Jocce81 Jocce81 skrev:
Jodå, så långt är jag med.

Frågan är vad "nästa steg" blir sen.

Meddelar man tidigare ägaren att man kommer ställa ett ekonomiskt krav på denne, och räknar sen ut en summa utifrån offerter etc man får in på eventuella åtgärder?

/Jocce
Jag tänker att skadan är värdeminskningen på fastighet/byggnader, alltså skillnaden mellan vad du betalat kontra vad det är värt nu med ändrade förutsättningar.

Det vill säga du ska inte bara ha betalt för ansökningsavgifter och ombyggnationer, utan även att du i slutändan får ett "sämre" hus när uterummet blir mindre och får ändrade användningsmöjligheter,.etc.

S Sir Duke skrev:
Jag tänker att skadan är värdeminskningen på fastighet/byggnader, alltså skillnaden mellan vad du betalat kontra vad det är värt nu med ändrade förutsättningar.

Det vill säga du ska inte bara ha betalt för ansökningsavgifter och ombyggnationer, utan även att du i slutändan får ett "sämre" hus när uterummet blir mindre och får ändrade användningsmöjligheter,.etc.
Tja, det är ju resonemanget kring ett dolt fel.
(Eller rättare sagt, vad kännedomen om de förutsättningarna hade gjort på priset.)

Och det låter väl som en god utgångspunkt.

• Gilla
Sir Duke
  • Laddar…
Vet inte om någon redan nämt det men med tanke på förslaget om nya byggregler från 1 oktober så kanske det är bra ide att förhala processen så att reglerna hinner ändras?

Tillbyggnader upp till 30 kvm blir lovfria... Utan lov bygga en komplementbyggnad på 30 kvm inom detaljplan... ...(maximal total area på 45 kvm komplementbyggnader inom detaljplan)

https://www.regeringen.se/pressmedd...attande-forenklingar-av-reglerna-for-bygglov/

Titta på vad som är utan tillstånd på er fastighet + vad ni vill bygga ut och se om ni får in allt med dom nya reglerna..

• Gilla
Jocce81
  • Laddar…
Jocce81 Jocce81 skrev:
Vi köpte hus (I Järfälla kommun ifall det kan påverka) 2023 av ägare som hade haft huset sedan ca 2016.
Under 2016-2017 så har tidigare ägare gjort omfattande renoveringar, där de bland annat bytt färg/material på fasaden (från rött tegel till grå puts) samt byggt ett uterum (utan ingång till bostadshuset).

Kommunen har nu sett detta och gett oss föreläggande om att åtgärda uterummet och söka bygglov i efterhand för fasadändringen.

När jag talar med tidigare ägare (via mail) hävdar han att han har talat med kommunen via telefon innan dessa renoveringar och har fått ok att de går att göra utan bygglov.
Tyvärr finns det ingen mailkonversation eller några namn vilka han talat med på kommunen.

I övrigt har det även byggts ett förråd utan bygglov av ännu en ägare tillbaka (som tidigare ägaren renoverade), samt den ägaren böt även färg på takpannor.
Båda dessa åtgärder är dock tillräckligt gamla för att vara preskriberade, men förrådet belastar byggytan som nu i och med detta gått över vad detaljplanen tillåter. Vilket gör att vi inte kan bygga ut som vi hade i planerna några år framåt.

Det nämndes som ni förstår ingenting i köpeavtal eller prospekt etc om att bygglov ej fanns.

Det här kommer mest troligt innebära en hel del jobb och kostnader (kommer en separat tråd gällande uterummet i annan del), i värsta fall får vi riva vårt uterum.
(Tråden om uterummet här: [länk] )

Hur går man vidare mot tidigare ägare här? Hur bemöter man dem? För som jag förstått det så har vi ju rätt till någon typ av kompensation etc?

Är ju inte ute efter att "jävlas" eller att "klämma ut" några pengar, men merkostnader i form av bygglov, hjälp från fackman, eventuell ombyggnad / rivning av uterum kommer ju att kosta.
Vi använder även uterummet en hel del, så där kommer man ju även till frågan, ifall det måste rivas, hade vi lagt samma bud på huset osv?

All input är välkommet.

/Jocce
En liknande sak hände oss, föregående ägare hade byggt ett förråd nära tomtgräns utan formellt bygglov, bara ett ok från byggnadsnämnden. Föregående ägare betalade för kostnaden att ansöka bygglov i efterhand. Jag vill minnas att förra ägarna som ”ansvariga” kunde bli skyldiga att betala ”avgifter” eftersom de byggt utan bygglov, när de fick veta det så var de glada över att bara betala bygglovskostnaden.

