Skapa konto
D D_Anders skrev:
Är det bara min hjärna som inte klarar av att se kablar som hänger så där?
Tänker du på matningen? Förstår din känsla. Den är tillfällig kabeln under renoveringen och den skall in i en matarkanal nu som kommer upp från det gjutna golvet.

• Gilla
D_Anders
  • Laddar…
M Mr L skrev:
Ja det är samma person. Nån kontakt värmefirman anlitade.
Samma person som gjort centralen på bild här ;)
Det borde reklameras...

M Mr L skrev:
Hur borde UC kopplas. HB, 3x16A, 3X10A?
Ja, plus din enpoliga 10 A.

Samma person som gjort centralen på bild här ;)
Det borde reklameras...

Ja, plus din enpoliga 10 A.
Ja där är lite kvar att reda ut i detta renoveringsobjekt. 😀

Men tanken är att nu nr badrummet är klart bygga om centralen och rätta till det sista. Och märka upp allt.

Men vad menar du med att jag har "överlast på säkringarna i matande elcentral"?

Kompressor 2.9 kW + Elpatron 9 kW blir 11.9 kW vilket motsvarar 17.3 A per fas, plus en eller annan cirk.pump nån ampere. Lite över som sagt.

Ledningen klarar det nog även om den är dolt förlagd. Men dvärgarna blir varma om kompressorn går långa stunder tillsammans med elpatronen, vilket den kanske inte gör när jag tänker på saken? Stannar VPn när elpatronerna kickar in?

Kompressor 2.9 kW + Elpatron 9 kW blir 11.9 kW vilket motsvarar 17.3 A per fas, plus en eller annan cirk.pump nån ampere. Lite över som sagt.

Ledningen klarar det nog även om den är dolt förlagd. Men dvärgarna blir varma om kompressorn går långa stunder tillsammans med elpatronen, vilket den kanske inte gör när jag tänker på saken? Stannar VPn när elpatronerna kickar in?
Har inte haft problem med det.

Kollar jag mina effekttoppar hos elbolaget så ligger jag som högst på 5,56kW så tror aldrig värmepumpen är uppe på 9kW. Jag tror det är en begreppsförvirrning. 9kW värmeeffekt är inte samma som en förbrukning på 9kw vid full effekt

M Mr L skrev:
9kW värmeeffekt är inte samma som en förbrukning på 9kw vid full effekt
Jo om elpatronen går för fullt så blir det 9 kW, Men troligen går den i praktiken aldrig på full effekt såvida inte värmepumpen slutar fungera. Ibland finsn det även effektbegränsare till värmepumparna så att tillskottseffektken begränsas, för att skydda säkringarna.

Däremot så drar en värmepump på 9 kW inte 9 kW el, utan det är ett tal som anger hur mycket värme den kan leverera, och sedan kostar det kanske bara 2 - 3 kW el för att producera 9 kW värme i pumpen.

• Gilla
Mr L och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Jo om elpatronen går för fullt så blir det 9 kW, Men troligen går den i praktiken aldrig på full effekt såvida inte värmepumpen slutar fungera. Ibland finsn det även effektbegränsare till värmepumparna så att tillskottseffektken begränsas, för att skydda säkringarna.

Däremot så drar en värmepump på 9 kW inte 9 kW el, utan det är ett tal som anger hur mycket värme den kan leverera, och sedan kostar det kanske bara 2 - 3 kW el för att producera 9 kW värme i pumpen.
Tack för förklaringen.

Men för inkoppingen så borde Utedelen sitta på 3x10A som den gör och innedelen 3x16A istället för direkt på HB? @Bo.Siltberg

Ja, för ordningens skull.

• Gilla
Mr L
  • Laddar…
Då var det fixat. Blev såhär.

Tack @Bo.Siltberg mfl. 🙏

• Elektrisk kopplingslåda med automatsäkringar och kablar installerad på en vit vägg.
    Skapa konto
  • Elcentral med snabbsäkringar installerad på vit vägg, omgiven av rör och en mätare.
    Skapa konto
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.