Tack Snaggletooth! Du har verkligen koll på var saker står eller tid att leta! :)

pefo skrev:
Tack Snaggletooth! Du har verkligen koll på var saker står eller tid att leta! :)
Alltid kul att vara till hands, om man ändå ska sitta framför datorn en stund! :)

Jag tolkar det iofs som att man får det.

Utdrag ur Elsäk-FS 2008:1:

"Vid ombyggnad eller utvidgning av en anläggning ska, oavsett när
anläggningen ursprungligen togs i bruk, de nya bestämmelserna
tillämpas på ombyggnaden eller utvidgningen.

Undantag gäller dock från följande krav:
- Kravet i 4 kap. 1 § på skyddsjordning vid utvidgning av en lågspänningsanläggning
inom ett befintligt bostadsrum eller ett därmed
jämförligt torrt rum med isolerande golv. – I sådana rum behöver de
utsatta delarna inte skyddsjordas, om de redan befintliga utsatta delarna
inte är skyddsjordade och anläggningen är utförd före den 1 januari
1994."

Jag försökte inte komma här och "spela viktig" om nån trodde det. Men jag hade för mig en sak och nån sa nåt annat då vill jag självklart ta reda på vad som gäller, oavsett vem som har rätt eller fel. Dock kan det vara svårt många gånger eftersom det oftast lämnas utrymme för tolkningar.

Tror att du försöker sparka in lite öppna dörrar här...

Inom en befintlig installation, i ett befintligt bostadsrum får man utöka med ojordade uttag om det inte redan är utfört med jordade uttag och anläggningen är utförd före 1/1 1994.

I övrigt gäller kravet på skyddsjordning. Finns inget utrymme för 'tolkning'. Klart och tydligt.

Som peffo skriver så verkar det som du läser lite mellan raderna och ser bara de ord du gillar. Utvidgar du befintlig anläggning utförd innan 1994 där det redan finns ojordade uttag får man fortsätta i samma anda tolkar jag din undantagstext som.
Men ingen tror nog du spelar viktig som du skrev om du frågar, även erfarna elektriker har problem att tolka texter ibland. Jag tycker det är bra med frågor, det kan man lära sig mycket av.

Du skrev:
"Dessutom har det sedan 1994 varit lag på att vid nyinstallation och ombyggnad får endast jordade uttag installeras i bostäder. Undantaget då europauttag."

Du kallar alltså inte en utökning för ombyggnad?

Det jag skrev med att tolka texten var mest menat som att det inte gick att tolka den på annat sätt.

Men jag hoppar ur denna diskussionen nu, då jag fått veta hur det ligger till. Det känns som att det kan bli otäckt personligt att fortsätta.

Skillnaden kommer när en utökning blir så stor att den blir en ombyggnad. Sen är den gränsen lite luddig iofs

Sen hoppas jag alvarligt att du inte känner dig rädd för att diskutera på forumet. Tveka i sådanna fall inte att anmäla otrevliga inlägg eller skicka ett PM till någon av oss moderatorer.

Mikael_L
w1shmast3r skrev:
Men jag hoppar ur denna diskussionen nu, då jag fått veta hur det ligger till. Det känns som att det kan bli otäckt personligt att fortsätta.
Ojoj oj. Då skulle du läsa lite andra trådar då .... :D

Däremot kan vi kanske hoppa fortsatt diskussion för att det är rätt långt ifrån ursprungsämnet, möjligtvis ... ;) Fast eg tycker jag inte det heller behövs, ursprungsfrågan är väl löst redan ... :o

Nej, jag kände mig inte rädd det var lite överdrivet. Bara det att jag är inte så gammal i gemet trots en allmän behörighet. Men jag är ganska vetgirig och vill ha reda på allt om el och ifrågasätter mycket. Dock inte personer. Men på nåt underligt sätt är det så här i Sverige att ifrågasätter man något så tar personer nästan det alltid som man ifrågasätter dom som person. Och det kändes lite som att jag minsann inte visste vad jag pratade om. Mycket möjligt att det upplevs så av "eliten" Men jag vill bara kunna ifrågasätta text och information och få vettiga svar på saker och ting så man kan lära sig nåt av det.

Ja, visst det gled iväg lite från ämnet...