• Gilla
Jocce81
  • Laddar…
B Betula_Pendula skrev:
Vet inte om någon redan nämt det men med tanke på förslaget om nya byggregler från 1 oktober så kanske det är bra ide att förhala processen så att reglerna hinner ändras?

Tillbyggnader upp till 30 kvm blir lovfria... Utan lov bygga en komplementbyggnad på 30 kvm inom detaljplan... ...(maximal total area på 45 kvm komplementbyggnader inom detaljplan)

[länk]

Titta på vad som är utan tillstånd på er fastighet + vad ni vill bygga ut och se om ni får in allt med dom nya reglerna..
Om inte annat borde detta kunna fungera:
"Tillbyggnader upp till 30 kvm blir lovfria och får uppföras för alla typer av byggnader, även flerbostadshus och andra byggnader."

Så får hoppas detta går igenom och jag kan överklaga tillräckligt länge så det kanske börjar gälla.

Har även stått ett uterum på platsen tidigare, men det "köper" inte kommunen då det är lite annat format, skriver mer om det här:
https://www.byggahus.se/forum/threads/uterum-utan-bygglov-hur-kan-man-atgaerda.545095/#post-6159076

/Jocce

K
Jocce81 Jocce81 skrev:
Om inte annat borde detta kunna fungera:
"Tillbyggnader upp till 30 kvm blir lovfria och får uppföras för alla typer av byggnader, även flerbostadshus och andra byggnader."

Så får hoppas detta går igenom och jag kan överklaga tillräckligt länge så det kanske börjar gälla.

Har även stått ett uterum på platsen tidigare, men det "köper" inte kommunen då det är lite annat format, skriver mer om det här:
[länk]

/Jocce
Du måste väl fortfarande ha gjort en anmälan INNAN bygget får påbörjas?
Tror inte att de nya reglerna gör svartbyggen vita.

K Kardan79 skrev:
Du måste väl fortfarande ha gjort en anmälan INNAN bygget får påbörjas?
Tror inte att de nya reglerna gör svartbyggen vita.
Nej, men verkar ju som att man kan ansöka i efterhand på vissa saker.

Hade uterummet varit inom detaljplanens tillåtna byggyta så hade vi (enligt kommunen) kunna ansöka om bygglov i efterhand t.ex.

/Jocce

K
Jocce81 Jocce81 skrev:
Nej, men verkar ju som att man kan ansöka i efterhand på vissa saker.

Hade uterummet varit inom detaljplanens tillåtna byggyta så hade vi (enligt kommunen) kunna ansöka om bygglov i efterhand t.ex.

/Jocce
Så du menar att man ska kunna skicka in en anmälan och få ett startbesked för någor som redan är uppfört?

K Kardan79 skrev:
Så du menar att man ska kunna skicka in en anmälan och få ett startbesked för någor som redan är uppfört?
I normalfallet inte, men i vissa fall verkar det gå.

Har en granne som feltolkade lite regler gällande att konvertera carport till garage och därmed inte sökte bygglov, fick en anmälan, och där efter dialog med kommunen kunde skicka in Bygglovsansökan i efterhand och fick godkänt.

Man ska som sagt ha med sig att kommunens Bygglovsavdelning faktiskt finns på plats för att hjälpa invånarna. Vissa kommuner verkar vara bättre på detta än andra så klart...

/Jocce

K
Jocce81 Jocce81 skrev:
I normalfallet inte, men i vissa fall verkar det gå.

Har en granne som feltolkade lite regler gällande att konvertera carport till garage och därmed inte sökte bygglov, fick en anmälan, och där efter dialog med kommunen kunde skicka in Bygglovsansökan i efterhand och fick godkänt.

Man ska som sagt ha med sig att kommunens Bygglovsavdelning faktiskt finns på plats för att hjälpa invånarna. Vissa kommuner verkar vara bättre på detta än andra så klart...

/Jocce
Du blandar ihop saker.
Du måste skilja på vad som gäller ifråga om bygglov idag, från vad som idag gäller bygglovsfritt byggande och som kommer att gälla bygglovsfritt byggande enligt kommande regler.

Jag TROR att det kan vara mycket att hoppas på att de nya reglerna ska göra gamla svartbyggen vita bara genom inlämnade av en anmälan.

Jag förstår inte varför du inte varför du inte hellre vill reda ut saken med säljaren, utan istället ska hålla tummarna för att kommande regler ska lösa dina problem.

