Nej, det är inte tillåtet men ett förekommande fusk bland seriösa elektriker med behörighet, f-skatt, firmabil, megger, kontinuitetsprovare, ockermässiga matrialpåslag och hela middevitten som ingår i en elfirma.

Då har elektrikern varit här. Äldre herre på styvt 60+. Hade inget minne om att han gjort just denna installation men sa att han gjort mycket annat i huset tidigare (som nu är utbytt tack och lov). Han var inte heller imponerad av installation eftersom han hittade ett ställe där den gul/gröna inte ens var svarttejpad. Han lovade att göra om det.

Jag föreslog att vi skulle byta uttagen mot jordade när vi ändå är igång. Jag står för uttagen. Då sa han att man inte fick blanda jordat och ojordat på samma våning (hade han hört). Jag har hört både att det är tillåtet och inte så nu är frågan till er:
Får man blanda jordat och ojordat på en våning? Finns det undantag eller speciella kriterier?

Ni får gärna hänvisa till någon skrift där det står svart på vitt.

Blandning ska undvikas, är resten av rummet och våningsplanet ojordat så skulle jag låta uttagen vara ojordade.

Som sagt man får inte blanda i ett och samma rum. men det får vara olika i olika rum.

Mikael_L
Håller med hempularen, ej blandning inom samma rum /utrymme, men inga problem att ha olika i de olika rummen på våningen.

Ibland, med dagens öpnna planlösningar, kan det dock vara småknivigt att definera gränsen mellan olika rum. ;)

Om du har en "modern" öppen planlösning så är det antingen ett nybyggt hus. Då får man inte ha ojordat någonstans.

Eller så är det ett äldre hus som byggts om hårt. Vid en större ombyggnad så skall elen följa moderna regler. Dvs inget ojordat.

Mikael_L
Det har du rätt i, såklart.

hempularen skrev:
Om du har en "modern" öppen planlösning så är det antingen ett nybyggt hus. Då får man inte ha ojordat någonstans.

Eller så är det ett äldre hus som byggts om hårt. Vid en större ombyggnad så skall elen följa moderna regler. Dvs inget ojordat.

Enligt SS436 40 00 413.3 om skydd genom isolerad miljö, är det inte förbjudet att använda sig av metoden. Men däremot ska det till speciella förhållanden om man ska använda det.

Bara ett förtydligande. Man skall naturligtvis undvika det eftersom det är så svårt att få bort alla jordade och främmande ledande delar.

w1shmast3r skrev:
Enligt SS436 40 00 413.3 om skydd genom isolerad miljö, är det inte förbjudet att använda sig av metoden. Men däremot ska det till speciella förhållanden om man ska använda det.

Bara ett förtydligande. Man skall naturligtvis undvika det eftersom det är så svårt att få bort alla jordade och främmande ledande delar.
413.3.5 innebär att det är omöjligt att uppfylla kraven i en normal bostad så i praktiken så innebär det jordade uttag vid ombyggnad och nyinstallation. Dessutom har det sedan 1994 varit lag på att vid nyinstallation och ombyggnad får endast jordade uttag installeras i bostäder. Undantaget då europauttag.

pefo skrev:
413.3.5 innebär att det är omöjligt att uppfylla kraven i en normal bostad så i praktiken så innebär det jordade uttag vid ombyggnad och nyinstallation. Dessutom har det sedan 1994 varit lag på att vid nyinstallation och ombyggnad får endast jordade uttag installeras i bostäder. Undantaget då europauttag.
Jag vet mycket väl att det är praktiskt omöjligt. Men det är fortfarande inte förbjudet.
Om vi bortser från det får jag inte ihop det.
Enligt SS34640000 tillåten metod, men enligt lagen förbjudet. Jag är ganska färsk i braschen så jag kan ha missat nåt. Men man lär sig hela tiden:)

w1shmast3r skrev:
Jag vet mycket väl att det är praktiskt omöjligt. Men det är fortfarande inte förbjudet.
Eftersom det handlar om bostad i denna tråd så är det förbjudet och att då ta upp diskussionen om vad som är tillåtet i speciella fall är imo lite onödigt. ;)

Ok, sorry.
Men du får gärna länka till vart det står att det är olagligt att sätta upp ojordade uttag Ifall det är ok?

w1shmast3r skrev:
Ok, sorry.
Men du får gärna länka till vart det står att det är olagligt att sätta upp ojordade uttag Ifall det är ok?
I alla bostäder byggda eller ombyggda 1994 eller senare skall jordade uttag vara installerade. På samma sätt som det är lag på att alla bostäder, dagis, skolor etc skall ha jordfelsbrytare. Jag har ingen länk men ring Elsäkerhetsverket och fråga om du inte tror mej.

Oj då.. Ja, då får jag ta reda på det där eller någon annanstans. Det var inte meningen att ifrågasätta din kunskap. Det har jag alldeles för lite på benen för att göra. Skulle dock inte göra det även om jag hade det. Jag var bara nyfiken eftersom jag inte fick ihop det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.