Mikael_L
w1shmast3r skrev:
Enligt SS436 40 00 413.3 om skydd genom isolerad miljö, är det inte förbjudet att använda sig av metoden. Men däremot ska det till speciella förhållanden om man ska använda det.
Om jag får fortsätta härifrån...

I 413.3 står det, i början:
"Skydd genom isolerad miljö får endast användas om speciella förhållanden nödvändiggör metoden."

Detta tolkar iaf jag som att det gör metoden icke tillämplig i vanliga hem.
För i ett vanligt hem så finns det väl inget som nödvändiggör metoden, man kan ju alltid använda jordad installation istället ...

Tänker jag fel?

w1shmast3r skrev:
Du skrev:
"Dessutom har det sedan 1994 varit lag på att vid nyinstallation och ombyggnad får endast jordade uttag installeras i bostäder. Undantaget då europauttag."

Du kallar alltså inte en utökning för ombyggnad?
Helt riktigt! En utökning är precis vad det låter som. Man ökar på en befintlig installation, tex sätter upp ett uttag till i ett rum. Men om du tänker dej att man bygger till ett rum på ett hus eller river ut befintlig elinstallation för att man flyttar ett kök så handlar det om nyinstallation eller ombyggnad. Följdriktigt så finns det en gråzon men vi får hoppas att sunt förnuft råder. Det finns också ett specialfall när det gäller jordfelsbrytare. Byter man ut centralen, exvis byter en gängcentral till en normcentral så är det krav på installation av jordfelsbrytare om det gäller en bostad, skola, dagis, fritids osv.

Det jag skrev med att tolka texten var mest menat som att det inte gick att tolka den på annat sätt.

Ingen fara! Det kan gå betydlig hetare till. Än så länge är det lugnt! :D

w1shmast3r skrev:
Nej, jag kände mig inte rädd det var lite överdrivet. Bara det att jag är inte så gammal i gemet trots en allmän behörighet. Men jag är ganska vetgirig och vill ha reda på allt om el och ifrågasätter mycket. Dock inte personer. Men på nåt underligt sätt är det så här i Sverige att ifrågasätter man något så tar personer nästan det alltid som man ifrågasätter dom som person. Och det kändes lite som att jag minsann inte visste vad jag pratade om. Mycket möjligt att det upplevs så av "eliten" Men jag vill bara kunna ifrågasätta text och information och få vettiga svar på saker och ting så man kan lära sig nåt av det.

Ja, visst det gled iväg lite från ämnet...
Forum är en plats där det kan vara svårt att riktigt känna in hur man ska tolka saker känslomässigt. Generellt bör man vara ganska tjockhudad! :p

Du är alltid välkommen att ifrågasätta. Det gör bara att man får tänka till lite extra. Om du tex vill ha en länk men inte får det så betyder det bara i mitt fall att jag förmodligen inte har tid just då eller uppmuntrar till att söka rätt på informationen själv.

Mikael_L skrev:

"Skydd genom isolerad miljö får endast användas om speciella förhållanden nödvändiggör metoden."

För i ett vanligt hem så finns det väl inget som nödvändiggör metoden, man kan ju alltid använda jordad installation istället ...

Tänker jag fel?
Vad dessa "speciella förhållanden" är som "nödvändiggör metoden" kan vi nog knappast spekulera i och villkoren för att åstadkomma denna isolerade miljö är så knepiga att det är i stort sett är praktiskt omöjligt att upprätthålla över tid och får därför definitivt anses vara utanför "god elteknisk praxis".

Mikael_L skrev:

Tänker jag fel?
Nej, du tänker helt rätt.

Nödvändiggör betyder att det är av nöden påkallat, det finns inga bättre alternativ.

Jag skulle aldrig använda mig av den metoden.
Men det är konstigt att dom inte tar bort den.

Sen skulle man kunna säga som så att:
För att kunna göra en utökning lär det krävas en ombyggnad ;)

Nej men skämt åsido, om nån ber mig sätta upp ett extra ojordat vägguttag så får jag det. Men skulle han be mig flytta ett befintligt så är det olagligt? Jag måste då sätta dit ett jordat vilket medför att man kan få byta ut halva installatonen. Var är det sunda förnuftet där kan man fråga sig.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.