K Kardan79 skrev:
Du blandar ihop saker.
Du måste skilja på vad som gäller ifråga om bygglov idag, från vad som idag gäller bygglovsfritt byggande och som kommer att gälla bygglovsfritt byggande enligt kommande regler.

Jag TROR att det kan vara mycket att hoppas på att de nya reglerna ska göra gamla svartbyggen vita bara genom inlämnade av en anmälan.

Jag förstår inte varför du inte varför du inte hellre vill reda ut saken med säljaren, utan istället ska hålla tummarna för att kommande regler ska lösa dina problem.
Vem har sagt att jag inte vill reda ut saken med säljaren?

Dialog pågår där också, men oavsett vad han säger / gör / betalar så kommer ju åtgärd behöva göras.
Hittar jag en väg där jag kan ha kvar uterummet i nuvarande form så är det ju det absolut bästa, för alla parter.

/Jocce

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Liten uppdatering:

Efter Tillsyn, efterforskande m.m. så valde jag att söka bygglov i efterhand då flertalet fastigheter i området, inom samma detaljplan, har fått godkänt med utbyggnad över de 150kvm som detaljplan tillåter.
(Ej felaktiga beslut utan korrekt hänvisade till PBL och "Liten avvikelse".)

Detta fick vi dock avslag på nu, så skall skriva överklagan och se om vi kommer någonstans.
Tips på om det är något speciellt man ska skriva i denna överklagan för att det ska bli rätt / gå åt rätt håll?

Vi har inte heller "jagat på" säljaren men känner att vi kanske borde göra någonting, ställa någon typ av ekonomiskt krav eller liknande.
Hur ställer man ut detta på rätt sätt? Hur beräknar man vad som är en rimlig ekonomisk ersättning så att säga?

/Jocce

Jocce81 Jocce81 skrev:
Liten uppdatering:

Efter Tillsyn, efterforskande m.m. så valde jag att söka bygglov i efterhand då flertalet fastigheter i området, inom samma detaljplan, har fått godkänt med utbyggnad över de 150kvm som detaljplan tillåter.
(Ej felaktiga beslut utan korrekt hänvisade till PBL och "Liten avvikelse".)

Detta fick vi dock avslag på nu, så skall skriva överklagan och se om vi kommer någonstans.
Tips på om det är något speciellt man ska skriva i denna överklagan för att det ska bli rätt / gå åt rätt håll?

Vi har inte heller "jagat på" säljaren men känner att vi kanske borde göra någonting, ställa någon typ av ekonomiskt krav eller liknande.
Hur ställer man ut detta på rätt sätt? Hur beräknar man vad som är en rimlig ekonomisk ersättning så att säga?

/Jocce
Angående krav på säljaren så bör det ställas i anslutning till att fel upptäcks. Det kan hända att det redan gått för lång tid för er del. Därför bör ni genast informera säljaren om problem och säga att ni återkommer med detaljerade krav. Det kanske leder till en dialog där ni kommer överens

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
K klimt skrev:
Angående krav på säljaren så bör det ställas i anslutning till att fel upptäcks. Det kan hända att det redan gått för lång tid för er del. Därför bör ni genast informera säljaren om problem och säga att ni återkommer med detaljerade krav. Det kanske leder till en dialog där ni kommer överens
Vi har informerat ganska tidigt att vi troligen kommer utställa någon typ av krav men hellre löser det tillsammans.
Nu har vi ju inte lyckats lösa det, så då är frågan, om jag vill försöka ställa någon typ av krav, hur går jag tillväga? Hur kommer man fram till en rimlig summa?

/Jocce

Jocce81 Jocce81 skrev:
Vi har informerat ganska tidigt att vi troligen kommer utställa någon typ av krav men hellre löser det tillsammans.
Nu har vi ju inte lyckats lösa det, så då är frågan, om jag vill försöka ställa någon typ av krav, hur går jag tillväga? Hur kommer man fram till en rimlig summa?

/Jocce
Ersättningen ska beräknas som fastighetens minskade värde om felet varit känt. Ofta när det är fel som kan åtgärdas räknas det som åtgärdskostnad minus avskrivningar. I ert fall är det knepigt. Först och främst kostnader om något måste rivas. Sedan även ett bedömt värde av det som rivs. Därutöver myndighetskostnader av olik slag. Om det i framtiden begränsar byggmöjligheter så även där en kostnad. Det är troligen svårt att bedöma ett samlat belopp. Om ni kan komma överens med säljaren om en kompromiss vore det bra.

• Gilla
Jocce81
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.