46 138 läst ·
138 svar
46k läst
138 svar
Thermopool med infinity (overflow)
Otroligt snyggt! Denna tråd blir en regelrätt manual i framtiden.
Skall bli roligt att höra omdömet när du börjar bada och använda den om hur du upplever funktionen i balanstankarna.
Skall bli roligt att höra omdömet när du börjar bada och använda den om hur du upplever funktionen i balanstankarna.
Ja, det ska bli spännande att se.D David_Berglund skrev:
För infinity-läget har jag följande parametrar:
Jag har ställt ”normal”-värdet på balanstanken så att så länge nivån är mellan 40-85 cm så jobbar den bara på med pumpen i medelhastighet. (1 cm = 20 liter ungefär, eftersom jag har 2 tankar).
Om nivån går över så varnar den och ökar pumpen till högsta fart.
Om den blir lägre så varnar den och fyller på med kommunalt vatten.
Om den går under 30 cm stannar pumpen och larmar.
När jag startade infinity första gången så hann inte de bägge tankarna utjämna sig tillräckligt snabbt. Den tank som pumpen sög ifrån var ca 20 cm lägre nivå än den andra. Så då började den fylla på med kommunalt vatten, tills den var nöjd.
Sen nästa dag när jag startade infinityn så höll sig nivån därmed inom det godkända intervallet 😊
Vad som sen händer när 1,2,3,5… personer badar samtidigt återstår att se, kanske får jag justera lite parametrar eller ordna bättre utjämning mellan tankarna. Nu sitter ett 60 mm rör som sammanbinder.
Den funkar faktiskt över förväntan.
Det är lite för dålig förbindelse mellan de två balanstankarna, endast ett 60mm rör. Dvs pumpen drar vatten ur ena tanken snabbare än vad de hinner utjämna. Får försöka sätta in ett par 110-rör som förbinder mellan dem.
Därav har den velat fylla upp med lite mer kommunalt vatten första gången jag startade overflow.
Lamelltaket är ju kung! När det är stängt värmer det poolen (eftersom det är svart på undersidan) och när man öppnar glider det ljudlöst ner under trappan/sittbänker och försvinner ur syn; blottar en kristallblå oas.
Samtidigt öppnar kina-ventilen så pumpen drar från balanstanken och 10 sekunder senare är overflow-funktionen igång. Makalös syn, trots endast skog bakom. Fågelstrecken rör sig ilande kors och tvärs ovanför när man flyter stilla i poolen. Ett riktigt ”skogsbad”, man blir ett med naturen. 🤩
Det är lite för dålig förbindelse mellan de två balanstankarna, endast ett 60mm rör. Dvs pumpen drar vatten ur ena tanken snabbare än vad de hinner utjämna. Får försöka sätta in ett par 110-rör som förbinder mellan dem.
Därav har den velat fylla upp med lite mer kommunalt vatten första gången jag startade overflow.
Lamelltaket är ju kung! När det är stängt värmer det poolen (eftersom det är svart på undersidan) och när man öppnar glider det ljudlöst ner under trappan/sittbänker och försvinner ur syn; blottar en kristallblå oas.
Samtidigt öppnar kina-ventilen så pumpen drar från balanstanken och 10 sekunder senare är overflow-funktionen igång. Makalös syn, trots endast skog bakom. Fågelstrecken rör sig ilande kors och tvärs ovanför när man flyter stilla i poolen. Ett riktigt ”skogsbad”, man blir ett med naturen. 🤩
Vilken rapport! Fantastiskt arbete och välförtjänt att njuta! 👌😎
Tänkte visa hur ”appen” ser ut. Siemens Logo (PLC:n som styr allt) har en inbyggd webbserver och med utvecklingsverktyget får man med ett verktyg för att skapa en enklare webbsida som kommunicerar med programmet i PLC:n.
Man kan publicera den via en molntjänst, men jag har valt att bara köra direkt via Wifi eftersom det är bra att vara på plats om man ska öppna och stänga poolen.
Första sidan:
Detta är huvudpanelen där man öppnar och stänger poolen, styr lampa samt kan stänga av infinity och köra intern cirkulation.
Andra sidan:
Här ställer man in schema för cirkulationen, om man ska växla till infinity emellanåt (för att filtrera vattnet i tankarna t ex om man har poolen stängd en längre tid) samt värden för nivåerna - när den ska fylla på mer vatten, stoppa eller höja pumpen samt larma.
Tredje sidan:
Den här sidan visar olika värden från PLC:n som kan vara bra att ha koll på, tex vid felsökning så att man vet vad den gör.
Man kan publicera den via en molntjänst, men jag har valt att bara köra direkt via Wifi eftersom det är bra att vara på plats om man ska öppna och stänga poolen.
Första sidan:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Detta är huvudpanelen där man öppnar och stänger poolen, styr lampa samt kan stänga av infinity och köra intern cirkulation.
Andra sidan:
Här ställer man in schema för cirkulationen, om man ska växla till infinity emellanåt (för att filtrera vattnet i tankarna t ex om man har poolen stängd en längre tid) samt värden för nivåerna - när den ska fylla på mer vatten, stoppa eller höja pumpen samt larma.
Tredje sidan:
Den här sidan visar olika värden från PLC:n som kan vara bra att ha koll på, tex vid felsökning så att man vet vad den gör.
Ett problem har uppenbarat sig är att ett par gånger har en groda letat sig ner i skvalprännan. Någon som har en lösning eller tips för att den ska kunna ta sig ut själv? Typ en liten trappa /ramp eller nåt?
Jag vill ju inte att den stackarn ska försmäkta.
Jag vill ju inte att den stackarn ska försmäkta.
Bara sett i förbifarten, ingen aning om hur bra det fungerar i verkligheten.
https://www.amazon.se/Djioyer-Räddningsramp-flytande-räddningsanordning-pooler/dp/B0B1DGJ2M3
https://www.amazon.se/Djioyer-Räddningsramp-flytande-räddningsanordning-pooler/dp/B0B1DGJ2M3
En lagom stor sten i ena hörnet? De kan ju oftast kravla sig upp på det mesta om det inte helt lodrätt.N ninjaharry skrev: