154 läst ·
6 svar
154 läst
6 svar
Återinkoppling av tvätt och torktumlare?
Flyttade från hyreslägenhet till eget hus för drygt en månad sedan. I lägenheten hade vi tvättmaskin och torktumlare som var våra egna maskiner så de åkte med. I huset fanns det såklart redan en uppsättning.
På tisdag kommer en bekant, utbildad arbetande elektriker som ska hjälpa oss att sätta upp eluttag, lamputtag mm. där det saknas och han ska då även koppla in det elektriska på de maskiner vi tog med oss. De står i källaren.
I lägenheten fanns det inget eluttag i badrummet utan endast en kopplingsdosa i väggen så därför klipptes stickpropparna av och fast installation gjordes. Nu vill han istället sätta upp 2st jordade uttag och sätta på en ersättningspropp på varje maskin.
Nu till min fråga. Varför kan man inte sätta upp en ny, utanpåliggande kopplingsdosa och åter göra en fast installation? Tycker inte det känns 100 säkert med en ”renoverings stickpropp”. Finns det något hinder att göra som jag vill. 2 tåtar in i väggen med fastskruvat lock känns mer safe?
På tisdag kommer en bekant, utbildad arbetande elektriker som ska hjälpa oss att sätta upp eluttag, lamputtag mm. där det saknas och han ska då även koppla in det elektriska på de maskiner vi tog med oss. De står i källaren.
I lägenheten fanns det inget eluttag i badrummet utan endast en kopplingsdosa i väggen så därför klipptes stickpropparna av och fast installation gjordes. Nu vill han istället sätta upp 2st jordade uttag och sätta på en ersättningspropp på varje maskin.
Nu till min fråga. Varför kan man inte sätta upp en ny, utanpåliggande kopplingsdosa och åter göra en fast installation? Tycker inte det känns 100 säkert med en ”renoverings stickpropp”. Finns det något hinder att göra som jag vill. 2 tåtar in i väggen med fastskruvat lock känns mer safe?
Fråga elektrikern.S sirlindqvist skrev:
Jag hade kört på anslutningsdosa, eller möjligen ersatt den klippta kabeln med ett nytt sladdställ.
När du säger sladdställ, menar du ny anslutningskabel med gjuten stickpropp? Alltså väck med den gamla kabeln inifrån maskinen och koppla in en helt ny INNE i maskinen? Går det? Är det ett enkelt standardjobb för en elektriker?K Kardan79 skrev:
Jag är inte elektriker, men har bytt på en maskin. Sladden var helt enkelt klippt för kort för att kunna användas på maskinens nya adress. Vet inte hur lätt det låter sig göras på din maskin, men det borde gå.S sirlindqvist skrev:
Det är väl inget problem att sätta på en stickpropp om mam vill det. Idag installeras maskiner oftast med stickpropp om de inte hamnar för nära dusch eller bad, då måste installationen vara fast. Jag antar att elektrikern resonerar som så att när du väl byter dina maskiner mot nya så kommer det vara maskiner som ansluts med stickpropp så därför vill denne sätta uttag nu så slipper du byta dosa mot uttag i framtiden.
Personligen skulle jag väl hellre ha stickpropp så går bytet till nya maskiner snabbt och enkelt i framtiden (även om det inte är någon stor arbetsinsats att installera fast).
Personligen skulle jag väl hellre ha stickpropp så går bytet till nya maskiner snabbt och enkelt i framtiden (även om det inte är någon stor arbetsinsats att installera fast).
Vad ska jag köpa för ersättnings propp? 20 spänn på Amazon eller något ”rejält” för flera hundra kronor styck?L Laurentiusson skrev:Det är väl inget problem att sätta på en stickpropp om mam vill det. Idag installeras maskiner oftast med stickpropp om de inte hamnar för nära dusch eller bad, då måste installationen vara fast. Jag antar att elektrikern resonerar som så att när du väl byter dina maskiner mot nya så kommer det vara maskiner som ansluts med stickpropp så därför vill denne sätta uttag nu så slipper du byta dosa mot uttag i framtiden.
Flera hundra låter kanske lite väl, men du bör väl kanske inte köpa något skräp. Din elektrikerkompis lär ha fina stickproppar som du kan köpa eller få för kaffepengar dock.S sirlindqvist skrev:
Klicka här för att svara